I ett tidigare inlägg sågade jag Loudamus utpekande av PeNi. Jag skall nu be att få ta tillbaka detta sågande.
Motivet för att såga Loudamus var felaktiga påståenden
1) Han påstår att Tur* *dvinsson bott i PeNis lägenhet - stämmer inte enligt folkbokföringen
2) PeNi är folkbokförd på lägenheten först i september medan Loudamus placerar honom där redan vid mordet och dessutom svajar han på tungan rörande PeNis sambo.
Det låter som ett stabilt sågande, men redan när jag skrev mitt sågande så uttryckte jag viss tvekan. Jag skall nu be att få ta tillbaka sågandet.
Skälet till det är att jag har tillgång till tre folkbokföringsregister, två på dator: 1985 och 1990 samt Skatteverket via telefon. Det visar sig nu att folkbokföringen per telefon inte stämmer överens med Riksarkivets utdrag från 1990 och utdraget 1985. Skatteverket känner helt enkelt inte till de uppgifter om Tur* som finns i utdraget från 1985 och kan därmed även sakna uppgift om Tur* för tiden 1986-1990. Med andra ord är det fullt möjligt att Tur* bott på angiven adress.
Loudamus placerar även en "dansk" i PeNis lägenhet precis före PeNi. Denna dansk är med största sannolikhet den i tråden nämnde J*ns L*vin, som är folkbokförd "3tr", vilket stämmer väl med Loudamus uppgift om att PeNi bodde högst upp. JeLi är kanske inte dansk, även om två av hans förnamn signallerar danskt ursprung för mig. Jag tror att Loudamus källa precis som jag i unga år utgick från att en Jens hade danskt ursprung.
Jag tror därför att det kan vara så att Loudamus uppgifter är korrekta. Tyvärr har folkbokföringen ingen som helst uppgift om när JeLi flyttade från Bråtenvägen 70. Registret minns inte ens att han bott där, men det nämns i Riksarkivets mantalslängd för 19901231.
Om Loudamus fått uppgifter från en yngre person så kan det mycket väl vara så att Loudamus källa blandat ihop "danskarna" och att iakttagelsen gäller JeLe istället.
Loudamus uppgifter om PeNis ljusbeiga Opel Kadett kan alltså gälla JeLe istället.
Loadamus specifikation av bilen gör det rimligt att anta att en Opel Kadett C avses:
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_C Denna skall vara bakhjulsdriven, vilket är tilltalande då spåren från lekplatsen antagits komma från en bakhjulsdriven Opel Kadett.
Loudamus nämner något som liknar ett ventilationsgaller på "C-stolpen". Detta finns nämnt i nuvarande engelska artikel för Opel Kadett, men i versionen från den tid då Loudamus skrev så nämns inte C-stolpen, åtminstone inte så vitt jag har funnit. Med andra ord tycks inte Loudamus ha skrivit av specen från Wikipedia...
Frågan är därför om någon i tråden vet om PeNi eller JeLe har ägt en Opel Kadett C vid tidpunkten för mordet.
Är Loudamus fågel eller fisk, det är frågan!