2019-07-30, 20:24
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Tycker inte vi ska dra alla afghaner över en kam.

Viktigt att skilja på folk också. En del ställer till massa oreda, de i ASAP fallet, och då ska det belysas. De borde givetvis också åtalas som de ligister de faktiskt är. Det är inte synd om de. Problematiken med kvinnosyn och allt det där. Droger och brott.

Men samtidigt finns det ju de som också sköter sig, vissa pluggar och verkligen vill bidra till det svenska samhället. Och det får man inte glömma. Jag känner själv folk från Afghanistan som sköter sig exemplariskt och som lever som vilken vanlig Svensson som helst. Som jobbar mer än vad många svenskar gör och som aldrig stör någon människa. Det är så lätt att det blir extremt åt ena eller andra hållet.

Sedan om de borde vara här eller inte, om de har rätt till uppehållstillstånd är en annan fråga. Många har ju ljugit om sin ålder och/eller har kanske inga riktiga flyktingskäl. Men det är en annan fråga.

Jag vill bara nyansera bilden. Batikhäxorna tycker att de alla har rätt att vara här, är oskyldiga änglar som aldrig gör fel. Och på Flashback så är alla afghaner kriminella. Nyans..

Visst, men samtidigt måste man fråga sig hur det går med gymnasiestudierna. Utan att kunna uppvisa någon länk har jag läst att blott 1% av de här påstått idoga lycksökarna från Afghanistan har tagit gymnasieexamen inom utsatt tid.

Är således de flesta afghaner idioter?

Vem vet, men kommer man i runt tjugoårsåldern som analfabet till ett i-land så kommer man alltid att vara en belastning. Efter tio års intensiva studier (motsvarande grundskolan) kan de ändå inte få annat än lågkvalificerade jobb. Den s.k. målsägaren i det här fallet och hans vän, har inte tagit sig ett tuppfjät vidare efter fem i år i landet för att träda in i samhället: heroin, knivmisshandel, stölder.

De har inget skyddsbehov utan bör skickas hem.
Citera
2019-07-30, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Tycker inte vi ska dra alla afghaner över en kam.

Viktigt att skilja på folk också. En del ställer till massa oreda, de i ASAP fallet, och då ska det belysas. De borde givetvis också åtalas som de ligister de faktiskt är. Det är inte synd om de. Problematiken med kvinnosyn och allt det där. Droger och brott.

Men samtidigt finns det ju de som också sköter sig, vissa pluggar och verkligen vill bidra till det svenska samhället. Och det får man inte glömma. Jag känner själv folk från Afghanistan som sköter sig exemplariskt och som lever som vilken vanlig Svensson som helst. Som jobbar mer än vad många svenskar gör och som aldrig stör någon människa. Det är så lätt att det blir extremt åt ena eller andra hållet.

Sedan om de borde vara här eller inte, om de har rätt till uppehållstillstånd är en annan fråga. Många har ju ljugit om sin ålder och/eller har kanske inga riktiga flyktingskäl. Men det är en annan fråga.

Jag vill bara nyansera bilden. Batikhäxorna tycker att de alla har rätt att vara här, är oskyldiga änglar som aldrig gör fel. Och på Flashback så är alla afghaner kriminella. Nyans..

"Men samtidigt finns det ju de som också sköter sig, vissa pluggar och verkligen vill bidra till det svenska samhället. Och det får man inte glömma. "

Det är sant. 95 % av afghanerna ger resten ett oförtjänt dåligt rykte.
Citera
2019-07-30, 21:21
Medlem
Det är bra att bilden blir lite nyanserad men det finns många felaktiga myter i samhället och jag anser att de styrande missleder folk eller också vet de inte själva.
Jag undervisar nyanlända afghaner, varav de flesta verkar OK och sedan vad de gör utanför skolan är inte min sak. Ett klargörande: Många har inte gått i skolan i hemlandet och nästan ingen kan klara att läsa in nioårig grundskola på några år och sedan gå gymnasiet. Däremot kan de ju gå på SFI eller KomVux för på gymnasiet får man bara börja senast det år man fyller 19. Är man 20 är det SFI eller KomVux som gäller.
De flesta var ju under 18, enligt egen uppgift, när de kom och får då gå på Introduktionsprogrammet som är språkträning. En del är analfabeter och måste först lära sig latinisering och alfabetet. För att börja på teoretiskt program på gymnasiet måste man ha 12 godkända betyg från grundskolan. Och på yrkesprogram 8 betyg, och för båda alternativen gäller att ha godkänt i svenska, engelska och matematik. Det skulle vara en superprestation att börja på Introduktionsprogrammet vid 16 års ålder och sedan vara behörig för gymnasiet efter två-tre år. Därför anser jag att det var fel av utbildningsminister Gustaf Fridolin att uttrycka sig så här: De kan väl få stanna så att de kan gå klart gymnasiet men de går inte på gymnasiet utan på språkträning på Introduktionsprogrammet. För de flesta skulle det ju säkert ta minst 5-6 år innan de kan börja på gymnasiet och då är det de som är mest ambitiösa och begåvade, för andra skulle det ta nio år som är grundskolan men de skulle ändå inte vara på samma nivå som infödda svenska elever, innan de är redo att börja på gymnasiet. Det finns tre varianter av språk: Vardagsspråk, det enklaste som du talar med kompisar och familjen; Skolspråk: ord som är frekvent förekommande i skolan: reflektera, redovisa, redogör för, analysera et cetera; Ämnesspecifika ord: de ord som förekommer i olika ämnen som SO, NO et cetera. Och av de som kommit upp på gymnasiet med betyget E, som är det lägsta betyget, är de ändå inte på samma nivå som motsvarande svenska, infödda elever som gått igenom nioårig grundskola. Och har svårt att hänga med.
Senast redigerad av drajjan 2019-07-30 kl. 21:49.
Citera
2019-07-30, 21:24
Medlem
Hoppas de åtalas så Trump kan gnälla lite till.
(som om han bryr sig)
Citera
2019-07-30, 21:26
Medlem
Citat:
Det är sant. 95 % av afghanerna ger resten ett oförtjänt dåligt rykte.

Hahahaha. Hur man än ser på det så krävs det ännu mer PR-insatser från vänstern för att lyckas vända på den skutan....
Citera
2019-07-30, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TG05
Vilka sitter inne på bilder på dessa pundar afghaner? Jag har inte orkat läsa den stora tråden! Då 98% av folket som skriver innehåller invandrarpolitik vem fan orkar läsa 30 sidor om de.. när man vill veta om själva fallet.

BO2
https://imagez.tmz.com/image/7c/4by3/2019/07/29/7c7e8b39607b40d49d49a2c54cc9d38f_md.jpg

BO1
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7285369/A-AP-Rockys-victim-Afghan-immigrant-drug-conviction.html
Citera
2019-07-30, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TG05
Vilka sitter inne på bilder på dessa pundar afghaner? Jag har inte orkat läsa den stora tråden! Då 98% av folket som skriver innehåller invandrarpolitik vem fan orkar läsa 30 sidor om de.. när man vill veta om själva fallet.

Flashback i ett nötskal.
människor som på förhand bestämt sig för att prata invandringspolitik, letar upp trådar om brott och går direkt OT för att prata politik.

här är bilder på afghanerna.

(FB) Afghan #2 vittnet i ASAP-rättegången nu häktad - greps för stöld och bar kniv 190719
Citera
2019-07-30, 22:22
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drajjan
Det är bra att bilden blir lite nyanserad men det finns många felaktiga myter i samhället och jag anser att de styrande missleder folk eller också vet de inte själva.
Jag undervisar nyanlända afghaner, varav de flesta verkar OK och sedan vad de gör utanför skolan är inte min sak. Ett klargörande: Många har inte gått i skolan i hemlandet och nästan ingen kan klara att läsa in nioårig grundskola på några år och sedan gå gymnasiet. Däremot kan de ju gå på SFI eller KomVux för på gymnasiet får man bara börja senast det år man fyller 19. Är man 20 är det SFI eller KomVux som gäller.
De flesta var ju under 18, enligt egen uppgift, när de kom och får då gå på Introduktionsprogrammet som är språkträning. En del är analfabeter och måste först lära sig latinisering och alfabetet. För att börja på teoretiskt program på gymnasiet måste man ha 12 godkända betyg från grundskolan. Och på yrkesprogram 8 betyg, och för båda alternativen gäller att ha godkänt i svenska, engelska och matematik. Det skulle vara en superprestation att börja på Introduktionsprogrammet vid 16 års ålder och sedan vara behörig för gymnasiet efter två-tre år. Därför anser jag att det var fel av utbildningsminister Gustaf Fridolin att uttrycka sig så här: De kan väl få stanna så att de kan gå klart gymnasiet men de går inte på gymnasiet utan på språkträning på Introduktionsprogrammet. För de flesta skulle det ju säkert ta minst 5-6 år innan de kan börja på gymnasiet och då är det de som är mest ambitiösa och begåvade, för andra skulle det ta nio år som är grundskolan men de skulle ändå inte vara på samma nivå som infödda svenska elever, innan de är redo att börja på gymnasiet. Det finns tre varianter av språk: Vardagsspråk, det enklaste som du talar med kompisar och familjen; Skolspråk: ord som är frekvent förekommande i skolan: reflektera, redovisa, redogör för, analysera et cetera; Ämnesspecifika ord: de ord som förekommer i olika ämnen som SO, NO et cetera. Och av de som kommit upp på gymnasiet med betyget E, som är det lägsta betyget, är de ändå inte på samma nivå som motsvarande svenska, infödda elever som gått igenom nioårig grundskola. Och har svårt att hänga med.

+1. Jag delar din erfarenhet som lärare på språkintroduktion men under min kurs sjönk antalet deltagare som dök upp varje dag betänkligt. Mot slutet var det i snitt 8 till 10 av ursprungliga över 20 som kommit på introduktionsträffen. De som var kvar var ganska duktiga och två av dem räknade jag med skulle kunna gå vidare till högstadiestuder och snart hoppa på gymnasiet efter det. Man ska komma ihåg att många av de som fick amnesti går IV-utbildningarna där de kombinerar gymnasiekurser med extra svenska, matte och vad som nu kan behövas. De kommer inte vara färdiga med gymnasiet på många år.

De jag är riktig orolig över är de som försvann från kursen - jag antar att några flyttade men en hög av dem driver väl omkring som ASAP-afghanerna. Sverige tog sig vatten över huvudet med dessa. Myspolitikerna förstår inte att de kommer från en kultur där arbetsdisciplin och självgående arbetare inte är självklart. De vill ha pek med hela handen och fasta regler.
Senast redigerad av Ratad 2019-07-30 kl. 22:25.
Citera
2019-07-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det ska även varit denna afghan som enligt målsägarbiträdet var den som hade antastat kvinnor. Inte hans klient utan den andra snubben. Det ska enligt honom höras på videon när en kvinna säger nej inte han utan den andra.

Man undrar vad som faktiskt behövs för utvisning numera. Grov våldtäkt räcker ju inte ens. Så den här snubben får säkert fortsatt försörja sig genom brott. Glädjande dock att det inte blivit något tal om medborgarskap.

Vad innehar dessa afghaner för papper för att de har kunnat stanna i detta vansinnes landet då? Varför har de inte medborgarskap?
Senast redigerad av Martlet 2019-07-30 kl. 22:32.
Citera
2019-07-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
95 % av afghanerna ger resten ett oförtjänt dåligt rykte.

Det där är härmed ett av mina favoritcitat i den här härvan...

Två andra är Provokatörs kommentar om nedskräpning med afghan, och kaerakels beskrivning av Löfven som vår ögonsten...
Citera
2019-07-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Målsägande i ASAP-rättegången Jafaris kompis som ska vittna mot ASAP greps för STÖLD den 19/7, vid gripandet så bar han även kniv.

/Provokatör
Jag får inte ihop att han dömdes till 21 dagars fängelse den 11/7 2019, men begick rån den 19/7.
Var han på fri fot då alltså?
Citera
2019-07-30, 23:12
Medlem
SC4RECR0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag får inte ihop att han dömdes till 21 dagars fängelse den 11/7 2019, men begick rån den 19/7.
Var han på fri fot då alltså?

Han satt väl anhållen och häktad ett tag och när domen kom hade han kanske bara några dagar kvar av straffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in