Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Svensk polis kommer inte när man ringer. Inte om man ringer innan det finns personskada iallafall.
Så vart vill du komma?
Max 15 min till den platsen och vid den tidpunkten, samt om våld är förestående. Troligtvis under 7 minuter.
Det kan ju vara bra att veta för framtiden, utifall någon annan misstror utryckningstider i den delen av stan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baiser
Det är ganska många med mig som ifrågasätter nödvärnsrätten och hur den tolkas. Och det är här asap faller, om han faller. Jag tror och hoppas att det finns en liten chans till frikännande.
Jag kan bara gå till mitt eget samvete och det är enligt mig 100% afghanen som är drivande till bråket. Hans dessutom motsägelsefulla och bristfälliga vittnesmål förbättrade inte saken, tvärtom.
Asap var stringent och uppriktig.
Tycker åklagaren brustit som lede detta till åtal.
Rätten till nödvärn är inte så mycket att
sakligt ifrågasätta faktiskt. Det har prövats så många gånger i så många detaljer, och prejudikaten är tydliga.
I detta hänseende är nödvärn med råge överskridet. Det kommer bli fällande, men det kommer falla lätt.
Däremot & personligen kan jag liksom dig hoppas på motsatsen ändå, eftersom jag ställer mig exakt i ledet beträffande vad jag tycker om målsäganden som offer är i detta ärende.