Citat:
Ursprungligen postat av
batteridrift
Han yrkade på 6 månader. Han borde veta att det oftast ger villkorligt om det är under 12 månader och förstagångsbrott. Men eftersom åklagaren tappade sitt "flask" vittne som ändrade sig och målsägande och hans kompis trovärdighet är nära nog lika med noll, och som Carla säger i slutpläderingen att kan målsägaren ljuga om det vi ser på video, hur ska vi lita på vad han säger om det som hände utanför tiden för filmerna. De två faktorer gör att vi nog kommer få se ett långt mycket lägre straff, kanske rent av ett friande, vilket jag dock inte tror så mycket på, men, man vet inte hur tingsrätten har resonerat. Kaos-afghanen hade mer än en chans att gå därifrån. Han sökte uppenbart en konflikt som han var stor del till eskalerade. Man ska inte glömma att kaos-afghanen hade troligen först anledning att kalla på polis men gjorde inte detta, utan fortsatte på egen hand. Proportionalitetsprincipen säger att både parter har ett ansvar att inte eskalera en situation. I det här fallet har Livvakten flera gånger bett kaos-afghanen gå efter han blivit varnad flera gånger. Istället följer han efter dom. Självklart inser tingsrätten att kaos-afghanen troligen också varit påverkad av olagliga preparat då han bråkar med en bjässe till livvakt.
Absolut, det enda problemet är egentligen att bägge parter ljög så in åt helvete, ASAP och kompani ändrade sin historia från förhöret där de under förhöret inte ger intrycket av att vara livrädda till att försöker framställa det som att de var livrädda nu under rättegången vilket i mina ögon faller platt när de inte agerar som det i videomaterialet.
Jafari ljuger även han, då hans historia även den förändras kontinuerligt, och hans historia stämmer absolut inte överens med sin väns. (De påminner om gamla alkisar som ska ställas inför rätta som inte klarar av att hålla en gemensam historia)
Vittnena är även de problematiska, jag tror polis eventuellt behöver införa en praxis när det är vittnen som inte talar svenska flytande eller kanske rent av återinföra att man tar in vittnena istället för att ringa dem
Det är helt enkelt en jävla röra som har blivit för stor delvis tack vare filmmaterial som har lagts upp ovanpå en massa inkompetens och lögner