2019-08-02, 18:32
Medlem
Karembeus avatar
Finns det någonstans man kan lyssna på Pantzars slutplädering för att höra om den var lika bra oralt som på skrift?
Citera
2019-08-02, 18:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det har jag aldrig sagt, men jag anser att de åtalades agerande är nödvärn.

Du skrev att du hoppas att hans lögner leder till friande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Han röntgades över revbenen, läkarna fann inget, de kunde också konstatera att den sneda näsan med all sannolikhet var en äldre skada. MÄ klagade också på att läkarna inte brydde sig om honom tillräckligt. Jag hoppas att detta leder till en friande dom, det är för många lögner från MÄ att det ens ska vara underhållande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krystian
"gängspöa" skärp dig, förut var det ju "gängstryk".
DEt var försvar.
Om jag följer efter dig i staden helt plötsligt och börjar till sist slå dig, har du rätt att slå mig. Fattar du inte det fattar du inte svensk lag som du påstår försvarar här.

Det är DU som inte förstår Svensk lag. Att sparka på någon som ligger ner räknas inte som självförsvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sparkarna på BO blir inte berättigade på grund av hans senare lögner.

Högst oklart om och hur många sparkar det var, kanske bara en trampning eller några sparkar, högst oklart. Det som berättigar nödvärn redogör däremot livvakten och Rocky mycket väl för.

Det var stor risk för att afghanen skulle studsa upp med en kniv i handen om det bara hade blivit ett kast och då skulle inga muskler ha hindra allvarliga skador eller död. Anna Lindh har erfarenhet av vad knivskador kan orsaka.
Citera
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Såklart TV4 vägrar att sända Pantzars krossande av afghanjäveln!
Trodde bara jag satte mig framför deras sändning lite väl sent och de redan kört alla ljudfiler.

Var kan man höra hennes slutplädering i sin helhet?
Citera
2019-08-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Såklart TV4 vägrar att sända Pantzars krossande av afghanjäveln!

Ja, jag hann bara lyssna en kort sekvens, trodde man skulle få höra hela. Dessutom ligger det bara uppe klipp med åklagaren som pratar och vittnen som vittnar mot Rocky och hans crew.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krystian
"gängspöa" skärp dig, förut var det ju "gängstryk".
Vad är skillnaden på dessa två uttryck menar du?
I ena fallet uttrycks det från offrets synvinkel - får gängstryk ... i andra från förövarnas - ger gängspö.

Citat:
DEt var försvar.
Om jag följer efter dig i staden helt plötsligt och börjar till sist slå dig, har du rätt att slå mig. Fattar du inte det fattar du inte svensk lag som du påstår försvarar här.
Nej, faktum är att det inte ger mig rätten att slå dig för att du har slagit mig .. utan det handlar om när, var, hur och varför jag slog tillbaka.
Citera
Medlem
Afghanen verkar irriterad på Pantzar när han inte ler, snart kommer de väl "Jävla hora" från han...
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Åklagaren vill justera sin gärningsbeskrivning. Jag tror kanske att vi får återkomma med detaljerna där"

Nu är det brådis och anpassa sitt åtal till hur kasst det gick för åklagaren nyss.
Han gjorde det snarare lite värre.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilkenOsis
Det är DU som inte förstår Svensk lag. Att sparka på någon som ligger ner räknas inte som självförsvar.

I teorin kan man nog tänka sig det. Exempelvis om han har kniv som han försökt använda sig av. Men inte i det här fallet förstås.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Men vad är det här för oförblommerad rasism du vräker ur dig!?
Rasism?
Utlänningar är inte en ras och vår lagstiftning är inte heller en ras.
Citera
2019-08-02, 18:35
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilkenOsis

Men snälla. Dom drog just upp andra fall där det varit nödvärn även fast personen legat ned. Det kan visst vara nödvärn även om attackeraren ligger en sekund på backen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in