Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
De säger vad de tycker men till min vetskap så försöker de inte tvinga igenom något, det skulle vara på EU nivå i sådana fall men till min vetskap så försöker inte Löfven att aktivt påverka rättsfall osv
Du skrev först "Försöker Sverige att pressa andra länder politiskt", vet inte om du nu vill begränsa det bara till rättsfall?
Sverige försöker väl i allra högsta grad pressa Polen, Ungern osv att ta emot fler flyktingar, ändra sitt rättsväsende, public service, osv?
Om jag inte minns fel så var Sverige ganska påtryckande mot USA för att få hem Annika Östberg? Reinfeldt var tex i Kalifornien och pressade lokala politiker:
källa
Om jag förstod det rätt hade Annika fått sitta många fler år i USA än vad som blev fallet när hon överfördes till svenskt fängelse och sen frigavs ganska snabbt.
Så: Svensk statsminister åkte till USA och pressade politiker att särbehandla en svensk medborgare i fängelse.
Vad är det då för konstigt om USA gör likadant när det gäller amerikanska medborgare i knipa?
Väntar med spänning på din förklaring hur det inte alls har några som helst paralleller med Rocky-fallet? "Överföring till Sverige är inte 'rättsfall'"?