2019-08-03, 08:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att göra Hans Holmer till spaningsledare var helt regeringens och ytterst Ingvar Carlssons ansvar. Det medförde att PU inte leddes på ett kompetent sätt. Holger Romander ville att RPS skulle leda PU och då hade mordkommissionens legendariske Otto Andersson blivit spaningsledare, vilket hade ökat chanserna för MOPs lösning avsevärt,
GM attackerade regeringen och regeringens politik mordveckan, Ingvar Carlsson gjorde rätt i att skydda regeringen. Ingvar Carlsson visste inte varför GM attackerade regeringen, han trode det var något allvarligare än det var.
Citera
2019-08-03, 08:26
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan ettor och nollor lösa Palmemordet?
Konferenssalarna: Bild- & Filmjournalen + Se & Levande Livet

En presentation om arbetet med digitaliseringen av, och fördelen med detta i det fortsatta arbetet med utredningen av mordet på Olof Palme.

“Trots att det gått över 30 år är utredningen om mordet på Olof Palme ständigt aktuell. Nu ska utredningen förvandlas till ettor och nollor i sökbara system. I och med detta kan Palmegruppen söka i hela det maskinskrivna materialet, eftersom varje ord blir sökbart. Hittills har utredarna varit beroende av vad personen som registrerade tipset angav för ärendemening i databasen. Det är bara de orden som varit sökbara.

Vad innebär digitaliseringen?
– Det innebär att vi kommer att kunna länka samman olika information och hitta nya samband. Risken finns att information som tidigare verkade irrelevant, men som kan vara avgörande idag, ligger dolt. Att det här kommer föra oss närmare lösningen, det är jag nästan säker på. Jag hoppas jättemycket på det här, säger Jonas Englund, utredare.

Jonas Englund var elva år när mordet skedde och han har följt utredningen sedan dess. 23 år senare jobbade han som arkivassistent hos polisen och fick frågan om han ville vara med att förteckna Palmearkivet. Han var inte sen att tacka ja. Som resultat blev Jonas med sina kunskaper om materialet oumbärlig för Palmegruppen.
Projektet har tagit tid men förhoppningen är att det ska vara klart våren 2019.
Och lösningen?
– Den kommer ett halvår senare, säger Jonas Englund.

Nu gapar hyllorna tomma efter att totalt 80 flyttkartonger med material har körts upp till Kiruna för inskanning. Digitaliseringen av Palmeutredningen är en pilot, tanken är att fler digitaliseringar inom polisen ska följa.” (ur tidningen Svensk Polis)

Jonas Englund, utredare, Polisen

https://fai.nu/program/kan-ettor-och-nollor-losa-palmemordet/

Mkt intressant, och kanske förklarar uttalandet "vi ser på fallet med nya friska ögon".
Citera
2019-08-03, 09:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Instämmer.

Är det något speciellt du tänker indikerar det?

Orsak till Socialdemokratins/familjens mörkläggning i den mån sådan finns:

1. Rädsla för att gräva upp en massa skit som inte direkt har med mordet på Palme att göra, men om känt skulle bli förödande för partiet.

2. Direkt utpressning från förövarna som kan handla om allt mellan partiets byk till Palmes privatliv.

3. Rädsla för- eller vetskap om att mordet utfördes på uppdrag av eller godkänt av NATO/CIA/US och att om det blir allmänt känt skulle ha blivit förödande för lilla Sverige.

Eller en kombination.

Jag tänker också på det som Lingärde säger att Alf K satt med i ledningsgruppen för PU länge. Om han var skum (vilket jag tror och Lingärde oxå) men ingen anade att han hade en annan agenda så är det lätt att styra en diskussion i en viss riktining över lång tid speciellt om man dessutom har sin egna fasta mark i "det hemliga" där man kan antyda saker som jag bara kan berätta om jag skjuter dig. Eller prata om nån auktoritet "big brother" tror Y är skum och har bevis på Z är dum, så varför skulle vi då göra så här. Det räcker att du ruckar på skutan några grader vid varje möte så har du snart vänt den. Lätt som en plätt, skulle tom jag klara.

jag tror det skulle räcka med en eller ett personer på rätt ställe för att stå för mörklaggningen. Om de dessutom är perceptiva för vindar från partiet och andra underströmmar så hjälper det förståss till.
Senast redigerad av heheho 2019-08-03 kl. 09:13.
Citera
2019-08-03, 09:08
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GM attackerade regeringen och regeringens politik mordveckan, Ingvar Carlsson gjorde rätt i att skydda regeringen. Ingvar Carlsson visste inte varför GM attackerade regeringen, han trode det var något allvarligare än det var.

Med det resonemanget skulle en kompetent utredning vara sämre
än en partistyrd utredning. Det påminner om de extralegala
inslagen i IB-verksamheten och strumplästkotteriet på
Singelbacken.

Man kan tycka att det är väl inte hela världen att partiet
låter ombudsmannakvarnen expandera in på SÄPO:s
område. Man bör då tänka på att i västländerna upprätthåller
man en åtskillnad mellan exekutiv, lagstiftande och dömande
makt. I kommuniststater tillämpas principen med
demokratisk centralism. Det innebär att all makt
i praktiken ligger hos politbyrån.

En illustration av detta är Stalin-terrorn 1936-38.
NKVD/KGB låg direkt under politbyrån medan GRU
låg under försvarsdepartementet som i sin tur låg
under centralkommitten. Det var därför problemfritt
att avrätta hälften av alla generalspersoner inom
det militära.

Den demokratiska centralismen bör granskas noga
även om den kommer i strumplästen.
Senast redigerad av ben-varfor 2019-08-03 kl. 09:33.
Citera
2019-08-03, 09:20
Medlem
hehehos avatar
En sajt som denna borde finnas för MOP:
(JFK)
https://www.maryferrell.org/pages/Main_Page.html
Citera
2019-08-03, 09:38
Medlem
SGDFs avatar
Ett index över upplevda hot, omnämnda i antingen tryckta artiklar eller i palmelitteraturen, tycker jag skulle vara intressant.

Dvs

Anna Hage, man i militärkläder, sidorna xx
Ulf Lingärde, artikel xx
Citera
2019-08-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ett index över upplevda hot, omnämnda i antingen tryckta artiklar eller i palmelitteraturen, tycker jag skulle vara intressant.

Dvs

Anna Hage, man i militärkläder, sidorna xx
Ulf Lingärde, artikel xx
God idé. Börja gärna med att starta en ny tråd om det, så kan initierade fylla på vartefter. Om admin tillåter.
Citera
2019-08-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag tänker också på det som Lingärde säger att Alf K satt med i ledningsgruppen för PU länge. Om han var skum (vilket jag tror och Lingärde oxå) men ingen anade att han hade en annan agenda så är det lätt att styra en diskussion i en viss riktining över lång tid speciellt om man dessutom har sin egna fasta mark i "det hemliga" där man kan antyda saker som jag bara kan berätta om jag skjuter dig. Eller prata om nån auktoritet "big brother" tror Y är skum och har bevis på Z är dum, så varför skulle vi då göra så här. Det räcker att du ruckar på skutan några grader vid varje möte så har du snart vänt den. Lätt som en plätt, skulle tom jag klara.

jag tror det skulle räcka med en eller ett personer på rätt ställe för att stå för mörklaggningen. Om de dessutom är perceptiva för vindar från partiet och andra underströmmar så hjälper det förståss till.
Absolut. En mörkläggning kräver inte så många initierade. Det räcker med att kontrollera de kritiska noderna. Det jag syftar på här ovan är OM partiet/närstående medvetet tog aktiv del i en mörkläggning av MOP så ser jag 1-3 som möjliga skäl.

Som sagt, det är för tidigt för min egen del att försöka väga sannolikheter, men här får gärna ni som är mer initierade fylla i.

Dvs, jag ser samma förbryllande (brist på) reaktioner hos anhöriga/politiska fränder i fallet med Kennedy-morden som i fallet med MOP.

Är det bara så enkelt som att den politiska klassen automatiskt sluter leden i någon form av instinktiv självbevarelsedrift i Nationens intresse /for the god of the country, eller är det fråga om 1-3?
Citera
2019-08-03, 13:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En sajt som denna borde finnas för MOP:
(JFK)
https://www.maryferrell.org/pages/Main_Page.html

Det närmaste vi kommer är väl IT-demokrati eller MOP-arkivet.
Sanningskommissionen.com verkar ha gått i graven.
Citera
2019-08-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan ettor och nollor lösa Palmemordet?
Konferenssalarna: Bild- & Filmjournalen + Se & Levande Livet

En presentation om arbetet med digitaliseringen av, och fördelen med detta i det fortsatta arbetet med utredningen av mordet på Olof Palme.

“Trots att det gått över 30 år är utredningen om mordet på Olof Palme ständigt aktuell. Nu ska utredningen förvandlas till ettor och nollor i sökbara system. I och med detta kan Palmegruppen söka i hela det maskinskrivna materialet, eftersom varje ord blir sökbart. Hittills har utredarna varit beroende av vad personen som registrerade tipset angav för ärendemening i databasen. Det är bara de orden som varit sökbara.

Vad innebär digitaliseringen?
– Det innebär att vi kommer att kunna länka samman olika information och hitta nya samband. Risken finns att information som tidigare verkade irrelevant, men som kan vara avgörande idag, ligger dolt. Att det här kommer föra oss närmare lösningen, det är jag nästan säker på. Jag hoppas jättemycket på det här, säger Jonas Englund, utredare.

Jonas Englund var elva år när mordet skedde och han har följt utredningen sedan dess. 23 år senare jobbade han som arkivassistent hos polisen och fick frågan om han ville vara med att förteckna Palmearkivet. Han var inte sen att tacka ja. Som resultat blev Jonas med sina kunskaper om materialet oumbärlig för Palmegruppen.
Projektet har tagit tid men förhoppningen är att det ska vara klart våren 2019.
Och lösningen?
– Den kommer ett halvår senare, säger Jonas Englund.

Nu gapar hyllorna tomma efter att totalt 80 flyttkartonger med material har körts upp till Kiruna för inskanning. Digitaliseringen av Palmeutredningen är en pilot, tanken är att fler digitaliseringar inom polisen ska följa.” (ur tidningen Svensk Polis)

Jonas Englund, utredare, Polisen

https://fai.nu/program/kan-ettor-och-nollor-losa-palmemordet/

Jatack att lösningen kommer nu i höst!
Senast redigerad av Cianneli 2019-08-03 kl. 15:16. Anledning: Fel info
Citera
2019-08-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Nej, men jag tror att du skriver inlägget därför att du är säker på en svensk individ. Det måste vara skönt att vara så viss.

Lika viss som KH och BW var om VG, lika viss som halva Sverige var om CP.

Egentligen borde man intervjua Skarp, Löfven och andra, och höra hur samvetena mår idag.

Nä, det är inte skönt att veta vem mördaren är. Det tär!
Citera
2019-08-03, 20:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jatack att lösningen kommer nu i höst!

Digialiseringen var väl pretext för nån LGWP-roman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in