2019-08-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Ja, det här är väl det som har påpekats t ex. här i tråden ända sedan starten. De allra flesta (oavsett media) har nog uttryckt att det hela mer eller mindre har gått överstyr. En häktningstid på nästan en månad är ärligt talat extremt, man sitter bara häktad så pass länge för väldigt allvarliga brott. Här handlar det om en "helt vanlig" misshandel som mer eller mindre passerar genom systemet med en gäspning.

Ser man enbart till just juridisk praxis så föranleder liknande misshandlar ingen fängelsedom. Det kommer att vara omöjligt för åklagaren att utreda vem som har gjort vad. Nu handlar det ju primärt om ASAP Rockys eventuella skuld i det hela, och det blir svårt att se hans del som särskilt allvarlig.

Frågan är ju som sagt hur feg/modig domstolen är, vågar de döma enligt praxis för liknande händelser eller kommer de att känna sig tvungna att döma honom till fängelse? Jag har sagt min åsikt tidigare angående straff, och det är fortfarande så att jag anser att det handlar om en villkorlig dom och dagsböter. Följer de den riktlinjen skiter det sig som sagt eftersom hans häktningstid överstiger med råge maxstraffet vid villkorlig dom och dagsböter. Hur ska man göra då?

Det är ju det här som jag hela tiden har påpekat är ett moment 22. Ja, jag förstår att ASAP givetvis hade åkt vidare eftersom han har sitt jobb att göra. Men samtidigt står häktningstiden inte i proportion till det eventuella brottet. Det känns inte som en rättsstat om jag ska vara ärlig, sedan är det är lika besynnerligt att domstolen godkänner den hela tiden förlängda häktningstiden.

Sedan har hela rättscirkusen dragits in i det här. Vi talar alltså om ett genuint skitärende som har fått enorma proportioner. Man hanterar det som att det handlar om ett mord eller liknande. Polisen har (respekt för att de gör ett bra jobb) typ dammsugit hela området. Hur jäkla vanligt är det i vanliga misshandelsmål? Att man har en ytterst gedigen brottsplatsundersökning, undersöker glasskärvor för DNA osv. Jag sitter fortfarande och bara gapar av förundran, hur fan kan det ha tillåtits att gå så långt?

Nu är jag enbart mest intresserad av hur domstolen ställer sig inför allt det här. Inget nytt har framkommit. Vad händer om de t ex. dömer honom till just villkorlig dom och dagsböter? Rimligtvis lär han ju rätt till diverse ersättningar och skadestånd eftersom häktningstiden vida överstiger det utdömda straffet. Det här borde rimligtvis hur som haver rendera till en rejäl svart plump i åklagarnas protokoll. Det är pinsamt att man har låtit ett standardärende blir Sveriges största nyhet genom sitt agerande.

Jag kan ha fel, men om straffet blir 6 månader villkorligt, så ser man det ju som ett sex månaders fängelsestraff. Vilket inte behöver avtjänas på anstalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Hur kan målsäganden förväntas få godkända betyg i gymnasiet, någonsin, då hans kunskaper i svenska, ännu efter 4 års vistelse här, är helt undermåliga/obefintliga? Hur snälla kan lärarna vara?
Håller med om att målsäganden kommer fortsätta i gammal god stil, tills han retar upp någon annan person som inte är lika godhjärtad som Rocky var. Herregud killen är ju en sparris, tippar på att han näppeligen är mer än 170cm lång och kanske väger max 50 kg. Dessutom går han, av allt att döma, dagligen omkring drogpåverkad. Begår stölder snatterier, hotar och irriterar folk samt tafsar på tjejer.

Lärarna är väldigt snälla, och utan E får man inte fortsatt uppehållstillstånd så det är riskabelt för lärarna att inte godkänna.
Citera
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Ja, det här är väl det som har påpekats t ex. här i tråden ända sedan starten. De allra flesta (oavsett media) har nog uttryckt att det hela mer eller mindre har gått överstyr. En häktningstid på nästan en månad är ärligt talat extremt, man sitter bara häktad så pass länge för väldigt allvarliga brott. Här handlar det om en "helt vanlig" misshandel som mer eller mindre passerar genom systemet med en gäspning.

Ser man enbart till just juridisk praxis så föranleder liknande misshandlar ingen fängelsedom. Det kommer att vara omöjligt för åklagaren att utreda vem som har gjort vad. Nu handlar det ju primärt om ASAP Rockys eventuella skuld i det hela, och det blir svårt att se hans del som särskilt allvarlig.

Frågan är ju som sagt hur feg/modig domstolen är, vågar de döma enligt praxis för liknande händelser eller kommer de att känna sig tvungna att döma honom till fängelse? Jag har sagt min åsikt tidigare angående straff, och det är fortfarande så att jag anser att det handlar om en villkorlig dom och dagsböter. Följer de den riktlinjen skiter det sig som sagt eftersom hans häktningstid överstiger med råge maxstraffet vid villkorlig dom och dagsböter. Hur ska man göra då?

Det är ju det här som jag hela tiden har påpekat är ett moment 22. Ja, jag förstår att ASAP givetvis hade åkt vidare eftersom han har sitt jobb att göra. Men samtidigt står häktningstiden inte i proportion till det eventuella brottet. Det känns inte som en rättsstat om jag ska vara ärlig, sedan är det är lika besynnerligt att domstolen godkänner den hela tiden förlängda häktningstiden.

Sedan har hela rättscirkusen dragits in i det här. Vi talar alltså om ett genuint skitärende som har fått enorma proportioner. Man hanterar det som att det handlar om ett mord eller liknande. Polisen har (respekt för att de gör ett bra jobb) typ dammsugit hela området. Hur jäkla vanligt är det i vanliga misshandelsmål? Att man har en ytterst gedigen brottsplatsundersökning, undersöker glasskärvor för DNA osv. Jag sitter fortfarande och bara gapar av förundran, hur fan kan det ha tillåtits att gå så långt?

Nu är jag enbart mest intresserad av hur domstolen ställer sig inför allt det här. Inget nytt har framkommit. Vad händer om de t ex. dömer honom till just villkorlig dom och dagsböter? Rimligtvis lär han ju rätt till diverse ersättningar och skadestånd eftersom häktningstiden vida överstiger det utdömda straffet. Det här borde rimligtvis hur som haver rendera till en rejäl svart plump i åklagarnas protokoll. Det är pinsamt att man har låtit ett standardärende blir Sveriges största nyhet genom sitt agerande.

Mycket bra summering av det som är kritiken i det här ärendet. Efter fallet kommer vi tydligare kunna se att flera aktörer är inblandade, såväl media som myndigheter. De agerar efter en given inlärd mall men märker inte att det är så uppenbart.
Citera
Medlem
Ska vi starta en ny tråd om hur länge sandnegern kommer att leva,säkert mer intressant än denna ?
Citera
2019-08-01, 16:55
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Sa han inte 120 och hans matematik byggde på att afghanen sa 60 sparkar och slag.
Vilket ju iså fall blir 60 + 60 = 120. Så förstod jag åtminstone hans matematik.

Slobodan Jovocicis intresse av att skapa "trådsanningar" låter intressant.
Tror nog hans fokus kanske för stunden är annorstädes än just på den här flashbacktråden.

Nej han sa 160
Citera
2019-08-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Hoppas dom nämner att han är häktad

Jag hoppas också det, men de kommer de absolut inte göra tyvärr. Casen har inget med varandra att göra, och de har markerat tydligt idag att de inte accepterar info från gammal kriminalitet. Vare sig för åtalade, målsägande och förmodligen gäller det alltså även vittne.

Å andra sidan bra för hela rättegången att han är häktad - på så sätt kan man garantera att han behagar dyka upp.
Citera
2019-08-01, 16:56
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Hazaren känns som typ exempel på dåre som i framtiden kommer att bli dömd för sexualbrott, mördad eller bli heroinist. Hoppas att han åker hem till Iran igen. Borde det inte bli svårare för han nu att bli svensk medborgare?

En person som inte kan acceptera ett nej, och som inte respekterar människor som avvisar honom är farlig. Att förfölja och trakassera för att återupprätta sin heder är äkta psykopat-beteende. Att han tar droger och knivhugger sina kompisar gör inte saken bättre, fyfan vad obehaglig människa. Och till råga på allt tycker han att han är en ”good guy” i total avsaknad av självinsikt.

Hoppas han inte har någon flickvän, för hon utsätter sig för en stor risk den dagen hon vill göra slut.
Citera
2019-08-01, 16:57
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifas
Du har fel.

Leta upp något fall där en häktad med grymma inkomster fått ett fett skadestånd när han döms oskyldig.
Citera
2019-08-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JJ.Berzelius
Jo, om han hade blivit frikänd från allt hade han kunnat kräva skadestånd för utebliven inkomst.

Han kan begära detta även om han blir dömd till ringa misshandel då det inte rättfärdigar en häktning.

Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Det är förvisso helt rätt. Men hade aldrig blivit några större slantar. Kanske några tusenlappar

Helt fel, han kan begära full ersättning för all förlorad inkomst då vilket har uppskattats till 16 miljoner.
Citera
2019-08-01, 16:59
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
Jag hoppas också det, men de kommer de absolut inte göra tyvärr. Casen har inget med varandra att göra, och de har markerat tydligt idag att de inte accepterar info från gammal kriminalitet. Vare sig för åtalade, målsägande och förmodligen gäller det alltså även vittne.

Å andra sidan bra för hela rättegången att han är häktad - på så sätt kan man garantera att han behagar dyka upp.

Hade han varit mordmisstänkt hade det varit ok. Men inte för en sådan här skitsak.
Citera
2019-08-01, 16:59
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Allt började väl med ett vanligt larmsamtal om slagsmål. Och när polis och ambulans kom fram hittade man Jafari blödande. Han visste väl knappast vem GN var.
Normalt skrivs väl en anmälan som läggs på hög. Men inte i detta fall om man läser FUP. Högst märkligt.

Ja det är märkligt att allt har gått fort och polisen faktiskt utfört undersökningar på brottsplatsen. Hörde på radion om våld i nära relationer och att polisen nästan aldrig utför någon brottsplatsundersökning när det inte gäller grövre våld(mord/dråp). De skyllde då på tidsbrist/resursbrist. Här verkar det finnas gott om tid och resurser.
Citera
2019-08-01, 17:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch

Jag undrar det, han hade ju mattkniv på sig; vad sitter han häktad för? Stöld, narkotikabrott och olaga vapeninnehav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in