2019-08-02, 07:57
Medlem
Det är fascinerande det här med Greta. Oavsett vilka felbeslut hon än tar så är det alltid den som kritiserar dessa beslut som får skit. Nu senast en artikel från en hobbyjournalist på Aftonbladet. Nu är det okej att Greta lierar sig med bilföretag som tillverkar många stora och bränsletörstiga bilar, att hon lierar sig med banker som är svartlistade och kungahus som näppeligen lever klimatneutralt. Susanna Kierkegaard, vakna upp ur din gretabubbla, våga vara lite kritisk till beslut som Greta fattar. Tycker att det är lite kul, på min arbetsplats minimera vi alla resor, håller ofta föredrag via Skype. Man behöver inte resa över Atlanten för att hålla ett tal.
Begriper inte alla dessa idioter som inte ser genom detta spektakel som ett enda stort reklamjippo. Ultrakapitalister köper sig goodwill och den efterblivna Greta begriper ingenting. Men det är klart, vad gör man inte för att få möjlighet att vinna nobels fredspris?
2019-08-02, 08:11
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är både komiskt och tragiskt att så många vuxna kan låta sig provoceras så mycket av ett barn som brinner för sin sak.

Etnologer kommer kolla på denna tråd i framtiden.
Ännu mer tragiskt är att se vuxna gå på det sjösatta PR-jippot Greta!
2019-08-02, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
“Forskningsrapporterna är skrivna för forskare med samma specialkompetenser som dem själva” skrev du.
Alltså har Greta specialkompetens iom att du i månader ansett här att Greta har läst och förstått vad forskarna skrivit?
Ljuger jag? 🤔
Ja, uppenbarligen kan Greta i motsats till mig tillägna sig innehållet i forskningsrapporter men självklart har hon inte forskarkompetens utan har under åren tålmodigt lärt sig klimatvetenskapens terminologi och basbegrepp. För mig är det överkurs, jag har ingen exceptionell inlärningsförmåga och har inte den tid som behövs.

I tre månader har jag försökt förklara situationen för mig själv och andra, sedan jag förstod hur skadliga de fossila bränslena är, utan att bli klimatologisk expert.
2019-08-02, 08:52
Medlem
mjohan84s avatar
Jag tycker i grund och botten att det är bra med engagemang men det kan bli överdrivet när det gäller hur ungdomar tänker

Men! Jag tror att många av de medelålders män som skrattar åt tjejen ligger under henne rent IQ-mässigt och det stör dessa män, de vet om det och känner mindervärdeskomplex
2019-08-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Ska bli intressant att följa hennes resa på segelbåten. För någon som inte är van att åka båt och helst då ute på öppet hav kan det nog bli en intressant upplevelse.

Skita i en hink, sjösjuka och spy som en kalv, umgås med svettiga kåta sjöbusar, inget internet etc etc.

Nej troligtvis kommer de att anpassa detta totalt så det finns bekvämligheter för henne, fixa ständig uppkoppling via satellit, följebåt mm

Skulle inte förvåna mig om hon åker på en bekväm följebåt och sedan innan hon kommer fram bara hoppar över till segelbåten och media får det att se ut som om hon minsann seglat hela vägen.

+1
Jag, och säkert många med mig, är tacksam över att alla ni med båtkunskaper delar med er här i tråden inför Gretas stora seglats. Jätteintressant att ta del av

Nu vill jag inte vara den som är den, men inbillar mig att en följebåt i bästa fall kan vara mindre obekväm. Mer eller mindre trångt och problem med hygienen kan det väl bli ändå, med mindre det inte handlar om (dieseldrivna) kryssningsfartyg?

Och gunga lär det göra ute på Atlanten i vilket fall som helst, eller? Sjösjuka med tillhörande kräkningar i kanske flera dagar hos en liten tunn tjej utan några depåer att ta av... Vad gör man då, sätter in dropp? Hur riskerar en sådan upplevelse att äventyra hennes tidigare svåra ätstörningar?

Vad säger ni som är sjukvårdsutbildade?
2019-08-02, 09:06
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
'Deeply disturbed freak' är inte kritik utan ett tillmäle. Du och Jimmie Åkesson är djupt störda freak som sprider hat och lögner. Medan Greta Thunberg är en extremt begåvad tonåring som försöker sprida klimatforskarnas information ut i världen, bekämpad av oljeindustrins "tankesmedjor" och hysteriker som inte vågar se sanningen.
Nu är det ju ingen som har kallat henne för 'Deeply disturbed freak' utan för "Deeply disturbed Messiah of the global warming movement", vilket inte är ett tillmäle utan en korrekt beskrivning av tösen. De diagnoser som familjen själva gått ut med att tösen har är i de flesta sammanhang just bevis på att hon är "deeply disturbed" oavsett om hon själv (och andra närstående till personer med dessa diagnoser) väljer att se dem som superkrafter.
2019-08-02, 09:10
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
För dig och många andra av Greta-fansen här i tråden är det Greta som person som är fokus, inte hennes program eller ifall hennes metoder håller. Hela ert narrativ kretsar kring Greta och ni beskriver henne som en klimatfrågans Jeanne d'Arc.

För mig och andra som är mer svalt inställda är det kampanjen kring Greta som är fokus, den mediala och PR-mässiga maskin som har uppstått och som inte alltid är direkt synlig uppe på scenen - och inte är tänkt att vara det heller. DN, SVT, hennes sponsorer och pr-folk, personer som vill sko sig på henne, miljöpartiet osv.Greta är för oss mest en galjonsfigur, det är inte hon personligen som avgör så mycket. Fundera på det, hör du.

För mig är det klimatet som är i fokus, jag hade bara känt mig jätteskum om jag la 80% av min vakna tid på att tänka på en liten skolflicka.. Har aldrig sett ett tal av Greta, eller läst något av henne.

I denna tråden är det dock Greta som är i fokus. Och personligen är jag faktiskt mer intresserad av hatet som hon väcker hos vita, misslyckade män än någonting som hon själv gör eller säger. Hon påpekar ju bara det uppenbara 🙂
2019-08-02, 09:10
Bannlyst
Greta på SVT1 nu..
2019-08-02, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Nu är det ju ingen som har kallat henne för 'Deeply disturbed freak' utan för "Deeply disturbed Messiah of the global warming movement", vilket inte är ett tillmäle utan en korrekt beskrivning av tösen. De diagnoser som familjen själva gått ut med att tösen har är i de flesta sammanhang just bevis på att hon är "deeply disturbed" oavsett om hon själv (och andra närstående till personer med dessa diagnoser) väljer att se dem som superkrafter.
Det är inte OK att använda diagnoser som tillmälen. Många av er som inte har diagnoser är fan så mycket mer mentalt störda än Greta Thunberg.
Senast redigerad av lehs 2019-08-02 kl. 09:21.
2019-08-02, 09:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
+1
Jag, och säkert många med mig, är tacksam över att alla ni med båtkunskaper delar med er här i tråden inför Gretas stora seglats. Jätteintressant att ta del av

Nu vill jag inte vara den som är den, men inbillar mig att en följebåt i bästa fall kan vara mindre obekväm. Mer eller mindre trångt och problem med hygienen kan det väl bli ändå, med mindre det inte handlar om (dieseldrivna) kryssningsfartyg?

Och gunga lär det göra ute på Atlanten i vilket fall som helst, eller? Sjösjuka med tillhörande kräkningar i kanske flera dagar hos en liten tunn tjej utan några depåer att ta av... Vad gör man då, sätter in dropp? Hur riskerar en sådan upplevelse att äventyra hennes tidigare svåra ätstörningar?

Vad säger ni som är sjukvårdsutbildade?

Oftast är det någon läkare med seglingsintresse som åker med. Benbrott löses ej enkelt på en gungig båt utan kunskap och mediciner. Upphämtning med helikopter funkar dåligt mitt i Atlanten.
2019-08-02, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Greta på SVT1 nu..

Både Greta Thunberg (klimataktivist och Donald Trump (president) gillar att ständigt vara i fokus och stå i rampljuset.
2019-08-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Tragiskt.. Oj, det lät inte bra. Kan du nämna några speciellt ledsamma konsekvenser som det här PR-jippot har fått?
Begriper du inte det själv, du som sitter och klankar ner på oss som inte köper det som Greta messar ut utan kritik? Hon har tack vare sin seglats gett utrymme och marknadsfört företag som knappast kan anses vara miljöengagerade företag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in