2019-08-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det blir lustigt att läsa en feminist som inte förstår vad "finast" betyder. Då kan du ju inte heller tala om för kvinnor eller män vad de bör göra, det finns inget som är finare än något annat. Alla får göra som de vill.

Lika lustig är formuleringen "Det är väl högst individuellt, vad man tycker om att göra.". Från en feminist... Följ ditt eget råd och du blir plötsligt en bra feminist, en som inte lägger sig i utan ser personer som individer.

"Hemmafru" kan vara ett påhitt, naturligtvis inte av män utan av män och kvinnor gemensamt. Men det påhittet bygger på att kvinnorna föder och vill ta hand om barnen, och det har existerat i alla tider. Övervärdera inte mäns insatser hela tiden.

"Inkomst" har rimligen bara funnits i 1000 år eller så, husdjur och grödor i kanske 5000 år. I all övrig tid har män jagat och kvinnor stannat hemma med barn. Det kan man se på alla urbefolkningar.

Idén att enbart kvinnor "vill" ta hand om barn och städning, disk, tvätt etc. och utföra detta arbete gratis utan medborgarskap och rättigheter i samhället, kan jag lova dig ett patriarkalt påhitt, rakt igenom.
precis som idén att kivnnor absolut inte skulle vilja bli domare, presidenter, ministrar,kungar, präster eller vilja rösta ex.

vet du, jag tror faktiskt inte man ens frågat kivnnor deras "vilja" i dessa saker.

Att se på människor ( ÄVEN kivnnor) som individer med egenskaper som är individuella och inte prompt könsbundna är i hög grad ett liberalt samt feministisk påfund.

Inkomst = vinst av arbete, har förekommit i alla tider. Under monetär ekonomi har vinsten bestått av pengar, under andra tider kanske av tjänster eller en get eller ex utsäde.

Och nej, kivnnor har i regel agerat som samlare under jägar & samlartider ex. och då fanns inte ens ett "hem" för det var inte uppfunnet än. och som jordbrukare under yngre stenålder ex.

barn har under mestadelen av människans existens fått hänga med vuxna då de jobbat.
Senast redigerad av Merapi 2019-08-01 kl. 14:26.
Citera
2019-08-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Idén att enbart kvinnor "vill" ta hand om barn och städning, disk, tvätt etc. och utföra detta arbete gratis utan medborgarskap och rättigheter i samhället, kan jag lova dig ett patriarkalt påhitt, rakt igenom.

Att se på människor ( ÄVEN kivnnor) som individer med egenskaper som är individuella och inte proimpt könsbundna är i hög grad ett liberlt samt feminisitsk påfund.

Inkomst = vinst av arbete, har förekommit i alla tider. Under monetär ekonomi har vinsten bestått av pengar, under andra tider kanske av tjänster eller en get eller ex utsäde.

Och nej, kivnnor har i regel agerat som samlare under jägar & samlartider ex. och då fanns inte ens ett "hem" för det var inte uppfunnet än. och som jordbrukare under yngre stenålder ex.

barn har under mestadelen av människans existens fått hänga med vuxna då de jobbat.

Det handlar snarare om att många kvinnor har problem med den stress som finns i dagens arbetsliv.

Kvinnor hade det faktiskt mycket bättre när de jobbade deltid. Och vem skulle inte ha det?

Perfekt att jobba deltid om man klarar det ekonomiskt.
Citera
2019-08-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det handlar snarare om att många kvinnor har problem med den stress som finns i dagens arbetsliv.

Kvinnor hade det faktiskt mycket bättre när de jobbade deltid. Och vem skulle inte ha det?

Perfekt att jobba deltid om man klarar det ekonomiskt.

Verkligen? Är det att "ha det bättre" att inte få en vettig pension man kan leva på ex.?

Jag tror nog mer det verkar som att män "har problem med den stress" som finns i dagens arbetsliv.
De tenderar undvika arbeta på de mest stressiga arbetsplatserna, samt! tenderar i mycket högre grad skjuta över övrigt arbete på nån annan, så de kan vila ut på sin fritid.

Många sitter ju ex. här på FB och gnäller över att kivnnor inte jobbar deltid eller är hemmafruar så de ( männen) kan slippa hemarbetet.
Senast redigerad av Merapi 2019-08-01 kl. 14:32.
Citera
2019-08-01, 14:33
Medlem
Citat:
Verkligen? Är det att "ha det bättre" att inte få en vettig pension man kan leva på ex.?

Jag tror nog mer det verkar som att män "har problem med den stress" som finns i dagens arbetsliv.
De tenderar undvika arbeta på de mest stressiga arbetsplatserna, samt! tenderar i mycket högre grad skjuta över övrigt arbete på nån annan, så de kan vila ut på sin fritid.

Du vet lika väl som jag att det framförallt är kvinnor som sjukskrivs pga stress.

Är ju bara att spara undan lite pengar så slipper man oroa sig för pensionen.
Citera
2019-08-01, 14:35
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Väljer du hellre en klen och spinkig datanördsman framför en sverigemästare i tyngdlyft bara för att den senare är kvinna till brandman?

självklart inte .... duuuh
Citera
2019-08-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Du vet lika väl som jag att det framförallt är kvinnor som sjukskrivs pga stress.

Är ju bara att spara undan lite pengar så slipper man oroa sig för pensionen.

ja, men det beror inte på att kivnnor inte klarar att arbeta, utan att det är kivnnor som avkrävs göra mestadelen av övrigt arbete, samt tjänar minst.

Jämför man ledig tid mellan könen så är det kivnnor som har minst av den varan. Och att ständigt ha för lite tid...inte kunna vila ut ordentligt är = stress.
Citera
2019-08-01, 14:41
Medlem
Citat:
ja, men det beror inte på att kivnnor inte klarar att arbeta, utan att det är kivnnor som avkrävs göra mestadelen av övrigt arbete, samt tjänar minst.

Jämför man ledig tid mellan könen så är det kivnnor som har minst av den varan. Och att ständigt ha för lite tid...inte kunna vila ut ordentligt är = stress.

Att ge tid för vila är en del i att hantera stress.

Siffrorna är de samma oavsett vilken yrkesgrupp vi tittar på. Kvinnorna sjukskrivs i mycket högre utsträckning än män, och då i synnerhet pga stress.
Citera
2019-08-01, 14:45
Medlem
Wheeler88s avatar
Man ska verkligen inte dra alla kvinnor över en kam, men ärlighetens namn så skulle jag lätt avla barn med en driven intelligent kvinna, problemet för majoriteten av män är att de har oftast klättrat så högt i den sociala strukturen att de är utom räckhåll för just majoriteten.
Citera
2019-08-01, 15:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
precis som idén att kivnnor absolut inte skulle vilja bli domare, presidenter, ministrar,kungar, präster eller vilja rösta ex.

vet du, jag tror faktiskt inte man ens frågat kivnnor deras "vilja" i dessa saker.

Att se på människor ( ÄVEN kivnnor) som individer med egenskaper som är individuella och inte prompt könsbundna är i hög grad ett liberalt samt feministisk påfund.

Eftersom du vägrar svara på min fråga utan istället snurrar in dig i en massa ologiska och helt ovetenskapliga förklaringar som säger emot dig själv så svarar jag på frågan. Jag tycker det är finare att vara hemma med sina barn än att vara chef på ett företag.

Det hade varit roligt att höra en feminist säga samma sak som jag icke-feminist. Men det verkar omöjligt. Det kvinnor gör, som att vara hemma med barn, kan aldrig vara "fint" för en feminist.
Citera
2019-08-01, 15:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Stressen och sjukskrivningarna är störst på arbetsplatser med nästan bara kvinnor, som lärare och sjukvårdspersonal. Det beror att dessa kvinnliga arbetsplatser har skruvat upp kraven på sina anställda utöver rimliga krav. För att kvinnor inte kan säga Nej. Sjukskrivningarna är alltså orsakade av kvinnor som kräver för mycket av andra kvinnor som inte kan säga nej. Män är inte inblandade.

F.ö. har ensamstående kvinnor mycket högre sjukskrivning än ensamstående män. Stressen har alltså inte med hemarbete eller "män" att göra. Kvinnorna gör sig själv sjuka i dagens samhälle. Sluta med din offerkofta.
Citera
2019-08-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eftersom du vägrar svara på min fråga utan istället snurrar in dig i en massa ologiska och helt ovetenskapliga förklaringar som säger emot dig själv så svarar jag på frågan. Jag tycker det är finare att vara hemma med sina barn än att vara chef på ett företag.

Det hade varit roligt att höra en feminist säga samma sak som jag icke-feminist. Men det verkar omöjligt. Det kvinnor gör, som att vara hemma med barn, kan aldrig vara "fint" för en feminist.

Din fråga är omöjlig att svara på...

ex.

Om man nu är chef för ett dagis, där man tar hand om 100 barn inkl chefens egna ungar, samt skapar en vinst, och avlönar 30 pers som via sin lön kan ha räd skaffa egna barn...

vad är "finast" då?

Ta hand om barn är ett av de viktigaste och därmed "finaste" arbetena man kan göra, just därför! ska de fan vara betalt.

Och det ska precis som alla övriga arbeten vara effektivt...dvs man samlar ihop en samling ungar och tar hand om istället för att sätta en vuxen att ta hand om ett barn. Sjukt ineffektivt, som inget samhälle har råd med.
Citera
2019-08-01, 15:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Din fråga är omöjlig att svara på...

ex.

Om man nu är chef för ett dagis, där man tar hand om 100 barn inkl chefens egna ungar, samt skapar en vinst, och avlönar 30 pers som via sin lön kan ha räd skaffa egna barn...

vad är "finast" då?

Ta hand om barn är ett av de viktigaste och därmed "finaste" arbetena man kan göra, just därför! ska de fan vara betalt.

Och det ska precis som alla övriga arbeten vara effektivt...dvs man samlar ihop en samling ungar och tar hand om istället för att sätta en vuxen att ta hand om ett barn. Sjukt ineffektivt, som inget samhälle har råd med.
Nu börjar ditt slingrande bli pinsamt. Men jag noterar att du feminist precis som jag påstod tycker "pengar", "anställda", "effektivitet" och "har råd" är viktigt. Det är manliga hårda attribut. Själv tycker jag "vara med sina egna barn" slår det. Jag är alltså mjukare och kvinnligare än du feminist. Vilket skulle bevisas: Feminister hatar kvinnligt tänk och älskar manligt tänk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in