2019-07-30, 21:37
Medlem
Jaha...rädslan känns även i skrift.

Hur va de nu...
Informerade PR UA om att han skulle tipsa om sej själv och framstå som skyldig ett tag?
Fick de berörda en förklaring varför han gjorde detta?

Att BW var den som senast träffade och pratade med Helena måste betytt mkt för UA och övriga vänner.
Eftersom han fanns tillgänglig och kunde upprepande berätta om sitt möte. För övrigt var inte hans uppgifter något av värde..Tänker på utredare, polis, och radioserien..varför inte?
Har UA, GA, PW samma uppfattning om BW?

Var Helena tillsammans med TS? Hänger inte med, har missat det isfl.
Citera
2019-07-31, 08:46
Medlem
När det finns en upplyst asfalterad gång och cykelbana som leder hela vägen hem.
Skulle en ensam tjej verkligen gå stigen genom dungen strax efter kl. 2 på natten?
Citera
2019-07-31, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Det är inte så svårt att se vilka inlägg en viss person gjort. Jag rekommenderar att du, för nu och framtida bruk, lär dig använda sökmöjligheter i denna plattform.

Ok, när jag gör en sökning på PW70 hittar jag inte ett enda inlägg som detta användarnamn gjort. Enbart inlägg där andra personer hänvisar till PW70.

Så, istället för att säga till mig att jag ska lära mig hur man söker, så kanske du kan förklara hur man söker, så att jag lär mig?
Citera
2019-07-31, 12:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Ok, när jag gör en sökning på PW70 hittar jag inte ett enda inlägg som detta användarnamn gjort. Enbart inlägg där andra personer hänvisar till PW70.

Så, istället för att säga till mig att jag ska lära mig hur man söker, så kanske du kan förklara hur man söker, så att jag lär mig?

Hej!

Testa att göra följande.

1. Titta längst ner på sidan (när du är inloggad). Där står "Medlemslista". Gå in där och sök på nicket.

2. Gå in på denn*s sida.

3. Klicka på "Hitta inlägg av PW70" (eller något liknande). Då får du fram en lista med personens alla inlägg.
Citera
2019-07-31, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hej!

Testa att göra följande.

1. Titta längst ner på sidan (när du är inloggad). Där står "Medlemslista". Gå in där och sök på nicket.

2. Gå in på denn*s sida.

3. Klicka på "Hitta inlägg av PW70" (eller något liknande). Då får du fram en lista med personens alla inlägg.

Tack!
Citera
2019-07-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Ja, mer eller mindre har PW70 bekräftat den som i tråden lyfts fram som kandidat.

Ni som läser denna tråd aktivt bör ju veta svaret på detta?
Att läsa genom otroliga möngder inlägg från PW70 känns sådär, när ni kan ge ett svar snabbt. Tack på förhand.
Citera
2019-07-31, 15:29
Medlem
Citat:
Att läsa genom otroliga möngder inlägg från PW70 känns sådär, när ni kan ge ett svar snabbt. Tack på förhand.
Visst, men vi kanske har annat att göra än att ägna tid åt att leta och länka åt de som inte vill lägga tid på det.
Citera
2019-07-31, 16:21
Medlem
HincRoburs avatar
I ett tidigare inlägg sågade jag Loudamus utpekande av PeNi. Jag skall nu be att få ta tillbaka detta sågande.

Motivet för att såga Loudamus var felaktiga påståenden
1) Han påstår att Tur* *dvinsson bott i PeNis lägenhet - stämmer inte enligt folkbokföringen
2) PeNi är folkbokförd på lägenheten först i september medan Loudamus placerar honom där redan vid mordet och dessutom svajar han på tungan rörande PeNis sambo.

Det låter som ett stabilt sågande, men redan när jag skrev mitt sågande så uttryckte jag viss tvekan. Jag skall nu be att få ta tillbaka sågandet.

Skälet till det är att jag har tillgång till tre folkbokföringsregister, två på dator: 1985 och 1990 samt Skatteverket via telefon. Det visar sig nu att folkbokföringen per telefon inte stämmer överens med Riksarkivets utdrag från 1990 och utdraget 1985. Skatteverket känner helt enkelt inte till de uppgifter om Tur* som finns i utdraget från 1985 och kan därmed även sakna uppgift om Tur* för tiden 1986-1990. Med andra ord är det fullt möjligt att Tur* bott på angiven adress.

Loudamus placerar även en "dansk" i PeNis lägenhet precis före PeNi. Denna dansk är med största sannolikhet den i tråden nämnde J*ns L*vin, som är folkbokförd "3tr", vilket stämmer väl med Loudamus uppgift om att PeNi bodde högst upp. JeLi är kanske inte dansk, även om två av hans förnamn signallerar danskt ursprung för mig. Jag tror att Loudamus källa precis som jag i unga år utgick från att en Jens hade danskt ursprung.

Jag tror därför att det kan vara så att Loudamus uppgifter är korrekta. Tyvärr har folkbokföringen ingen som helst uppgift om när JeLi flyttade från Bråtenvägen 70. Registret minns inte ens att han bott där, men det nämns i Riksarkivets mantalslängd för 19901231.

Om Loudamus fått uppgifter från en yngre person så kan det mycket väl vara så att Loudamus källa blandat ihop "danskarna" och att iakttagelsen gäller JeLe istället.

Loudamus uppgifter om PeNis ljusbeiga Opel Kadett kan alltså gälla JeLe istället.

Loadamus specifikation av bilen gör det rimligt att anta att en Opel Kadett C avses:
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_C Denna skall vara bakhjulsdriven, vilket är tilltalande då spåren från lekplatsen antagits komma från en bakhjulsdriven Opel Kadett.

Loudamus nämner något som liknar ett ventilationsgaller på "C-stolpen". Detta finns nämnt i nuvarande engelska artikel för Opel Kadett, men i versionen från den tid då Loudamus skrev så nämns inte C-stolpen, åtminstone inte så vitt jag har funnit. Med andra ord tycks inte Loudamus ha skrivit av specen från Wikipedia...

Frågan är därför om någon i tråden vet om PeNi eller JeLe har ägt en Opel Kadett C vid tidpunkten för mordet.

Är Loudamus fågel eller fisk, det är frågan!
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-31 kl. 16:37.
Citera
2019-07-31, 16:43
Medlem
Sunsets avatar
Citat:

Först ber du om hjälp att hitta inlägg av PW70. När du väl får det så tycker du tydligen att det är för jobbigt att läsa genom dessa.

Otroliga mängder inlägg??? Det finns 65 inlägg skrivna av PW70 och det anser inte jag vara otroliga mängder. Är du genuint intresserad så tycker jag att du ska läsa genom dem för att skaffa dig en helhetsbild...
Citera
2019-07-31, 17:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
I ett tidigare inlägg sågade jag Loudamus utpekande av PeNi. Jag skall nu be att få ta tillbaka detta sågande.

Motivet för att såga Loudamus var felaktiga påståenden
1) Han påstår att Tur* *dvinsson bott i PeNis lägenhet - stämmer inte enligt folkbokföringen
2) PeNi är folkbokförd på lägenheten först i september medan Loudamus placerar honom där redan vid mordet och dessutom svajar han på tungan rörande PeNis sambo.

Det låter som ett stabilt sågande, men redan när jag skrev mitt sågande så uttryckte jag viss tvekan. Jag skall nu be att få ta tillbaka sågandet.

Skälet till det är att jag har tillgång till tre folkbokföringsregister, två på dator: 1985 och 1990 samt Skatteverket via telefon. Det visar sig nu att folkbokföringen per telefon inte stämmer överens med Riksarkivets utdrag från 1990 och utdraget 1985. Skatteverket känner helt enkelt inte till de uppgifter om Tur* som finns i utdraget från 1985 och kan därmed även sakna uppgift om Tur* för tiden 1986-1990. Med andra ord är det fullt möjligt att Tur* bott på angiven adress.

Loudamus placerar även en "dansk" i PeNis lägenhet precis före PeNi. Denna dansk är med största sannolikhet den i tråden nämnde J*ns L*vin, som är folkbokförd "3tr", vilket stämmer väl med Loudamus uppgift om att PeNi bodde högst upp. JeLi är kanske inte dansk, även om två av hans förnamn signallerar danskt ursprung för mig. Jag tror att Loudamus källa precis som jag i unga år utgick från att en Jens hade danskt ursprung.

Jag tror därför att det kan vara så att Loudamus uppgifter är korrekta. Tyvärr har folkbokföringen ingen som helst uppgift om när JeLi flyttade från Bråtenvägen 70. Registret minns inte ens att han bott där, men det nämns i Riksarkivets mantalslängd för 19901231.

Om Loudamus fått uppgifter från en yngre person så kan det mycket väl vara så att Loudamus källa blandat ihop "danskarna" och att iakttagelsen gäller JeLe istället.

Loudamus uppgifter om PeNis ljusbeiga Opel Kadett kan alltså gälla JeLe istället.

Loadamus specifikation av bilen gör det rimligt att anta att en Opel Kadett C avses:
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_C Denna skall vara bakhjulsdriven, vilket är tilltalande då spåren från lekplatsen antagits komma från en bakhjulsdriven Opel Kadett.

Loudamus nämner något som liknar ett ventilationsgaller på "C-stolpen". Detta finns nämnt i nuvarande engelska artikel för Opel Kadett, men i versionen från den tid då Loudamus skrev så nämns inte C-stolpen, åtminstone inte så vitt jag har funnit. Med andra ord tycks inte Loudamus ha skrivit av specen från Wikipedia...

Frågan är därför om någon i tråden vet om PeNi eller JeLe har ägt en Opel Kadett C vid tidpunkten för mordet.

Är Loudamus fågel eller fisk, det är frågan!

Nu är jag lite lat o skiter i att dubbelkolla men visst skrev väl Loudamus att PeNi's egna bil troligen var en Golf, förmodligen första modellen (ca 75-82 ), en beige sådan.
Citera
2019-07-31, 17:42
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nu är jag lite lat o skiter i att dubbelkolla men visst skrev väl Loudamus att PeNi's egna bil troligen var en Golf, förmodligen första modellen (ca 75-82 ), en beige sådan.

Tack för bra kritisk läsning! Du har helt rätt. Han nämnde en Golf och avvisar en Kadett, men samtidigt nämner han en från Golfen avvikande detalj, nämligen ett galler på C-stolpen. Se fetat nedan. Det stämmer perfekt på en Opel Kadett C:

https://car-from-uk.com/ebay/carphotos/full/ebay161380.jpg

Just den avvikande detaljen stämmer bra på en bakhjulsdriven Opel Kadett C.

Men som sagt, är Loudamus en fågel eller en fisk...

Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
Direkta uppgifter från samma uppgiftslämnare som lämnat uppgifterna om det som överhörts via den öppna balkongdörren (ergo inte undertecknad). P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti. Men det som gör att det börjar bli riktigt intressant är att man återvänt på natten vid "2 någonting" och hämtat P.N:s egna bil, som mycket riktigt ska ha varit en beige golf (gissningsvis en VW Golf Typ 1). Bilen ska sedan inte ha siktats förrän på söndagen då P.N. kom hem en sväng för att sedan försvinna (med bilen) en hel vecka. Det ska inte ha varit normalt för P.N. att vara borta så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
På frågan om det skulle kunna ha varit exv en Peugeot 205 eller Opel Kadett eller någon annan bil i samma storleksklass blir svaret nej. Färgen ska ha varit ljusbrunbeige och golfen ska ha varit av den kantigare modellen vilket pekar mot en VW Golf typ 1. Uppgiftslämnaren nämner dock att det ska ha funnits en från en vanlig standardgolf avvikande detalj form av ett raster eller liknande i samma stil som ett luftutsläpp eller motsvarande på c-stolpen (ul är iaf så pass bevandrad med bilar att denna terminologi används). Det var bl a den sistnämnda detaljen som fick mig att fråga om just exv Peugeot 205 då de har utmärkande detaljer på just c-stolpen. Det går heller inte att klämma fram några klarare minnesbilder av det här med ev skyltning eller dekaler då det som bekant har flutit en del vatten under broarna sedan det här begav sig. Dock skulle det förvåna mig om det inte skulle gå att bringa snudd på exakt klarhet i detaljerna kring bilen i fråga med tanke på att P.N. verkar ha umgåtts med en hel del folk i stan och som sagt "varit ute i svängen". Var inte blyga, fyll på med fler detaljer gott folk!
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-31 kl. 17:53.
Citera
2019-07-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
När det finns en upplyst asfalterad gång och cykelbana som leder hela vägen hem.
Skulle en ensam tjej verkligen gå stigen genom dungen strax efter kl. 2 på natten?

De har familjen förklarar som att det aldrig hade hänt något i Mariestad förrut ( även enligt polisen själv så var det det första grova våldsbrott tydligen ) en lugn stad där alla känner till de flesta . En varm ljus sommarnatt .En Stig som användes tydligen av många personer som genväg . De är det som får mig att fundera 🤔 en Stig som användes av många ?? Hur törs man då chansa att överfalla någon där ? Tiden ? När krogar stänger och folk rör sig hemåt . Detta överfall/ bortforslande måste ha varit otroligt riskabelt och måste ha gått m blixtens hastighet ? Det är träd och växtlighet och att träffat på en människa som kunnat kommit från villa området likväl som gått till villa området måste varit något man måste tagit i beräkning .... ett risk tagande .
Men just denna kväll så var Helena tydligen helt själv , ingen som träffat på henne eller sett henne 🤔 ja förutom en el flera personer då .
Dessa människor måste ha begåvats med en jäkla tur ? Förs osedd föra bort en tjej bredvid ett villa område och på en Stig där folk rör sig normalt och sedan fått henne att försvinna utan ett enda spår .
Någon skrev här att det är märkligt att hon varit så osynlig under sin hemfärd ..... kan inte annar än hålla med 🤔 har hon promenerat så borde någon mer ha sett henne , nu är det svävande vittnen bara , vittnen sett henne på bron m sällskap och utan 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in