2019-08-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Din berättelse är med trovärdig. Men MÄ reste sig och sprang utan en skråpa i bakhuvudet.

I polisförhören sa afghanen att han blev slagen av flera personer med flera flaskor, nu i rätten vet han inte om det var 1, 2 eller 3 personer som slog med 1, 2 eller 3 flaskor.
Citera
2019-08-01, 12:40
Medlem
Förresten, har ni sett ifall Svenska rappare supportar Asap Rocky? Tror inte jag sett så mycket #FreeRocky och #FreeFlacko från de svenska kollegorna... har inte gjort någon stor research dock, bara några instagram. Han kanske är divig mot dem?
Citera
Bannlyst
Att Rocky frias håller jag som helt uteslutet, det skulle bli pinsamt för Sverige och han skulle kunna kräva stort skadestånd.

Böter och avräknad häktestid är det mest troliga.
Trump flyger hem honom i helgen lr senast Måndag.
Citera
Medlem
Det blev trots allt lite rättegångssittande idag också. Men först rejält köande. Få se
hur det blir i eftermiddag och i morgon. Ändrade tider för kallade vittnen och rättens
ordförande var, precis som igår, orolig för tolkarna. Men advokaterna trodde att det
skulle bli mindre komplicerade frågor och svar från och med nu ...

Vore förstås ett misslyckande med förhandlingar på måndag också men rättssäkerhet
är viktig även i det lilla stora mål så det kan inte uteslutas ...
Citera
2019-08-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Bo gör bort sig ordentligt. Borde åka på falsk tillvitelse. Men det som är riktigt vidrigt är hur de åtalade frihetsberövat under så lång tid. För detta som nu framkommit ! Sverige är en diktatur. Det är numera bevisat.

Ja det borde han bli om vi hade ett verkligt rättssamhälle. Det afghanen gjort och gör i förhör är brottsligt.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
I polisförhören sa afghanen att han blev slagen av flera personer med flera flaskor, nu i rätten vet han inte om det var 1, 2 eller 3 personer som slog med 1, 2 eller 3 flaskor.

Och han verkar inte veta var den ska ha träffat heller. Först var det i ryggen och nu i huvudet. Får se var det är i nästa förhör.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag hoppas han passar på att använda ledig tid som extra semester, för annars slösar han bara bort sin egna tid på något helt onödigt

Det enda som saknas i denna soppan är att Trumps sändebud blir antastad av afganer när han turistar i Stockholm, och grips av polisen för övervåld.
Citera
2019-08-01, 12:42
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Vilket ändå inte bevisar att han automatiskt skulle ha haft kniv på sig.

Nej, det bevisar det inte. Men du kom med en massa praktiska invändningar som skulle tyda på att afganen inte hade kniv. Dessa invändningar är dock väldigt tunna.

OM afganen hade en kniv så måste inte detta ha synts utanpå honom, och jag har inte hört annat än att han isåfall också haft väldigt goda möjligheter att göra sig av med den innan ambulans och polis dyker upp?

En verklig kniv är iofs mindre intressant om försvaret kan övertyga om en putativ kniv.

Citat:
Grejen är den att man måste kunna bevisa att han bar kniv annars skulle vem som helst kunna ursäkta misshandel med att påstå kniv

Nej, man måste inte kunna bevisa att han bar kniv.

Det finns exempel där en person försvarat sig genom att skjuta ihjäl en angripare enbart pga misstanke om dödligt vapen. Trots att det i verkligheten inte fanns något vapen lade åklagaren ner fallet pga nödvärn.

Så det räcker med att bevisa en rimlig misstanke om kniv för att det kan motivera mycket mer våld. Kallas putativt nödvärn. Så en putativ kniv är relevant.

Citat:
Så du menar att om jag pucklar på någon och sedan påstår att jag trodde att denne hade kniv så är det ursäktat?

Även om kniv aldrig återfinns eller kan bevisas, och att inga vittnen eller kameror har sett kniv nämnas eller användas?

Ja, det är ursäktat om du kan övertyga rätten om putativt nödvärn.

Rocky-gänget kanske får svårt att lyckas med ett sånt försvar om de betett sig som om afganen inte var knivbeväpnad, tex genom att alla vänder ryggen till eller ställer sig nära honom.

Men själv skulle jag definitivt förutsätta en kniv om jag blir inträngd av en galet aggressiv och påtänd afgan. Det tycker jag är fullt rimlig, och det vill att jag åklagaren ska godta så att det inte ens går till åtal.
Citera
2019-08-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
I princip alla frågor O’Brien har fått har besvarats väldigt korthugget med att han är där för att Trump skickat honom. Tror att O’Brien nog själv tycker att hans närvaro är precis lika löjlig och omotiverad som alla andra gör. Han skulle säker kunna ha betydligt bättre saker för sig än att titta på den här cirkusen. Hoppas han får en trevlig vistelse i Stockholm i alla fall så kanske den där flygresan var värt något åtminstone.

Bottenbetyg åt Sveriges trygghet vore ju om några gatubarn gav sig på O'Brien, då kan vi räkna med en störtdykning av turism (som ändå drar in en hel del pengar till landet).

Någon som vet var han bor?

EDIT: Haha, ser att LM5711 var före mig på den bollen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Om jag fattat det rätt så är Rikers Island ett häkte. Rocky var bara misstänkt när han satt där, inte dömd.

Vet inte om Rocky faktiskt blivit dömd för nåt. Men han verkar ju ha varit en gangster i tonåren.
Det är både ett häkte och ett fängelse för folk med korta straff.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det enda som saknas i denna soppan är att Trumps sändebud blir antastad av afganer när han turistar i Stockholm, och grips av polisen för övervåld.

Hahaha bäst! Och inte helt otroligt heller!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Roligt att det har insinuerats att åklagarens vittnen, de två tjejerna, skulle vara rädda för amerikanerna och därför vittnar via videolänk. Deras vittnesmål är förstås inte helt till afghanernas fördel och det är därför de är rädda. Antagligen har de redan hotats av afghan nr 2 innan han häktades för stölden eller rånet där han ertappades med mattkniv.

Håller inte alls med, deras vittnesmål är det som starkast talar till BOs fördel. De är helt opartiska och gillar bevisligen egentligen inte ens BO och hans kompis. Likväl vittnade de ändå helt sakligt om att ASAP var den som gick till angrepp först och att ASAP och hans gäng inte gav ett skrämt intryck. En av dem tyckte sig även se att BO blev slagen med en flaska.

Är helt säker på att det är just den massiva mediebevakningen som skrämmer dem. Båda blev ju helt outade med namn och personnummer när FUP släpptes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in