2019-08-01, 01:17
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Va? Att jag tycker hans agerande var befogat utesluter inte att jag tror att han kommer bli dömd för misshandel.

Edit; Kan förtydliga om det inte går ihop för dig. Vad jag tycker är befogat av Rocky har inget att göra med hur jag tror domstolen kommer döma i målet.

OK, trodde nödvärnsexcess handlade om nödvärn de luxe (skämtsamt uttryckt), och leder till friande dom.

Du skrev ju: "Så hans nördvärnsexcess borde vara befogad om man väger in allt detta". Har jag fel i detta är jag absolut beredd att backa.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-08-01 kl. 01:21.
Citera
2019-08-01, 01:18
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Om det hänt finns det garanterat på film, men inget som framkommit än. Vad är det Rakim jobbar så hårt med att dölja då?
Det kanske var en colaflaska och han har kontrakt med pepsi. Tror du verkligen på det du säger?
Citera
2019-08-01, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl7
Finns det nån video eller på att livvakten lyfter han i halsen eller är det bara hörsägen?

Den provokationen afganen utförde hade slutat illa på många ställen på jorden och nu fick han bara lite stryk och det var garanterat inte första gången med det där beteende.

Det finns en video på det men det finns de som ifrågasätter om han verkligen lyfte afghanen i halsen, det är inte helt lätt att se.
Citera
2019-08-01, 01:20
Medlem
Citat:
Om det hänt finns det garanterat på film, men inget som framkommit än. Vad är det Rakim jobbar så hårt med att dölja då?

Vadå dölja?
Citera
2019-08-01, 01:20
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Kanacken har alltså haft en kvart på sig att dekorera sin misshandlade kropp på. Hittade man någonsin blodspår efter den sk misshandeln eller på dindun?

Om man kollar FUP så finns en karta på sidan 21. Där pekas ut med en gul punkt var glaskrosset finns, ett rött kryss var misshandeln utspelade sig, och slutligen en röd punkt märkt "blod" precis i hörnet av gatorna Apelbergsgatan och Olofsgatan. Motsvarande Google-Maps bild på sid 22.

Från ambulansförhöret kl.22:22 står det:

Jag vet inte var glasflaskorna kommer ifrån, de krossade flaskorna och slog dem mot mig. Jag tror att de blev arg för att jag följde efter dem.
De skedde där jag satt. (Korsningen Olofgatan/Apelbergsgatan)
Jag ska resa till Iran och vara borta 20 juli till 31 augusti.
Vet inte om jag känner igen dem om jag ser dem igen.
Om man tittar på sid 22 (bilden) så är misshandelspunkten (kastet) på ena sidan av gatan.
Blodspår finns på motsatt trottoar. Om nu det har sprungits i glas, kastats afghan vid rött kryss, klivits på afghan vid krysset (men inga blodspår där) och sen har Rocky sagt "Fuck it!" och gått hem.

Afghanen har sedan satt sig i hörnet vid blodspårspunkten och kanske ägnat sig åt dekoration i väntan på sin ambulans.

Om det har måttats slag med flaska vid misshandelspunkten borde det ju rimligen finnas blodspår på den sidan gatan, kan man ju tycka. Men det gör det alltså inte.

Just sayin'
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-08-01 kl. 01:28.
Citera
2019-08-01, 01:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Säger inte emot dig, man ska inte kunna provocera hur mycket som helst utan att räkna med konsekvenser men nu var det Tims behandling av Jafari som fick den senare att se rött. Säger inte det är rätt, men det är förklaringen, det var inget oprovocerat provocerande. Jafari var lack för luftfärden han fick och sina sönderslagna hörlurar. Som han inte betalt själv för.
Huruvida Jafari var lack för luftfärden eller inte är oväsentligt. Han och hans kompis trakasserade sällskapet (innan det) och ska straffas för det.

Och vad jag förstått så var det han själv som sabbade lurarna, så då är det väl sig själv han ska lacka ur på. Eller är det bodygardens fel som inte hann flytta på sig när afghanen mottade slaget mot honom..?
Citera
2019-08-01, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
OK, trodde nödvärnsexcess handlade om nödvärn de luxe, och leder till friande dom.

Nödvärnsexcess är när man använder mer våld än vad som krävs för att nödvärn ska uppfyllas men där det ändå ursäktas av att man svårligen har kunnat besinna sig. Om jag nitar dig ordentligt är det alltså inte så konstigt om du blir förbannad och inte riktigt kan kontrollera dig, då kan det ändå vara okej.
Citera
2019-08-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det finns en video på det men det finns de som ifrågasätter om han verkligen lyfte afghanen i halsen, det är inte helt lätt att se.

Jag skulle gärna se den.

Ser man att han lyfter han i halsen så att skorna är i lyften?

Efter en sådan händelse skulle ju en normal provokatör lägga benen på ryggen.
Citera
2019-08-01, 01:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Han har förstås även fel om det fetade stycket: "Rakim har i och för sig nämnt att Jafari försökt slå honom men det är inte bevisat och heller inte det rättegången handlar om.". Även om afghanen inte är åtalad för detta handlar rättegången ändå om våldet som afghanerna har använt då det påverkar rätten till nödvärn.
Det var jag som fetade texten i citatet, och det var den min kommentar avsåg.

Afghanens våld är i målet inte en huvudsak, utan en bisak. Och så ska det inte vara.
Hela världen vet ju för bövelen hur afghanen har betett sig, hur kan åklagaren ha missat det?!?
Och han är avlönad med våra skattepengar - och det med en förhoppning om att han ska bidra till att det blir liiite styrsel i vårt land.
Citera
2019-08-01, 01:28
Medlem
Citat:
Jag skulle gärna se den.

Minns inte om man ser fötterna dingla i luften men vi hade sannolikt en sprattlande afghan som blev så kränkt att han måste återupprätta sin heder. Vanliga människor skulle förstå att det är dags att ge sig av som du säger men drogade afghanhannar har inga spärrar men är ändå tillräckligt klartänkta för att fokusera på sin heder.

Nu vet jag inte direkt om den händelsen är så vital eftersom åklagaren inte tyckte vakten gjort något fel.
Citera
2019-08-01, 01:29
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Jag skulle gärna se den.

Grejen är den att det som händer efter kastet är att Jafari slår ett (1) slag mot livvakten, varav livvakten börjar sedan gå mot honom (tänk dig terminator när jag säger det) vilket leder till att Jafari känner att han behöver försvara sig för att han inte kommer att hinna springa iväg eller något sådant.

Den bästa lösningen i det skedet hade varit om Livvakten hade slutat att gå mot honom, för han gav honom bara ett (1) slag och sedan backade han, hade livvakten stannat så hade Jafari eventuellt lagt benen på ryggen. (Omöjligt att säga exakt vad som gick genom hans huvud)

Samtidigt så var det fel av Jafari att slå även om jag förstår varför han gör det.

Det är helt enkelt en jävla shitshow som ASAP redan hade planer på att blanda sig in i innan livvakten lyfte Jafari.
Citera
2019-08-01, 01:30
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Det är ju flera vittnen som säger att flaskan slås mot Jafari. Att han själv säger tror jag man kan bortse ifrån.
Skulle förvåna mig om det inte finns på film också, men inget som framkommit än, nej.

NFC testade testade DNA och fingeravtryck, men det matchade inte Rocky och CO. Man ser också Rocky trampa på glas på marken, så att det fanns glas på marken är ganska solklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in