2019-07-31, 14:03
Medlem
Jag har hört att det på grund av lärarbrist är stor efterfrågan på lärare, även om man inte har lärarutbildning, och att man kan "hoppa in" under en period som någon form av tillfällig lärare, typ som en vikarie eller liknande, och jag skulle i så fall gärna hoppa in som mattelärare på kanske högstadie- eller gymnasienivå.
Hur ligger det till med den här saken?
Citera
2019-07-31, 14:19
Medlem
Forzos avatar
Det varierar lite från skola till skola och kommun till kommun, men generellt sett brukar det inte krävas att vikarier har lärarexamen.
Citera
2019-07-31, 15:05
Medlem
Om du inte är behörig lärare så kan du jobba som lärare upp till ett läsår på en skola, sedan åker du ut därifrån.
Citera
2019-07-31, 15:09
Medlem
Du måste nog ha en lämplig utbildning så att du har de rätta kunskaperna.
Har du kunskapen för ämnet, men inte pedagogiken, så borde de väl gå bra.

Vad har du får utbildning i dagsläget?
Citera
2019-07-31, 15:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag har hört att det på grund av lärarbrist är stor efterfrågan på lärare, även om man inte har lärarutbildning, och att man kan "hoppa in" under en period som någon form av tillfällig lärare, typ som en vikarie eller liknande, och jag skulle i så fall gärna hoppa in som mattelärare på kanske högstadie- eller gymnasienivå.

Enligt lag skall den som ansvarar för och håller i undervisningen ha lärarlegitimation, dvs du får inte undervisa utan. Men sedan finns det en ventil som tillåter rektorerna att temporärt använda olegitimerade vikarier om inga lärare finnes tillhands. Men dessa får inte sätta betyg.
Citera
2019-07-31, 15:38
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Om du inte är behörig lärare så kan du jobba som lärare upp till ett läsår på en skola, sedan åker du ut därifrån.

Nja.

Du blir bara anställd ett år sen läggs tjänsten ut på nytt men om ingen med lärarleg eller betydligt mer erfarenhet söker så får man troligen förläggning om arbetsgivaren vill.
Citera
2019-07-31, 17:49
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Det är exakt som du säger. Det är därför läraryrket är ett totalt värdelöst yrkesval och absolut ingenting som är värt att satsa på.
Citera
2019-07-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det är exakt som du säger. Det är därför läraryrket är ett totalt värdelöst yrkesval och absolut ingenting som är värt att satsa på.

Vad menar du?
Citera
2019-07-31, 19:20
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Vad menar du?
Som jag sa: att utbildade, examinerade, legitimerade (som det ju numera kallas) lärare kan ersättas av exakt vilken icke-utvecklingsstörd 19-åring som helst. Blir inte en sådan ordning förödande för vilken yrkesutbildning som helst, så säg? Föreställ dig själv att en allmänläkare på en vårdcentral vid personalbrist kan ersättas av vilken eftergymnasial ungdom som helst. Det fattar vilken idiot som helst att detta leder till katastrof för yrkets status.
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Du måste nog ha en lämplig utbildning så att du har de rätta kunskaperna.
Det måste man inte alls ha, för att få ett vikariat. Det räcker att känna rektorerna, eller att de åtminstone gillar en någorlunda. Flera debattörer i tråden intygar detta.
Citat:
Har du kunskapen för ämnet, men inte pedagogiken, så borde de väl gå bra.
Och hur mycket kunskap innebär det? NV-programmet?
Senast redigerad av Condottieri 2019-07-31 kl. 19:25.
Citera
2019-07-31, 19:41
Medlem
Mina mattekunskaper sträcker sig ungefär till Laplacetransformer i Linjär Analys på LTU, och jag har vissa grundläggande kunskaper i partiella differentialekvationer och linjära differentialekvationssystem.
Det känns som att detta borde räcka för att kunna undervisa i matteämnen på högstadie- och gymnasienivå.
Det senaste matteämnet som jag har fått godkänt betyg i är Linjär Analys.

Anledningen till att jag funderar över det här är för att jag eventuellt ska ta ledigt från studierna i ett år.
Citera
2019-07-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Som jag sa: att utbildade, examinerade, legitimerade (som det ju numera kallas) lärare kan ersättas av exakt vilken icke-utvecklingsstörd 19-åring som helst. Blir inte en sådan ordning förödande för vilken yrkesutbildning som helst, så säg? Föreställ dig själv att en allmänläkare på en vårdcentral vid personalbrist kan ersättas av vilken eftergymnasial ungdom som helst. Det fattar vilken idiot som helst att detta leder till katastrof för yrkets status.
Det måste man inte alls ha, för att få ett vikariat. Det räcker att känna rektorerna, eller att de åtminstone gillar en någorlunda. Flera debattörer i tråden intygar detta.
Och hur mycket kunskap innebär det? NV-programmet?

Problemen du tar upp finns absolut, men de torde vara tämligen små i större städer. På landsbygden kan skolorna dock hamna i situationen att de antingen anställer en "obehörig lärare" eller blir utan. Om det gäller något mindre viktigt ämne (typ något språk annat än engelska) så är det väl inget att bry sig om, eleverna får välja bort franska/spanska/kinesiska/japanska/italienska/... till förmån för det språk som skolan har lärare i. Men gäller det något kärnämne, typ matte, så tycker jag att det är bättre med en "obehörig lärare" än att eleverna blir utan lärare helt och hållet.
Citera
2019-07-31, 19:59
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Problemen du tar upp finns absolut, men de torde vara tämligen små i större städer.
Problemen finns där också.

På landsbygden kan skolorna dock hamna i situationen att de antingen anställer en "obehörig lärare" eller blir utan. Om det gäller något mindre viktigt ämne (typ något språk annat än engelska) så är det väl inget att bry sig om, eleverna får välja bort franska/spanska/kinesiska/japanska/italienska/... till förmån för det språk som skolan har lärare i.[/quote]Skitprat. Alla ämnen är precis lika viktiga. Moderna språk är minst lika kvalificerade ämnesområden som t.ex. svenska och engelska och ska behandlas med exakt lika stor respekt.
Citat:
Men gäller det något kärnämne, typ matte, så tycker jag att det är bättre med en "obehörig lärare" än att eleverna blir utan lärare helt och hållet.
Det tycker inte jag. Precis som jag inte tycker att en 20-åring ska kunna vikariera som läkare, varken på landet eller i stan. Finns inte kvalificerad personal så får man finna sig i det och ta konsekvenserna, punkt.
Senast redigerad av Condottieri 2019-07-31 kl. 20:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in