2019-07-30, 21:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Åklagaren försökte ju häkta honom för grov misshandel. Det gick inte vägen då domstol ej ansåg det vara grovt.

Vad är det som inte stämmer i det? Förutom vad du tycker är grovt eller inte grovt.

Jo då, det stämmer tycker jag - Jag bara menar att det nog är på vippen.
Samt att det var bra att dra igång utredningen som grovt, eftersom man då får betydligt mer resurser från start.
Citera
2019-07-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
När du resonerar sådär, så blir det ju automatiskt:
FRIANDE DOM= Rättsväsendet stod pall!
FÄLLANDE DOM= Rättsskandal!!
....och så enkelt är det ju inte!!! Du vet väl vad domarna brukar säga: "En friande dom och en fällande dom är precis lika bra!" Det är när du läser domen (vare sig det blir friat eller fällt) och ser domskälen och motiveringen som du kan säga om detta var "rätt eller fel".

Nej då, jag är intresserad av att se hur tingsrätten står upp kvalitetsmässigt i bevisfrågorna oavsett om det är en frikännande eller fällande dom.
Citera
2019-07-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Kan du länka till Aftonbladets live-rapportering? :-)
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/QoEXxx/direkt-fran-rattegangen-mot-asap-rocky
Klockan 11:10 kommer det aktuella inlägget.

Kan jämföras med t.ex. SVT: https://www.svt.se/kultur/rattegangen-mot-asap-rocky

Från stillbilderna i FUP kan man också, tycker jag, skilja MÄ och hans kompis åt genom dels hörlurarna dels hur kompisen bär sina glasögon nedstuckna i kragen på sin tröja.

Min uppfattning är helt klart att det är Aftonbladet som skriver fel, men det bygger på vad andra medier skriver och vad som står i FUP. Jag var inte på plats i rättssalen och vet därför inte vad som egentligen sades där. Lite märkligt dock om alla andra media skulle missat den detaljen, tycker jag.
Citera
2019-07-30, 21:19
Medlem
Är det bara jag som får en känsla av att det hela är iscensatt av skäggbarnet för att få skadetillstånd så att denne kan köpa droger med den? Det finns många paralleller till det. Här är de starkaste.

1. Han har varit dömd innan för narkotika.

2. Hans vän blev tagen på bargäring av en väktare för nån vecka sen för snatteri på naturkompaniet då han snodde en jacka som han skulle sälja och köpa droger för pengarna.

3. Att han har planerat detta att ge sig på svarta eller andra invandrare då han vet att han med största sannolikhet kan få stryk och att svenskarna är konflikträdda och skulle sprungit iväg och därmed hade det inte lett till detta som är idag.
Citera
2019-07-30, 21:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det finns sms som bevisar att någon krossad glasflaska på personen, det finns glaskross som kom efter misshandeln, det finns sår som kommit av glas inte knivar
Det är inte mycket till bevis att nån förvirrad person skriver det. Nån kan ju likaväl messa att det inte var nån flaska. Fysiska bevis - bl a läkarundersökning - motsäger det du säger.
Citera
2019-07-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
ASAP Rocky slängde ner en yrkeskriminell afghansk narkoman på marken.
Så gör man inte!
Han borde åtalas för nedskräpning.

Det blir 800 hundra i böter -
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag snackade nyss med en polare som jobbar i musikindustrin i Los Angeles och han säger att Rocky kommer från enkla förhållanden och höll på med knarkdealande så att han till och med åkte fast när han var 16.

Men nu har han bättrat sig och blivit en sådan där lyxhiphopare som inte är ett dugg "gangstah" eller politisk, utan vill leva ett liv som John F. Kennedy Jr med designprylar, fina viner , konstsamlingar. "Harlem" är ett smeknamn/öknamn för hur Rocky var förr på "den gamla onda tiden".

När Abigail Hercules messar till sin polare om att "Rocky har spöat en kille, det var Harlem som gick fram och slog en flaska i huvudet på honom", så menar hon, enligt min vän, att han har gått tillbaka till sitt forna störiga jag och beter sig som innan han fick rätsida på sitt liv. Sin gamla stil, helt enkelt.

Det är intern jargong. Snälle Rocky och stygge Harlem är som Dr Jekyll och Mr Hyde, ungefär.
Låter troligt. "Harlem came out" = Harlem tittade fram, dvs den "gamla Rocky" kom fram i situationen. Återstår för åklagaren att bevisa att det var så hon menade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/QoEXxx/direkt-fran-rattegangen-mot-asap-rocky
Klockan 11:10 kommer det aktuella inlägget.

Kan jämföras med t.ex. SVT: https://www.svt.se/kultur/rattegangen-mot-asap-rocky

Från stillbilderna i FUP kan man också, tycker jag, skilja MÄ och hans kompis åt genom dels hörlurarna dels hur kompisen bär sina glasögon nedstuckna i kragen på sin tröja.

Min uppfattning är helt klart att det är Aftonbladet som skriver fel, men det bygger på vad andra medier skriver och vad som står i FUP. Jag var inte på plats i rättssalen och vet därför inte vad som egentligen sades där. Lite märkligt dock om alla andra media skulle missat den detaljen, tycker jag.
Korrekt. Aftonbladet skrev en rättelse kl 15.47.

Citat:
Det var trots allt 19-åringen som blev upplyft i halsen av livvakten, inte hans kompis, som vi tidigare felaktigt skrev här i liverapporten. Ber om ursäkt för detta.
Citera
2019-07-30, 21:26
Medlem
EveyHammonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Bild 4 av 28 i Aftonbladet. Vad håller Asap i handen ?
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/qLexqw/offret-for-asap-braket-drommer-mardrommar

Tack för länken! Om din fråga gäller de suddiga slagsmålbilderna här måste jag dock säga att svaret är "Omöjligt att urskilja om han håller i något alls". Vad gäller de skarpa bilderna är det förstås tydligt att både Rocky och hans kompis håller i flaskor, men de bilderna länkade jag ju själv till, i o m Samhällsnyttsartikeln.

Fast det finns faktiskt vissa högst intressanta bilder i denna radda! Framför allt har vi ju här bilden av Jafaris huvudskada efter slaget med flaskan, det bevis flera andra i tråden påstod inte existerade. Sedan finns där en intressant bild av brottsplatsen med vissa uppförstoringar... OK, där ligger flaskhalsen från Rockys flaska avslagen, utan etikett. Flaskhalsetiketten ligger lite längre bort. Blåste etiketten bort innan man samlade in bevisen? Kanske fanns Rockys fingeravtryck på den. Men det är ändå typ ointressant eftersom det ju finns bildbevis på att Rocky höll i flaskan. Dessutom kan inte flaskhalsen ha använts för skärandet för den har inte ett spår av blod på sig. Alltså måste flaskans underdel ha använts för det. Om något borde kollas för blod och avtryck skulle vara den, men det troliga är väl att Rocky kastade den i någon soptunna eller i vattnet direkt efter skärningen.

Läste nu att Rocky i någon sekvens av händelsen uppfattade det som att Jafari hade kniv eftersom han sett livvakten blöda. Det var visst något annat (kanske hörlurarna?) som skadat vakten men det visste ju inte Rocky. OK, ja om Rocky verkligen trodde att Jafari bar kniv så ändrar det ju min syn på hans glasvevande rätt ordentligt, det får jag erkänna. Fast då kan man ju samtidigt undra varför han så fullständigt förnekar att han skar Jafari, och därmed gör bort sig helt när han konfronteras med Abbys SMS.

Geeez vilket svårt fall detta var alltså!
Citera
2019-07-30, 21:26
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är inte mycket till bevis att nån förvirrad person skriver det.

Nu råkar det ju vara Abigail Hercules, assistenten, som avslöjar det i en konversation med en väninna som hittades i hennes beslagtagna och tömda mobiltelefon.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-07-30 kl. 21:29.
Citera
2019-07-30, 21:27
Medlem
Är Abigail kallad som vittne?
Citera
2019-07-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Korrekt. Aftonbladet skrev en rättelse kl 15.47.
Ah, den hade jag missat. Då är det ju i alla fall utrett vem som blev lyft.
Senast redigerad av cjh 2019-07-30 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in