Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter ju helt vrickat. Har man köpt Windows 10 så har man, då ska man få uppdateringarna.

Precis, tycker det med. Men ang supporten, jag har alltid haft OEM-licenser och alltid kunnat ringa MS för tekniskt support
Citera
2019-07-07, 13:38
Medlem
sebnies avatar
ingen fara. När du ominstallerar, välj "Jag har ingen produktnyckel". Välj korrekt utgåva.
Sedan kommer den automatiskt hämta din produktnyckel från Microsofts server baserat på moderkortets serienummer.

Det kommer stå "Windows 10 har aktiverats med en digital licens".

Detta går göra oavsett version, dvs även om den förinstallerade OEM-versionen utgått i support kommer du ändå kunna uppgradera till senaste version.

Om det inte kommer någon ruta om att slå in CD-nyckel så har den hämtat CD-nyckeln från BIOSet.

Använd detta verktyg:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du behöver altså INTE, som en del andra påstår, installera en äldre version. En W10 produktnyckel är ALLTID giltig för nyare versioner. (däremot kan en produktnyckel vara ogiltig för äldre versioner t.ex. om Microsoft fått slut på nycklar och behöver lägga till en ny beräkningsalgoritm som utökar antalet giltiga nycklar)

En W7, W8 eller W8.1 produktnyckel kan i vissa fall vara ogiltig för nyare versioner. Då kan du ladda ner en äldre version - ladda inte ner från piratebay eftersom dessa kan vara crackade, utan ladda istället ner från en seriös källa som mirrorat den äldre versionen - finns gott om sådana på internet.
Sedan aktivera med din nyckel - du kommer få att utgåvan aktiverats med en digital licens.
Sedan har du din digitala licens - nu kan du omformatera med senaste versionen - välj "Jag har ingen produktnyckel" så hämtar den din digitala licens.
Citera
2019-07-07, 15:27
Medlem
Jag funderar på att köpa en Retail (bästa versionen) av Windows 10 pro för 5 euro här:

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-10-professional-cd-key-compare-prices/

Man installerar med senaste iso, sen aktiverar med denna nyckel... och eftersom det är retail (ej OEM) så får man alla uppdateringar...

Vet inte hur de får tag på nycklarna men alla betyg säger att det fungerar.
Citera
2019-07-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Jag funderar på att köpa en Retail (bästa versionen) av Windows 10 pro för 5 euro här:

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-10-professional-cd-key-compare-prices/

Man installerar med senaste iso, sen aktiverar med denna nyckel... och eftersom det är retail (ej OEM) så får man alla uppdateringar...

Vet inte hur de får tag på nycklarna men alla betyg säger att det fungerar.
Varför?

Du kan tex installera Win 10 pro och se om det är något du saknar. Ingen tidsgräns, uppdateringar får man ändå mm.

Bild går fortfarande att byta på andra sätt. Mest valmöjligheter verka webbläsaren Firefox och det förvalda bildprogrammet ge när man öppnar bilderna med dom och högerklickar.
Citera
2019-07-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexxo
Jo jag håller på och fixar med ominstallation, men det är en del att förbereda med backup osv.
I allmänhet har några behövt göra det tex efter en stora uppdatering.

Vid vissa fel behövde vissa göra en ren installation och ta bort alla partitioner. Tar bara några sekunder extra. Det har fixat fel där det inte räckte att bara återställa eller reparera på olika sätt.

När man skapar Win 10 USB får man också med många uppdateringar.
Citera
2019-08-01, 11:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Jag har Windows 10 och en större uppdatering är på gång men har hamnat i vänteläge. Jag får meddelande om att uppdatering av drivrutiner för Intel rapid store technology behövs först. Blir länkad till en sajt för nedladdning av ny drivrutin. Det verkar funka, jag laddar ner en ny version. Men Windows vill fortfarande inte uppdatera. Jag får exakt samma meddelande, att uppdatering av Intel rapid store technology behövs först. Men nu har jag ju gjort det! Vad fan ska man göra? Är Intel rapid store technology något man måste ha?
Citera
2019-08-01, 12:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag har Windows 10 och en större uppdatering är på gång men har hamnat i vänteläge. Jag får meddelande om att uppdatering av drivrutiner för Intel rapid store technology behövs först. Blir länkad till en sajt för nedladdning av ny drivrutin. Det verkar funka, jag laddar ner en ny version. Men Windows vill fortfarande inte uppdatera. Jag får exakt samma meddelande, att uppdatering av Intel rapid store technology behövs först. Men nu har jag ju gjort det! Vad fan ska man göra? Är Intel rapid store technology något man måste ha?

Vilket KB-nummer har uppdateringen?

Vilken sida länkas du till?
Citera
2019-08-01, 13:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilket KB-nummer har uppdateringen?

Vilken sida länkas du till?
Oj, tack för snabbt svar. Jag har varit utloggad, märker jag.
KB-nummer vet jag inte vad det är, men den här sidan länkas jag till och den meddelanderuta som visas som exempel är den samma jag fått (fast på svenska).
Längst ned finns rubriken "Next steps" och en länk till uppgradering av Intel storage technology. Jag har följt den och, vad jag förstår, även gjort uppgraderingen.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4514156/updating-to-windows-10-version-1903-on-devices-with-certain-versions-o
Citera
2019-08-01, 15:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Oj, tack för snabbt svar. Jag har varit utloggad, märker jag.
KB-nummer vet jag inte vad det är, men den här sidan länkas jag till och den meddelanderuta som visas som exempel är den samma jag fått (fast på svenska).
Längst ned finns rubriken "Next steps" och en länk till uppgradering av Intel storage technology. Jag har följt den och, vad jag förstår, även gjort uppgraderingen.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4514156/updating-to-windows-10-version-1903-on-devices-with-certain-versions-o

Den senaste uppdateringen troligen. Den krånglar för många.

Kolla i enhetshanteraren under - lagringsstyrenheter, eventuellt Diskenheter - efter versionsnummret på nämnda drivis.
Citera
2019-08-01, 15:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Den senaste uppdateringen troligen. Den krånglar för många.

Kolla i enhetshanteraren under - lagringsstyrenheter, eventuellt Diskenheter - efter versionsnummret på nämnda drivis.
Jag får fram versionsnummer 10.0.17134.677 resp. 10.0.17134.1 men ingenting om Intel rapid storage technology ...
Citera
2019-08-01, 16:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag får fram versionsnummer 10.0.17134.677 resp. 10.0.17134.1 men ingenting om Intel rapid storage technology ...

Ok.

Prova att uppdatera med Intels egna program - https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html.
Det ska uppdatera allt i Intelväg till det senaste d.o.

Kolla din Windows version samt versionsnummer. Gå till - Inställningar - system - om.
Citera
2019-08-01, 17:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ok.

Prova att uppdatera med Intels egna program - https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html.
Det ska uppdatera allt i Intelväg till det senaste d.o.

Kolla din Windows version samt versionsnummer. Gå till - Inställningar - system - om.
Tack. Tyvärr verkar jag ha en för gammal version av Edge, konstigt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in