2019-07-31, 12:46
Medlem
DoraFs avatar
Vem betalar då för Gretas seglats över Atlanten när den inte får betalas av sponsorer 🤔?
Det enda sättet att stå helt fri är att betala ur egen ficka. Gör Greta och pappa Svante det?

Citat:
Den liberala tidningen Contrepoints skriver i ett ledarstick med rubriken ”Greta Thunberg: resrutt för ett bortskämt barn” att klimataktivisten genom att resa till New York i en lyxig tävlingsbåt – en resa som kostar hundra gånger mer än en enkelbiljett med flyget mellan London och New York – visar upp ”ett privilegium som få kan unna sig i den koldioxidfria värld hon drömmer om”.

”Budskapet, budbäraren och hennes generösa mecenater i samspel”, skriver tidningen.

Thunberg svarar så här på kritiken via email till SvD:

”Det stämmer att Malizia ll har haft en massa sponsorer, precis som alla tävlingssegelbåtar. Men inför den här resan så har alla kommersiella sponsorer kopplats bort från båten, eftersom jag inte vill förknippas med några kommersiella intressen. Det var en förutsättning för att jag skulle tacka ja till att segla med den här båten. Företagen sponsrar inte den här resan och alla deras loggor har tagits bort”, skriver Greta Thunberg.

https://www.svd.se/biljatte-och-bank-bakom-thunbergs-seglats
2019-07-31, 12:48
Medlem
Ja, det går att tjäna pengar på Greta Thunbergs namn
Båten hon ska lifta med över Atlanten är sponsrad av biljätten BMW, en exklusiv båtklubb i Monaco och en schweizisk bank med kontor i skatteparadis som är svartlistade av EU.

2019-07-31, 12:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ja, det går att tjäna pengar på Greta Thunbergs namn
Båten hon ska lifta med över Atlanten är sponsrad av biljätten BMW, en exklusiv båtklubb i Monaco och en schweizisk bank med kontor i skatteparadis som är svartlistade av EU.

Nej, det stämmer inte. Föreslår att du läser artiklar du länkar till.
2019-07-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vem betalar då för Gretas seglats över Atlanten när den inte får betalas av sponsorer 🤔?
Det enda sättet att stå helt fri är att betala ur egen ficka. Gör Greta och pappa Svante det?

Nämen,kom igen,båtens hela tillverkning är hårdsponsrad, att man plockar bort loggorna gör det inte ett dugg bättre.
2019-07-31, 12:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Nämen,kom igen,båtens hela tillverkning är hårdsponsrad, att man plockar bort loggorna gör det inte ett dugg bättre.
Du missar helt poängen med mitt inlägg.
Vem betalar Gretas resa?
Att sponsorer betalat båtens tillverkning, tävlingar etc är ju givet.
2019-07-31, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Tro mig, det kommer att finnas en följebåt. Vad gäller att kombinera data från olika mätmetoder i samma kurva så kan jag garantera dig att vi som faktiskt ägnat oss åt naturvetenskaplig forskning skakar på huvudet åt dylika dumheter. Det är som att lägga äpplen och päron i en korg och kalla dem för rädisor. Det är så dumt att man endast kan lura svagbegåvade med det. Jag skulle kunna lägga ut texten och redogöra för felkällor och felmarginaler för respektive mätmetod och varför det är fullständig idioti att ens jämföra dem, men då kommer jag alltför långt off topic.
Självklart så tror jag dig inte. Greta vet mer än dig, både om klimatet och om forskning. Keelings mätningar på Mauna Loa överensstämmer perfekt med mätningarna i iskärnor på Vostok. Även NASA:s satellitmätningar överensstämmer med Mauna Loas.

https://climate.nasa.gov/news/2535/satellite-data-confirm-annual-carbon-dioxide-minimum-above-400-ppm/

Det sverigedemokratiska SwebbTV kämpar i motvind men får väl betalt av någon saudier som tröst?

Greta Thunberg bemöter aldrig stolligheter och det börjar bli dags att ta efter henne på den punkten också.
2019-07-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tvärtom finns det teorier att det är stigande temperaturer som driver ökande CO2 halt, inte vice versa.
Det är inte teorier, det är en naturlag. Koncentrationen av en gas (t ex koldioxid) i atmosfären ovanför en vätska (t ex havsvatten) står i jämvikt med koncentrationen av samma gas löst i vätskan. Jämviktskonstanten är temperaturberoende. Vid högre temperatur kommer en större andel av gasen att återfinnas i atmosfären och mindre i vätskan. Det gäller för koldioxid och havsvatten likafullt som det gäller för kväve och etanol. Henry's lag, upptäckt 1803.

Det här syns tydligt i analyserna av borrkärnor från glacial is. Temperaturen ändras först, därefter ändras koldioxidhalten. Eftersläpningen är ca 800 år i snitt. (Det tar tid att värma upp så mycket havsvatten.) Att påstå att samvariationen visar att temperaturen styrs av koldioxidhalten är ungefär lika begåvat som att påstå att Birger Jarl blev inspirerad till lagen om kvinnofrid, efter att ha hört ett tal av Gudrun Schyman.

Jag tvivlar starkt på att Greta är bekant med Henry's lag. Jag tror inte heller att Greta har funderat särskilt mycket över olika gasers olika löslighet i vatten och vilket mått migration av olika gaser i is över tid som kan inverka på mätresultat. Det finns alltid en viss andel flytande vatten i is, även vid mycket låg temperatur. Den atmosfäriska gas med högst löslighet i vatten är koldioxid, vilket innebär att uppmätta koncentrationer av CO2 från is kommer att ge både för höga minimivärden och för låga maximivärden.
2019-07-31, 12:57
Medlem
Sam.Lowrys avatar
Citat:

Exakt!
Det enda detta generar är massa utsläpp att dra upp båten på land för att värma bort stripning och sedan så fort hon seglat klart köra ut nya loggor och dra upp båtfan igen och sätta tillbaka loggorna.
2019-07-31, 12:58
Medlem
Citat:
Du missar helt poängen med mitt inlägg.
Vem betalar Gretas resa?
Att sponsorer betalat båtens tillverkning, tävlingar etc är ju givet.

De som bekostat båten förstås. Att några ställer upp och seglar utan betalning är en droppe i havet.De har ju råd,dessutom med privata förmögenheter i megaklass.
2019-07-31, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför kör du med dina halmgubbar.
Det är inte “ oberoende” forskare och många saknar helt utbildning inom naturvetenskap.
Pajaskonster men passar Greta som hämtar sin kunskap från DN och SVT.
Greta hämtar sin kunskap från forskningsrapporter från hela jorden, inte från SD-media och bloggar.
2019-07-31, 13:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
De som bekostat båten förstås.
Jaha. Greta och hennes pappa Svante blåljuger alltså om att sponsorerna är bortkopplade
Intressant. Vad har du för belägg för ditt påstående?
2019-07-31, 13:07
Medlem
Citat:
Jaha. Greta och hennes pappa Svante blåljuger alltså om att sponsorerna är bortkopplade
Intressant. Vad har du för belägg för ditt påstående?
Vad tror du en sådan båt kostar per mil? Med bilar räknar man avskrivning + drift, detsamma bör gälla här. Även om man inte räknar med avskrivning kostar resan säkert mer än vad en vanlig människa har råd med. Överhuvudtaget borde alla resor hon gjort kraftigt överstiga familjens inkomst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in