2019-08-02, 04:26
Medlem
DU=bra förälder. Exakt som du gör man. Exakt så som du beskriver MÅSTE man agera. För barnets framtids skull. Om barnet ifråga har en diagnos så betyder det endast att man måste jobba ÄNNU hårdare än en förälder till ett "normalfungerande" barn för att denne skall ta sig till skolan. En npf-diagnos är INTE ett "ge out of jail free card" - det är bara ett dokument som understryker att du förväntas jobba hårdare än en "vanlig" förälder med att ungen skall upp i tid, äta adekvat, ta sig till skolan och så gott det går se till att ungen lyckas etablera en (helst fler) vänskapsrelation(er), genom att facilitera normalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Citerar mig själv från sidan 3
En kick i rumpan och skickat ungen till skolan skulle vart bra tror jag..

Jag är Mamma till 2 tonårsbarn. Även mina ungar har vart trötta. Men jag har kickat dom i rumpan och skickat iväg dom till skolan iaf. Sonen min har även han diagnos. Add och en liten släng av asperger.
Hade dom fått bestämma så hade dom nog också legat i sängen och trynat och spelat spel på nätterna.
Sonen hade 16 timmars frånvaro totalt nu senaste terminen men han streamar och chattar inte med folk på nätterna heller..
Undrar om Issy ens har eller kommer upp till 16 timmars närvaro?
Visst, det är inte kul att slita upp dom på morgonen och även vi har haft våra bråk.
Nu går både sonen och dottern på gymnasiet.
Men hörde på någon video att Issy skulle ta tag i skolan och gå all in.
Tror det var denna..
https://youtu.be/u8zjxFfa1PQ
Önskar Issy lycka. Det går säkert bra Och vågar du inte gå dit själv så kan din morsa följa med och hålla handen.
Citera
2019-08-02, 04:33
Medlem
WORD. Otroligt insiktsfullt! Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av 365poppy
Istället för att sitta och läsa i flashback och må dåligt
Se till att sonen går till skolan när det är skola
Se till att sonen får mat i rätt tider så han kanske orkar gå till skolan. Sen om hon väljer att spela fortnite medan issy är i skolan är skitsamma eller när hon har gjort ett hon kunnat med socialtjänsten
Avancerat va? 😵

Som issy sa om sam varför skaffar man en unge om man inte tar hand om det i mina ögon tar jewels och Sam han om issy på samma sätt fast på olika håll.

Hade någon tagit ansvaret så hade han varit i skolan, det börjar i hemmet. Där finns jewels inte sam
Citera
2019-08-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Inte okej för en ej myndig. Punkt.
Inte okej med näringsdrycker? Det är inte helt ovanligt med barn som får såna, selektiv ätovilja har blivit accepterat av sjukvården och de barnen rekommenderas näringsdrycker, alltså även yngre barn än Izzy. Riktiga näringsdrycker är inget du köper på Ica utan det får man på recept från läkare. Dock VET jag inte att det är just såna Izzy har.
Citera
2019-08-02, 08:59
Medlem
Citat:
Är du helt dum eller issy har inte npf issy har inte eds inte heller jewels för den delen, om det så dom lever.
Dom ska bara ha något att skylla på sin lathet inom att finna diagnoser och sen skylla på den skulle dom gå till läkaren nu och göra en utredning och dom inte skulle säga till om sina matvaror typ att om ändast äter runt vid 22 och som idag att issy druckit 1 engeri dryck
OCH ändå är trött ja då skulle nog läkaren ock så tro att dom har eds.
Har inte Izzy en npf-diagnos?
Trötthet är inte det som får en att misstänka eds. Visst kan trötthet vara ett av symtomen, men det är inget huvudsymtom. Det finns andra sjukdomar och tillstånd som borde diskuteras innan eds om det är tröttheten man går på.
Var det energidryck eller näringsdryck? Stor skillnad, och här i tråden nämns båda.
Citera
2019-08-02, 09:11
Medlem
Det verkar vara flera här inne som inte vet skillnaden mellan näringsdryck och energidryck.

Näringsdryck är något du får på recept från läkare och köps på apotek. Det finns olika typer av näringsdrycker, gemensamt är dock att de innehåller näring som vi behöver. De kan vara ett komplement när man inte får i sig tillräckligt av "vanlig mat". Fortimel och Fresubin är exempel på märken.

Energidryck är skräp som säljs på matvaruaffärer. Monster, Red Bull osv.

Det är STOR skillnad på närings- och energidryck och det blir en aning förvirrande när ni skriver olika (och inte har koll på vad som är vad)
Citera
2019-08-02, 10:21
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borrmaskin124
Det verkar vara flera här inne som inte vet skillnaden mellan näringsdryck och energidryck.

Näringsdryck är något du får på recept från läkare och köps på apotek. Det finns olika typer av näringsdrycker, gemensamt är dock att de innehåller näring som vi behöver. De kan vara ett komplement när man inte får i sig tillräckligt av "vanlig mat". Fortimel och Fresubin är exempel på märken.

Det är STOR skillnad på närings- och energidryck och det blir en aning förvirrande när ni skriver olika (och inte har koll på vad som är vad)

Hon sa i liven att hon druckit näringsdryck, inte energidryck.
Så Issy har även ätstörning?
Säg något den ungen inte har eller lider av ist
Att Jewels ev kan ha det har jag trott då hon är så mager. Issy är det inte.
Godis och läsk verkar gå ner iaf.
Om nu Issy sover hela dagen och sitter uppe på nätterna så kan dom inte äta frukost, lunch och middag.
Issy undrade varför hon/han gäspar hela tiden.
Vad jag fått veta så är det pga av syrebrist i hjärnan.
Med matrutiner, sömn på nätterna dvs normal dygnsrytm. Motion och aktivitet dagtid är det bästa receptet på bättre mående.
Citera
2019-08-02, 10:28
Medlem
Citat:

Sen får vi inte glömma bort att det finns måltidsersättare också. Om jag tillåts spekulera tror jag att det är såna som Issy dricker. Har kört med såna själv, när jag haft långa dagar på jobbet, så man inte ska ramla ihop framåt 20-21 på kvällen.

Sedan verkar det när man hör på Issy som att han har pollenallergi, inte extremt ovanligt att mat inte står högt på listan när man har en allergisk reaktion, och till och med vanligt att man är trött. Så finns alltså inget som säger att familjens kosthållning skulle vara felaktig, bara för att inte alla andra gör på samma sätt.
Citera
2019-08-02, 10:33
Medlem
Citat:
Har inte Izzy en npf-diagnos?
Jo, dom har till och med lagt upp bild från journalen där diagnosen är satt i deras gofundme. Användaren du citerar har noll koll på vad denne skriver om, vilket borde framgå av dennes otroligt förvirrade inlägg.
Citera
2019-08-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Hon sa i liven att hon druckit näringsdryck, inte energidryck.
Så Issy har även ätstörning?
Säg något den ungen inte har eller lider av ist
Att Jewels ev kan ha det har jag trott då hon är så mager. Issy är det inte.
Godis och läsk verkar gå ner iaf.
Om nu Issy sover hela dagen och sitter uppe på nätterna så kan dom inte äta frukost, lunch och middag.
Issy undrade varför hon/han gäspar hela tiden.
Vad jag fått veta så är det pga av syrebrist i hjärnan.
Med matrutiner, sömn på nätterna dvs normal dygnsrytm. Motion och aktivitet dagtid är det bästa receptet på bättre mående.
Fast det är ju ingen motsättning i det fetmarkerade. Om nu dygnet är "förskjutet" innebär det ju bara att måltiderna intas vid andra tidpunkter. Issy äter ju både mat och godis i videor. Vad som händer utanför deras videor vet ingen här.

Huruvida de har ätstörningar eller inte är ingenting de talat om på kanalen, med andra ord är det bara spekulationer från folk här i tråden. Men det primära för ätstörningar är ju sällan hur kroppen ser ut, utan handlar om ens förhållande till ätande ur olika perspektiv.

När det gäller mat är det ju dessutom otroligt betingat till den miljö man befinner sig i. Det är inget naturgivet att man "ska äta frukost, lunch och middag". Livsmedelsverkets rekommendationer skiljer sig ju åt både över tid och mellan olika länder. Greklands eller Kinas motsvarighet till Livsmedelsverket har inte samma rekommendationer som Sverige. Förr i tiden ansåg ju Livsmedelsverket att alla måltider skulle innehålla bröd av något slag, eller andra typer av kolhydrater, medan idag anses det inte fullt lika "hälsosamt" att äta bröd och kolhydrater i överflöd.

Av den anledningen bör man också vara åtminstone lite ödmjuk inför att alla inte äter på samma sätt - och att alla inte behöver äta på samma sätt, på samma tider eller samma innehåll.
Citera
2019-08-02, 11:16
Medlem
vigilante99s avatar
hey if thats really issy posting in here just wanna let you know i am still waiting for that apology.....
Citera
2019-08-02, 11:20
Medlem
Citat:
Oj vad du har samma problem som jewels och issy har hela tiden ingen bryr sej om dej vad du gjort du är inte femton så ska äta helst lunch och middag inte någon när närningdryck.

Lägg av med det där. Jag tror du är issy och chockladvanilj är jewels. Pinsamt att låtsas vara någon annan

Samma problem? För att jag körde med måltidsersättare för att kunna jobba i 13 timmar, hur menar du då? Sedan har inte jag någon allergi överhuvudtaget, om det var det du menade. Men träffat några med pollenallergi, min äldre bror till exempel.
Citera
2019-08-02, 11:25
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Fast det är ju ingen motsättning i det fetmarkerade. Om nu dygnet är "förskjutet" innebär det ju bara att måltiderna intas vid andra tidpunkter. Issy äter ju både mat och godis i videor. Vad som händer utanför deras videor vet ingen här.

Huruvida de har ätstörningar eller inte är ingenting de talat om på kanalen, med andra ord är det bara spekulationer från folk här i tråden. Men det primära för ätstörningar är ju sällan hur kroppen ser ut, utan handlar om ens förhållande till ätande ur olika perspektiv.

När det gäller mat är det ju dessutom otroligt betingat till den miljö man befinner sig i. Det är inget naturgivet att man "ska äta frukost, lunch och middag". Livsmedelsverkets rekommendationer skiljer sig ju åt både över tid och mellan olika länder. Greklands eller Kinas motsvarighet till Livsmedelsverket har inte samma rekommendationer som Sverige. Förr i tiden ansåg ju Livsmedelsverket att alla måltider skulle innehålla bröd av något slag, eller andra typer av kolhydrater, medan idag anses det inte fullt lika "hälsosamt" att äta bröd och kolhydrater i överflöd.

Av den anledningen bör man också vara åtminstone lite ödmjuk inför att alla inte äter på samma sätt - och att alla inte behöver äta på samma sätt, på samma tider eller samma innehåll.

Yadayada.. Men nu är dom inga kineser, inga greker heller. Skolan är dessutom inte lagd kvälls och nattetid. Barnen går i skolan mellan kl 08 till 15:00 ca. Då är det bra om man är utvilad och utsövd tills dess. Att man iaf försöker få i sig något på morgonen och under dagen så dom står sig hela dagen. Nu går inte Issy i skolan som andra barn. Hon behöver bara gå dit runt 9. Hämta sina uppgifter och gå hem igen. Inte ens det fungerar. Ska skolan kanske fixa så hon kan gå dit på natten ist?
Denna allergi verkar vara något som kommit på senare tid. I Sorsele gick hon till katterna och satt där och häckade när hon hade tråkigt.
Har hon ngn form av matallergi också? Har du sett deras paket dom får ibland skickade till sig? Dom är fullproppade med godis. Det är mer godis än vad en annan äter på ett helt år. Nästan så man blir äcklad av att se det

Öppnar paket.. Spola till 4.43
https://youtu.be/0TdThCygmy4
Del 2.. Spola till 2.32
https://youtu.be/yCRstr6pCaA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här