2019-08-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hur kan det överhuvudtaget föras en diskussione om huruvida Rocky och hans gäng hade "anledning" att vara rädda eller utgå från att de var hotade - afghanerna har ju för fan redan
1. Dragit upp händerna i ansiktet på livvakten
2. Måttat slag med knytnäven mot livvakten
3. Slagit hörlurarna i huvudet på livvakten
4. Kastat hörlurarna mot livvakten så att han börjar blöda

Och hela tiden ger livvakten ett lugnt och sansat intryck och ber dem endast gå därifrån trots att han fått ta emot slag och t.o.m blöder. Och nu skall samma afghan skyddas och de andra åtalas och tvingas höra att det inte var motiverat att slå tillbaka?

Vad i HELVETE är det som pågår i svenskt rättväsende?

Jag vill hålla med dig. Men 1:an är tveksam (kan ha varit en gest / att han pekade åt något håll) och 2:an är det bara de åtalade och livvakten som påstår. Finns inte på film, och inga andra av vittnena säger sig ha sett det också. Dessutom saknades det i livvaktens (nu nedlagda) motanmälan där bara hörlursincidenten anmäldes, så trovärdigheten att din 2:a startade bråket är väldigt låg. De tröttnade väl helt enkelt, och lackade ur på att de tafsat på tjejerna, och förskönar sin version med att de blev attackerade precis innan.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Märkligt att Jovocic inte pushar mer på livvakten och hans expertis på att se potentiella hot.

Jag som hobbyjurist hade nog använt mig ac frågeställningen.

Berätta hur länge du jobbat som livvakt?

Vad betyder din erfarenhet inom din yrkesroll?

Skulle du säga att du kan avgöra när en människa utgör ett visst hot?

Har du kommit i kontakt med folk som kan utgöra hot och hur kan kan du avläsa det?

Om någon är betydligt mindre än t.ex. dig och den beter sig på ett sätt som tyder på att den vill ha en konfrontation, vad skulle du säga, kan vara grundande faktorer för detta utifrån din erfaranhet?

Osv. Osv.

Då kan man smidigt förklara varför man vill dra upp MÄ:s tidigare domare och varför en person med kniv t.ex. kan bete sig på ett visst sätt som en person utan kniv inte skulle gjort.

Man kan även förklara varför det är viktigt att se till att oskadliggöra MÄ tillräckligt för att han inte ska ta sig upp och t.ex. knivhugga dem.

Han har ju beskrivit varje av dina frågor ovan redan? Hur han såg att dom var ett potentiellt hot, hur länge han jobbat,vad hans uppgift är osv. Menar du att han ska repetera det?
Citera
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Afganen sa i förhöret att han sökt visum för att åka till Iran. Det gör man genom att skicka sitt pass till Iranska ambassaden, som skickar tillbaka det till den adress man angivit. Ambassaden struntar i fullmakter eller vems returadress det är.

Så det är väl inte otroligt att afganen angett sin f.d. gode mans hemadress? Tex om han lever ett kringflackande liv, eller får posten till ett ställe där en massa skumt folk har tillgång?

Ja, det vore väldigt intressant att se om uppgifterna i hans afganska pass stämmer med de han angivit när han sökte asyl? Även om han är ett unikum som ser riktig ung ut så kan han ju vara lite äldre, och därför fått asyl enligt felaktigt regelverk.

Sen blir jag inte alls förvånad om det här med passet bara var en undanflykt, han kanske bara strök omkring för att köpa/sälja knark.
En fråga som då genast infinner sig, utifrån ovanstående diskussion, är om den gode mannen blivit tillfrågad om hur det egentligen låg till i det här fallet. Om den gode mannen kan bekräfta det måläganden påstår.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressens rapportering från rättegången
Han [livvakten] berättar att tjejerna berättade att en av killarna hade tafsat på dem.
– Jag antar att han inte gillade det de sa, han måste ha blivit arg och måttade slag mot mig. Det nuddade mig lätt, men jag förflyttade mig. Då kom Rocky till mitt försvar, för han såg att det var två mot en.
– Det var då som Rocky fick tag i honom och kastade iväg honom. Då höll jag ögonen på den andra killen, som stack därifrån.
Han berättar sedan att han avbröt folkhopen där killarna måttade slag mot 19-åringen, som då ska ha sprungit iväg.
Det låter ju onekligen som att det fanns skäl att bli fysisk mot BO. Han verkar ha varit rejält provocerande. Om man litar på livvaktens historia så låter det verkligen som att det är motiverat med våld för att freda sig.
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Livvaktens berättelse väger tyngst.

Ja han återger förloppet på ett mycket trovärdigt sätt. Förmodligen uppträde han även under det första förhöret på samma sätt vilket bidrog till att åklagaren valde att inte häkta eller misstänka honom för något brott.

/Provokatör
Citera
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Statens inkomster 2018 var 1043 miljarder kronor. Menar du att någonstans mellan 49-99% av statens årliga intäkter går till invandring? Hur betalar man då för vägunderhåll, sjukvård, sjukförsäkring etc.?

Du måste räkna alla kostnader. Stat, landsting och kommuner. Säkerhetsbranschen, slitage och utbyggnad av infrastruktur pga onaturlig befolkningsökning.

Vi måste också sätta en prislapp på den kulturella kostnaden för att svensk kultur eroderar.

Sist men inte minst ska vi ställa asen som krävt mångkultur inför riksrätt med dödsstraff som del av straffskalan.
Citera
2019-08-02, 14:23
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
där kom esset
< 1 minMattias Knutson - EXPRESSEN
Livvakten säger att 20-åringen tog upp en glasflaska när hans kompis måttade slag mot livvakten.
– När jag flyttade mig bort för att inte träffas av slaget, kom Rocky för att försvara mig. Han tog tag i killen och kastade honom på marken.

Nvm. Läste fel.
Citera
2019-08-02, 14:23
Medlem
Är livakten är riktig utbildad livvakt eller en Getto Nigga Thug som sadlat om till "livvakt" så att säga?
Citera
2019-08-02, 14:24
Medlem
Eh, livvakten cashar in för att ljuga.
Citera
2019-08-02, 14:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Allt tar en jävla tid för afghanen måste ha tolk som översätter allt.

ASAP behöver också tolk.
Citera
2019-08-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hur kan det överhuvudtaget föras en diskussione om huruvida Rocky och hans gäng hade "anledning" att vara rädda eller utgå från att de var hotade - afghanerna har ju för fan redan
1. Dragit upp händerna i ansiktet på livvakten
2. Måttat slag med knytnäven mot livvakten
3. Slagit hörlurarna i huvudet på livvakten
4. Kastat hörlurarna mot livvakten så att han börjar blöda

Och hela tiden ger livvakten ett lugnt och sansat intryck och ber dem endast gå därifrån trots att han fått ta emot slag och t.o.m blöder. Och nu skall samma afghan skyddas och de andra åtalas och tvingas höra att det inte var motiverat att slå tillbaka?

Vad i HELVETE är det som pågår i svenskt rättväsende?

Ja, som sagt.. Den kriminelle hazaren, och den mångfaldigt brottsbelastade kriminelle afghanen kommer billigt undan med tanke på dennes trakasserier samt hot och våld mot livvakten. Dessutom vid det tillfället högst sannolikt påverkad av en drog(eller flera) och möjligtvis med en mattkniv i handen.
Senast redigerad av Pazzamo 2019-08-02 kl. 14:28.
Citera
2019-08-02, 14:26
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Han har ju beskrivit varje av dina frågor ovan redan? Hur han såg att dom var ett potentiellt hot, hur länge han jobbat,vad hans uppgift är osv. Menar du att han ska repetera det?

Han har inte lagt upp det på samma sätt som mig överhuvudtaget. Inte ens i närheten. Han har släppt spåret istället för att leda frågorna till den utlösande faktorn (vilket är det viktiga i den retoriken).

Kanske kommer han göra de spekulationen i sin slutplädering, men han hade kunnat gjort syftet med frågorna ännu tydligare (på det sättet jag skrev än hur han gjorde det, om du inte ser skillnaden på det två tror jag inte jag bemödar mig med att förklara en sån enkel sak)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in