2019-07-31, 23:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sho-z
Jag tänkte på en grej här.
Ang bilen man brände osv. Vet man med all säkerhet att dom inte haft tillgång till nån annan bil omedelbart, i närheten av stället där man brände bilen?
Jag tänkte på det här med snål tankning osv.
Kan den äldre, mördade mannen upptäckt fordonet och kontrollerat det när killarna plötsligt dök upp?

Deras aktioner känns på nåt sätt inte panikartat, det är därför jag spånar lite.

Jag tror inte att man med säkerhet vet att de _inte_ har tillgång till ett annat fordon. Men såvitt jag har läst så har polisen inte fått in några anmälningar om ngn stulen bil. Kanske ligger någon mördad vars bil är stulen.
Citera
2019-07-31, 23:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sho-z
Jag tänkte på en grej här.
Ang bilen man brände osv. Vet man med all säkerhet att dom inte haft tillgång till nån annan bil omedelbart, i närheten av stället där man brände bilen?
Jag tänkte på det här med snål tankning osv.
Kan den äldre, mördade mannen upptäckt fordonet och kontrollerat det när killarna plötsligt dök upp?

Deras aktioner känns på nåt sätt inte panikartat, det är därför jag spånar lite.
Ja, spåna mer - för jag ser heller inte nån panik i det hela. Inget irrationellt agerande i förhållande till att fly och vara jagade för mord. De snackar vitt och brett när de far fram genom provinserna i den mördade mannens bil och presenterar sig t.o.m med namn. Går lugnt genom affären enligt ö-vakningskamera - har inte ens handlat nåt (tomhänta vid utgången). Frågar om att dricka sprit vid macken fast de vet att det är spritfritt område (har fått info innan i kontrollen då bilen genomsöks).
Så vad sysslar de med? De drar uppmärksamheten till sig.

Men det är olika bilbränder. Vet inte vad du tänker på gällande att mannen dyker upp?
Den första är flera hundra mil bort i BC.
1. De bränner sin egen Dodge och snor den äldre mannens bil (Toyota RAV4).
2. De tankar sen för en fjuttig summa strax innan Gillam i Manitoba, dumpar Toyotan via att elda upp den så att det uppmärksammas.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, det är så "vi vanliga" resonerar.

Finna en mening i det hela.., något större som kan ge "normal rationell" förklaring, ett : Ahaa.., ögonblick !

Men, jag tror inte man finner det. Inte för oss "normala" iallafall.
Det beror snarare på beteendet som jag reagerar - som inte liknar en panikartat flykt.
Citera
2019-07-31, 23:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det brukar finnas otroligt många mindre stugor i närheten av sjöar mitt ute i terrängen.

Anledningen är att man lätt tar sig dit med skoter på vintern och pimpelfiskar eller jagar annat i närheten med vapen.

Manitoba mot hudson bay till är nog lite som finnmarksvidda kanske. Fast rysligt mycket större. Manitoba är stort som Sverige plus fyra Danmark ungefär. Eller åtta-tio Finnmarksvidda. Och med blinningar som stuka-bombare.
Citera
2019-07-31, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, och norska Helge Ingstad levde 4 år ensam i Canadas vildmark på slutet av 1920 talet, skrev boken ” Pelsjegerliv”. Tror inte dom här fjantarna är av samma kaliber dock.
Det finns en annan känd manhunt i Kanada på äldre dar som de trodde har norskt påbrå. En Albert Johnson. De har kört DNA på vissa de trodde var norska anhöriga men negativ respons. Dock kvarstår skandinavien via det genetiska. Jag kollade nämligen om det fanns nån de efterapade.
Citera
2019-07-31, 23:57
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Fanns det något intressant ?

Kan du bjuda på en "teaser" ?

Inte dirkekt. Man kan kolla in på lite vänners fb's och några har postat artiklar om att de är saknade osv.

Bryer har postat en bild/meme med texten "Guns don't kill people, it's mostly the bullets".
Citera
2019-08-01, 00:02
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gärna! Jag sökte även deras insta men hittade inte ett dugg.

Borde som sagt ha sökt och scrollat mer om jag fattat hur stort det här skulle bli och att facebook kontona togs ner dagen efter jag hittade dom, men här är det jag skärmdumpade innan de försvann:

https://imgur.com/a/PKbYIRd
Citera
2019-08-01, 00:07
Medlem
Citat:
Ja, spåna mer - för jag ser heller inte nån panik i det hela. Inget irrationellt agerande i förhållande till att fly och vara jagade för mord. De snackar vitt och brett när de far fram genom provinserna i den mördade mannens bil och presenterar sig t.o.m med namn. Går lugnt genom affären enligt ö-vakningskamera - har inte ens handlat nåt (tomhänta vid utgången). Frågar om att dricka sprit vid macken fast de vet att det är spritfritt område (har fått info innan i kontrollen då bilen genomsöks).
Så vad sysslar de med? De drar uppmärksamheten till sig.

Men det är olika bilbränder. Vet inte vad du tänker på gällande att mannen dyker upp?
Den första är flera hundra mil bort i BC.
1. De bränner sin egen Dodge och snor den äldre mannens bil (Toyota RAV4).
2. De tankar sen för en fjuttig summa strax innan Gillam i Manitoba, dumpar Toyotan via att elda upp den så att det uppmärksammas.

Det beror snarare på beteendet som jag reagerar - som inte liknar en panikartat flykt.

Ja, någon av de två vill dra uppmärksamheten på sig medvetet. Och också klargöra alla om deras identitet.

Agerandet tyder också på att dom har någon back-up hela tiden. Dom är säkra och trygga.

Det är något som inte stämmer.

Varför??
Senast redigerad av Remark 2019-08-01 kl. 00:17.
Citera
2019-08-01, 00:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Borde som sagt ha sökt och scrollat mer om jag fattat hur stort det här skulle bli och att facebook kontona togs ner dagen efter jag hittade dom, men här är det jag skärmdumpade innan de försvann:

https://imgur.com/a/PKbYIRd
Jo, men bra iaf, bättre än inget - det gå ju att kika vidare på hans krets. Thx!
Citera
2019-08-01, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, någon av de två vill dra uppmärksamheten på sig medvetet. Och också klargöra alla om deras identitet.

Agerandet tyder på att dom har någon back-up hela tiden.

Det är något som inte stämmer.

Varför??
Ja, det är nåt konstigt över det hela, nåt i deras beteende som inte stämmer - och min magkänsla vill tyvärr inte vifta bort det med att de är förvirrade, irrationella, jagade blaha blaha.

Det känns som om de 1) är för lugna och 2) kör efter en viss plan samt 3) visar upp sig med flit inledningsvis.

Deras spelande kan i sig vara ett motiv - de beskrivs besatta, S som introvert och de är inne i den världen och vill ta det "to the next step." Det krävs givetvis nån störning likaväl.

När kriminologiprofessor Michael Arntfield diskuterar paret så tar han dels upp att en troligen är dominant och kan även vara manipulativ. Fortsättningsvis att de även får mer gemenskap via våldet och själva jakten.

Han nämner även de tre regerande motiven gällande team killers i ordningsföljd:
Det mest frekventa är sexuellt, det andra är pengar - men det tredje är "thrill or enjoyment" och det rör sig om 25%.

.. och jag reagerade på att det är ett ordval som de återger skrattande och nyss har mördat:
"mom and dad told me to go for a long joyride"

Det står "de" i texten men det lär snarare vara en av dem som uttalar detta. Oavsett så finns det en uppenbar kallblodighet i detta uttalande och beteende. De har nyss mördat och kör i professorns bil och det är bilen som de diskuterar då de kört fast.
Den som hjälper dem undrar vad föräldrarna ska säga (som han då tror äger bilen).
Senast redigerad av develi 2019-08-01 kl. 01:00.
Citera
2019-08-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Manitoba är stort som Sverige plus fyra Danmark ungefär. Eller åtta-tio Finnmarksvidda. Och med blinningar som stuka-bombare.
Tack för en bra jämförelse för att folk skall få en uppfattning om skalan (och hur glesbefolkat det är i Kanada överlag).

Lägg till att det endast bor 1.3 miljoner människor i provinsen där jakten pågår, varav 800 000 bor i den största staden.
Enorma avstånd och väldigt glesbefolkat. De norra delarna är helt isolerade.
Kan inte se hur mördarna skall ta sig därifrån.

Blockerar man vägen och kollar järnvägen så blir det i princip omöjligt.

Inte omöjligt att dessa as aldrig hittas om de gått och dött i vildmarken.
Citera
2019-08-01, 00:27
Medlem
Halloween2s avatar
Haha killarna fortsätter äga polisen och ”experterna” här.
Citera
2019-08-01, 00:39
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, det är nåt konstigt över det hela, nåt i deras beteende som inte stämmer - och min magkänsla vill tyvärr inte vifta bort det med att de är förvirrade, irrationella, jagade blaha blaha.

Det känns som om de 1) är för lugna och 2) kör efter en viss plan samt 3) visar upp sig med flit inledningsvis.

Deras spelande kan i sig vara ett motiv - de beskrivs besatta, S som introvert och det är inne i den världen och vill ta det "to the next step." Det krävs givetvis nån störning likaväl.

När kriminologiprofessor Michael Arntfield diskuterar paret så tar han dels upp att en troligen är dominant och kan även vara manipulativ. Fortsättningsvis att de även får mer gemenskap via våldet och själva jakten.

Han nämner även de tre regerande motiven gällande team killers i ordningsföljd:
Det mest frekventa är sexuellt, det andra är pengar - men det tredje är "thrill or enjoyment" och det rör sig om 25%.

.. och jag reagerade på att det är ett ordval som de återger skrattande och nyss har mördat:
"mom and dad told me to go for a long joyride"

Det står "de" i texten men det lär snarare vara en av dem som uttalar detta. Oavsett så finns det en uppenbar kallblodighet i detta uttalande och beteende. De har nyss mördat och kör i professorns bil och det är bilen som de diskuterar då de kört fast.
Den som hjälper dem undrar vad föräldrarna ska säga.

Jo, det är nog en sån ” Columbine High” grej. Dessa två skolskyttarna var ju också veldigt lugna, iallafall til att börja med. En självmordsgrej tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in