2019-07-31, 17:52
Medlem
Hej,

Jag äger en Audi A4 från 2003 som vi nu fått problem med.

När vi stänger av bilen så, efter ca 30 sekunder till 1 minut, sätter fläkten på bilen igång (den under motorhuven, jag gissar på att den är till för att kyla motorn). Efter några minuter så stänger fläkten av sig, för att sedan starta igång igen. Så håller den på, utan att sluta (förrän batteriet i bilen är död).

Har någon här erfarenhet av Audis motorfläkt, eller är ni möjligtvis bättre på Google än vad jag är, för jag lyckas inte hitta någon info online som hjälper mig här!?

Tack på förhand!
Citera
2019-07-31, 17:56
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Hej,

När vi stänger av bilen så, efter ca 30 sekunder till 1 minut, sätter fläkten på bilen igång (den under motorhuven, jag gissar på att den är till för att kyla motorn). Efter några minuter så stänger fläkten av sig, för att sedan starta igång igen. Så håller den på, utan att sluta (förrän batteriet i bilen är död).

Har någon här erfarenhet av Audis motorfläkt, eller är ni möjligtvis bättre på Google än vad jag är, för jag lyckas inte hitta någon info online som hjälper mig här!?

Tack på förhand!

Kan du få utläst felkoder någonstans?

Annars göra en god chansning på följande :
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-A4&S4-8E&8H/2001_2005/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Kylfl%C3%A4kt-styrenhet&rel%C3%A4/Alla/
Citera
2019-07-31, 18:07
Medlem
Ta loss minuskabeln på batteriet så drar ju iallafall inte batteriet ur (Givetvis tillfällig lösning)
Citera
2019-07-31, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Ta loss minuskabeln på batteriet så drar ju iallafall inte batteriet ur (Givetvis tillfällig lösning)

Detta gör vi. Det är absolut en lösning, om än bara tillfällig! Så jäkla jobbigt dock, då det är ont om plats och vi inte har någon bra skiftnyckel för såpass små muttrar som sitter på batteriet. Funderar starkt på att koppla det till någon form av klämma, men känns som att det är att bygga runt problemet, istället för att lösa det.
Citera
2019-07-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Kan du få utläst felkoder någonstans?

Annars göra en god chansning på följande :
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-A4&S4-8E&8H/2001_2005/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Kylfl%C3%A4kt-styrenhet&rel%C3%A4/Alla/

Det kan jag absolut, tyvärr är personen som har felkodsläsaren på semester, så inget jag kan lösa de närmsta dagarna. Ska kolla på detta i nästa vecka när personen är tillbaka.

Vet du om det är lätt, för någon utan erfarenhet av att mecka med bilar, att byta styrenheten?
Citera
2019-07-31, 18:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand!
Tempratur givaren till kylfläckten verkar vara kass. Tror du hittar den på kylet med tre tåtar på en ganska rund grej i storlek som en frukostkörv ungefär
Citera
2019-07-31, 18:46
Medlem
Luxuss avatar
Om fläkten går länge efter att man stängt av den kan det bero på att man har ett dieselpartikelfilter som börjar bli fullt. Tydligen ska bilen då ändra bränsleblandning för att få upp temperaturen och ”bränna ur” det. Detta renderar i högre avgastemp som sen måste kylas efter färd.

Så hade jag det ett tag på en dieselpassat.
Fast då gick den konstant och stannade efter kanske 3o min
Citera
2019-07-31, 18:51
Medlem
welcometorealitys avatar
Fel på tempgivaren till fläkten skulle jag också tro på? den sitter i anslutning till kylaren och tar hänsyn till temperaturen i denna.Då fortsätter den gå när den inte vet hur varmt det är i motorn.
Citera
2019-07-31, 18:51
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Googlade lite och de flesta VAG-ägare som haft problem var det temperaturswitchen för kylarfläkten som krånglade. https://www.skruvat.se/Temperaturswitch-kylarflakt-P17456.aspx

Jag skulle börja med att prova att dra ut kontakten (den sitter längst ner på kylaren).
Citera
2019-07-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Om fläkten går länge efter att man stängt av den kan det bero på att man har ett dieselpartikelfilter som börjar bli fullt. Tydligen ska bilen då ändra bränsleblandning för att få upp temperaturen och ”bränna ur” det. Detta renderar i högre avgastemp som sen måste kylas efter färd.

Så hade jag det ett tag på en dieselpassat.
Fast då gick den konstant och stannade efter kanske 3o min

Det är en bensinare, så något dieselfilter bör inte vara ett problem. Partikelfilter has man väl iofs ändå, så det kanske borde kollas?

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tempratur givaren till kylfläckten verkar vara kass. Tror du hittar den på kylet med tre tåtar på en ganska rund grej i storlek som en frukostkörv ungefär
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Fel på tempgivaren till fläkten skulle jag också tro på? den sitter i anslutning till kylaren och tar hänsyn till temperaturen i denna.Då fortsätter den gå när den inte vet hur varmt det är i motorn.
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Googlade lite och de flesta VAG-ägare som haft problem var det temperaturswitchen för kylarfläkten som krånglade. https://www.skruvat.se/Temperaturswitch-kylarflakt-P17456.aspx

Jag skulle börja med att prova att dra ut kontakten (den sitter längst ner på kylaren).

Tack så jättemycket för svaren! Ska se om jag lyckas googla fram en bild som kan berätta för mig vart ens kylaren på bilen sitter. Jag måste, om än motvilligt, erkänna att jag är sämst på saker som sitter i bilen. Är tyvärr en sådan som anser att bilen bara ska fungera, samtidigt som jag tycker 300.000 är för mycket att lägga på bil, så jag får alltid bita i det sura äpplet ändå..
Citera
2019-07-31, 19:23
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Detta gör vi. Det är absolut en lösning, om än bara tillfällig! Så jäkla jobbigt dock, då det är ont om plats och vi inte har någon bra skiftnyckel för såpass små muttrar som sitter på batteriet. Funderar starkt på att koppla det till någon form av klämma, men känns som att det är att bygga runt problemet, istället för att lösa det.

skiftnyckel ?? nu fick jag cancer....

åk och köp rätt fasta nyckel på biltem för en tjuga. eller ett litet set för 60 kr typ ???
Citera
2019-07-31, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
skiftnyckel ?? nu fick jag cancer....

åk och köp rätt fasta nyckel på biltem för en tjuga. eller ett litet set för 60 kr typ ???

Det är onekligen planen, dock har jag endast haft problemet i några dagar. Under de flesta av dagarna har det varit 30+ grader och jag hoppades att problemet skulle försvinna när temperaturerna letade sig ned till behagliga grader igen. Nu är det under 20 grader och det är fortfarande ett problem, så då får man lösa det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in