2019-07-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vad gör egentligen Issy när han inte är i skolan? Ja, förmodligen sitter han parkerad framför datorn. Det skulle nog bli fart på Issy och mindre hemmasittande om Jewels stängde av närverket på vardagarna och satte sig och pluggade tillsammans med honom. DET vore att agera som en vuxen, men det lär ju knappast ske.

Jewels har inte ens gått färdigt 9 år i skolan. Tror säkert det kan gå att förbättra Issys skolgång, men det lär inte vara via Jewels. Och hur vet ni att Issy behöver fler timmar i skolan??
Citera
2019-07-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jewels har inte ens gått färdigt 9 år i skolan. Tror säkert det kan gå att förbättra Issys skolgång, men det lär inte vara via Jewels. Och hur vet ni att Issy behöver fler timmar i skolan??

Issy behöver stöd hemifrån med sin skolgång, det gör ju alla. Kan man lägga tid och energi på YT-lives och videos, kan man också lägga tid på att ens barn lär sig saker i hemmet. Att lära sig saker tar tid, så är det bara. Hemma kan man dela upp inlärningen i kortare pass, men att ha ungen parkerad framför datorn är som att be om problem.
Citera
2019-07-31, 16:49
Medlem
Någon som kan förstå den här länken?
Varför skriver jewels att hon bor ensam när hon bor med sin son och pappa?

https://mrkoll.se/person/besoks-ocksa-i-mrkoll/kyqRaQmUxaDYuqdYQapuhQulaTsqqkcYfrkyqRaQdYQacYfrue rA
Citera
2019-07-31, 16:52
Medlem
Såhär står det på MR koll
Jewels är en kvinna som är född den 23 september 1981 och bosatt i Norrköping på Skepparegatan 5. Hon tillhör Norrköpings S:t Olof församling. Hon flyttade till sin nuvarande boende av annan typ för 9 veckor sedan (den 26 maj 2019). Här bor hon ensam, åtminstone finns inga fler personer i hushållet som är äldre än 15 år.

Vem det är som har skrivit eller vad det är för något det vet jag inte. Men där har ni hela sanningen om dom.
Citera
2019-07-31, 17:01
Medlem
Citat:
Issy behöver stöd hemifrån med sin skolgång, det gör ju alla. Kan man lägga tid och energi på YT-lives och videos, kan man också lägga tid på att ens barn lär sig saker i hemmet. Att lära sig saker tar tid, så är det bara. Hemma kan man dela upp inlärningen i kortare pass, men att ha ungen parkerad framför datorn är som att be om problem.

Man kan behöva stöd hemifrån för att lära sig saker. Men nu kan det ju vara så att inte Issy kan få det, därför att Jewels kanske inte kan ge det, eftersom hon inte själv lärt sig det som Issy håller på med då Jewels klev av skolan innan hon nått så långt som Issy nu gjort. Det kan vara ganska svårt att försöka hjälpa någon att lära sig saker som man inte kan själv.

Sedan får vi ju hoppas att skolan, som faktiskt är den som har ansvaret att stödja och lära Issy har den kommunikationen med familjen, istället för folk som sitter utanför på flashback och tror sig veta. Behöriga lärare och rektorer har ju gått rätt många års utbildning för att lära sig sitt arbete. Och i Issys fall skulle det förvåna mig om han inte också har en specialpedagog, vilket är en lärare med ännu mer utbildning och erfarenhet. Och åter, om vi ska vara helt ärliga, det är rätt svårt att uttala sig om Issys skolgång och behov då vi inte ens vet vilket stöd han får från skola och familj.
Citera
2019-07-31, 17:36
Medlem
Nu när jag har gott igenom allt som står här på
https://mrkoll.se/person/besoks-ocksa-i-mrkoll/kyqRaQmUxaDYuqdYQapuhQulaTsqqkcYfrkyqRaQdYQacYfrue rA

Det står klart och tydligt att Jewels bor ensam och ingen minst över 15år. Alltså då har hon ljugit för försäkring kassan för att kunna få mer bostadtillägg mer sjukersättning etc.
Varför står det inte att deras morfar bor med honom
Sen har hon tydligen begått flera brott och inte bara ett.
För jewels pappa kan ju ock så söka bostadtillägg om det står att han bor där ensam med.

Undra vad mer dom kan ha ljugit om?
På sina lives är dom väldigt noga med att säga att Jewels pappa bor med dom tycker jag är underligt varför kan dom inte göra detsamma så att det står att Jewels bor med sin pappa?
Undrar om pengar som blivit donerat går till hyran eller mat eller går dom till något annat?
🤔
Citera
2019-07-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 365poppy
Nu när jag har gott igenom allt som står här på

Det står klart och tydligt att Jewels bor ensam och ingen minst över 15år. Alltså då har hon ljugit för försäkring kassan för att kunna få mer bostadtillägg mer sjukersättning etc.
Varför står det inte att deras morfar bor med honom
Sen har hon tydligen begått flera brott och inte bara ett.
För jewels pappa kan ju ock så söka bostadtillägg om det står att han bor där ensam med.

Undra vad mer dom kan ha ljugit om?
På sina lives är dom väldigt noga med att säga att Jewels pappa bor med dom tycker jag är underligt varför kan dom inte göra detsamma så att det står att Jewels bor med sin pappa?
Undrar om pengar som blivit donerat går till hyran eller mat eller går dom till något annat?
🤔

Tror du Fkassan använder sig av den där sidan när de kollar upp folk eller? Snarare sidan som är skit då den visar att morfarn bor på samma adress om man enbart söker på hans namn. Kollar du tex ratsit så står det att de båda bor där.
Citera
2019-07-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Man kan behöva stöd hemifrån för att lära sig saker. Men nu kan det ju vara så att inte Issy kan få det, därför att Jewels kanske inte kan ge det, eftersom hon inte själv lärt sig det som Issy håller på med då Jewels klev av skolan innan hon nått så långt som Issy nu gjort. Det kan vara ganska svårt att försöka hjälpa någon att lära sig saker som man inte kan själv.

Sedan får vi ju hoppas att skolan, som faktiskt är den som har ansvaret att stödja och lära Issy har den kommunikationen med familjen, istället för folk som sitter utanför på flashback och tror sig veta. Behöriga lärare och rektorer har ju gått rätt många års utbildning för att lära sig sitt arbete. Och i Issys fall skulle det förvåna mig om han inte också har en specialpedagog, vilket är en lärare med ännu mer utbildning och erfarenhet. Och åter, om vi ska vara helt ärliga, det är rätt svårt att uttala sig om Issys skolgång och behov då vi inte ens vet vilket stöd han får från skola och familj.

Specialpedagoger kan vara behjälplig med en planering över det Issy behöver träna på. Sedan är det så otroligt slött att kapitulera inför föräldraansvaret att se till att det görs. Vi snackar om grundskolan, inte om universitetsnivå. På högstadiet handlar det om att lägga en grund inför gymnasiet och lära sig just ansvar för egenstudier. Men man kan inte strunta i årskurs sju och åtta och tro att det kan tas igen i i åk 9 för det är inte så troligt att det går. Mer troligt att man då får usla betyg eller blir obehörig för gymnasiet.

Nej Jewel kan slå av datorn och tex Sätta sig bredvid Issy när han tex läser en roman eller skriver en text som skolarbete eller räknar i matteboken. Behöver inte vara mer avancerat än så. Kör han fast och Jewel inte kan hjälpa till så kan de använda sig av Internet. Vi lever inte på 50-talet där hemmet var tvungen att ha hyllorna fulla av uppslagsböcker. Och Jewel är väl normalbegåvad, så jag förstår inte hur det kan vara ett problem.
Citera
2019-07-31, 18:20
Medlem
Citat:
Specialpedagoger kan vara behjälplig med en planering över det Issy behöver träna på. Sedan är det så otroligt slött att kapitulera inför föräldraansvaret att se till att det görs. Vi snackar om grundskolan, inte om universitetsnivå. På högstadiet handlar det om att lägga en grund inför gymnasiet och lära sig just ansvar för egenstudier. Men man kan inte strunta i årskurs sju och åtta och tro att det kan tas igen i i åk 9 för det är inte så troligt att det går. Mer troligt att man då får usla betyg eller blir obehörig för gymnasiet.

Nej Jewel kan slå av datorn och tex Sätta sig bredvid Issy när han tex läser en roman eller skriver en text som skolarbete eller räknar i matteboken. Behöver inte vara mer avancerat än så. Kör han fast och Jewel inte kan hjälpa till så kan de använda sig av Internet. Vi lever inte på 50-talet där hemmet var tvungen att ha hyllorna fulla av uppslagsböcker. Och Jewel är väl normalbegåvad, så jag förstår inte hur det kan vara ett problem.

Jag har ingen aning om Jewels är normalbegåvad, jag vet bara att hon slutade skolan innan nian. Eller ja, slutade gå till skolan innan 9. Samtidigt är det ju folk i tråden som säger att hon inte klarar av något. Men visst skulle hon säkert kunna stänga av datorn, det betvivlar jag inte. Men fortsätter säga att vi vet inte om det behövs. Vi har ingen aning om vilket tempo Issy har i skolarbetet. Vi vet att han missat flera terminer, vi vet att han inte gillar matte, vi vet att han är i skolan 20 minuter per dag för att hämta skolarbete. Genom att vi vet det, så vet vi också att skolan har gjort upp en plan, och genom det utgår jag från att skolan också kommunicerar med modern och antagligen soc om vilka behov som finns. På en timmes arbete per dag fem dagar i veckan, så läste jag in hela matte B på mindre än 2 veckor. Tänk om Issy på en termin läst in 2 terminer, är det då inte lite förmätet av oss att sitta och säga hur han skulle göra det bättre?? Vi vet för lite för att sitta och berätta för Issy hur hans skolarbete ska gå att förbättra, då vi inte ens vet det grundläggande, hur det går nu.
Citera
2019-07-31, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Tror du Fkassan använder sig av den där sidan när de kollar upp folk eller? Snarare sidan som är skit då den visar att morfarn bor på samma adress om man enbart söker på hans namn. Kollar du tex ratsit så står det att de båda bor där.

Kanske inte men i sin video, där jewels berättar om sitt liv nämnde hon inte ett dugg om hon har begått något brott etc.
Undrar varför hon inte ville att folk skulle veta det.
Dom påstår ju att dom säger att dom ändast visar det negativa i sitt liv men då borde ju hon ha varit öppen och ärligt med det.
Citera
2019-07-31, 19:01
Medlem
Citat:
Kanske inte men i sin video, där jewels berättar om sitt liv nämnde hon inte ett dugg om hon har begått något brott etc.
Undrar varför hon inte ville att folk skulle veta det.
Dom påstår ju att dom säger att dom ändast visar det negativa i sitt liv men då borde ju hon ha varit öppen och ärligt med det.

Kanske för att hon skäms för det? Eller för att hon inte vill uppmuntra till brott. Folk påstår ju att youtubers är förebilder.
Citera
2019-07-31, 19:07
Medlem
Citat:
Är du helt dum i huvudet eller självklart är det streamsrens fel.
Det finns donation med dollar tecken på som man ska använda dom bryter i äntligen mot youtube regler..
Om jag var 12 år och såg att min favorit yt kanal säger att dom ska bli vräkta i en live så hade jag ock så swishat, sedan har dom mage på att klaga hos socialtjänsten att dom aldrig får något nytt boende vad det inte så att Jewels skulle på något möte hos dom den 28 eller vad det efter dom skulle ha blivit vräkt. Hur gick det med?

Vrf ska socialtjänsten hjälpa dom med hyran när dom ser att dom får utag någon annanstans till exempel vis swish. Det räknas som inkom enligt socialtjänst lever dom över normen 13500 den månaden kan socialtjänsten säga nej.

Sen förstör ju dessa som swishar för jewels och issy att få ett billigare boende via socialtjänsten.

Deras swishare är förmodligen funktionnedsätta människor och gammla tanter som säkert är fattigpensionär. Då skulle jag ock så få ångest
Det är inte ett sett att leva.

Jag säger inte att det är fel att dom swishar men kanske inte just nu när dom försöka få billigare boende via socialtjänsten och så länge dom lever över normen kommer det aldrig ske.

Nej, pengar från soc kan de fetglömma. Soc har en norm, så skulle de söka därifrån kommer allt de får på swish och via youtube dras av från summan du får från dem.
Jag betalde av en skuld till Brorsan på 200kr när han gick på soc, det drog de av för han trots att han förklarade att jag var skyldig han det. Allt som kommer in ses som inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in