Citat:
Ursprungligen postat av
RobertoSaviano
Jag är av den uppfattningen att de ska frikännas helt. Jag förstår att rent juridiskt använder de mer våld än vad nöden kräver för att det ska räknas om nödvärn, men samtidigt är målsägande tidigare dömd för knivhuggningar och liknande och även om det inte kan ha varit till kännedom för de åtalade så har MÄ agerat på ett sådant sätt att han kan ha varit beväpnad och således så gör de rätt att se till att han icke är brukbar att idka våld med stickvapen mot dem.
Just vad han är dömd för tidigare spelar mindre roll, tycker jag. Däremot spelar det roll hur ASAP med följe uppfattade honom.
Var de rädda för sin egen säkerhet att han skulle varit beväpnad, och därför kastade de ned honom, och fortsatte med sparkar när han låg ned? Hade de i så fall inte hellre kunnat ringa polisen (funkar bra att ringa 911)? "Vi är fem stycken här som är förföljda. Vi går in på en mindre gata nu, och är rädda att han ska knivhugga oss."
Eller var det så att de [med rätta] tyckte att han var jobbig, som inte slutade förfölja dem, och det var därför som de brukade våld mot honom?
Jag lutar åt det sista.