Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Många tjänar pengar på att ifrågasätta Greta och hennes motiv.
Kan man tjäna pengar på det? Har jag gratis kämpat mot klimatalarmismen i mer än 15 år trots att jag kunde få betalt för det? Nu känner jag mig verkligen lurad och besviken. Eller borde jag hyllas för min idealism i min kamp att få folk att se igenom propagandan? Fast det jag egentligen borde hyllas för är min kamp att försöka få folk att förstå hur vetenskaplig forskning fungerar. Det handlar inte om konsensus inom vetenskap - konsensus handlar om politik. En korrelation är inte detsamma som ett orsakssamband. När man presenterar mätresultat så
måste man också redovisa felmarginaler. Man blandar
aldrig data från olika mätmetoder i samma graf. Och man gör aldrig någonsin (det är dödsstraff på det) en matematisk utjämningsfunktion på dataset innan man mäter korrelation. Aldrig någonsin. Aja, baja. (En utjämningsfunktion gör att korrelationen ökar. Genom att välja den funktion som ökar korrelationen mest så kan man lura i folk att det handlar om ett orsakssamband, trots att det hela bara är ett matematiskt trick för att massera data för att passa in i den slutsats man bestämt från början.) Problemet är bara att inom klimatforskningen är ovanstående dumheter legio. Det är därför vi som är hederliga forskare ser ner på klimathotarna. De klarar inte ens av att följa den vetenskapliga metoden. Och att
Greta™ okritiskt har svalt propagandan och papegojar den vidare är tragiskt. Men hon är faktiskt bara en produkt, en handelsvara. Nästa år är hon bortglömd och ersatt av någon annan. Vem minns idag hur popstjärnan Sheryl Crow var affischnamn för klimathotarna? Vem minns ens Sheryl Crow som popstjärna?