2019-07-30, 14:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det är uteslutet att åklagaren skulle kunna bevisa det och därför skulle tingsrätten aldrig heller kunna dra nån slutsats av det, för ingen vet hur det förhåller sig med det.

Det kan jag hålla med om, det skulle krävas att åklagaren hade haft tillgång till intervjun från 2007 för att ha kunnat veta att ASAP kallades för Harlem, men jag är 99% säker på att han inte har det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
Trots att Rocky själv säger i en intervju att han kallades för det? Jag såg vad du skrev om att de kan hävda att man alltid kallas för det i fängelset osv, att det var en engångsgrej på den tiden etc, men borde inte rätten anse det vara ett för bra sammanträffande?

Nyckeln är ju att kunna bevisa vem de åsyftar med Harlem, och det har ju gjorts?

Jag försöker inte säga emot, men tycker det verkar vara väldigt stark bevisning. Man kan ju ta in en fängelseexpert ifrån USA som styrker att man inte alltid använder liknande smeknamn, osv.

Som om en domstol skulle döma nån för att han en gång i tiden har kallats för 'stockholmaren' eller 'skåningen'? Dött spår och meningslöst för målet. Och svenska domstolars kunskap om vanliga tilltalsnamn i amerikanska ungdomsfängelser är nog ändå vacklande.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Skulle försvar av säkerhetsansvarig, vän eller grupp låta bättre då? Har vikten på människan någon betydelse då syftet med dessa afghaners förföljande var okänt, likaså om dom hade någon form av vapen? En förebyggande åtgärd att se till att afghanen blev liggande och man kunde utesluta vapen.

Sen är ju frågan om hur skärsåren uppstod, olycka, medvetet slag av flaska eller självförvållat. Har dom tagit upp detta? Får läsa mer då jag just kommit online.

Än så länge verkar försvaret inte var så skarpt.

Försvaret har ju redan lyckats sopa bort glasflaskan från ekvationen samt planterat väldiga tvivel om vem/vad Harlem är samt bevisat att afghanen hetsade livvakten som satan med "Im gonna fuck him".

Tycker precis som Expressens expertkommentator att försvaret gör ett bra jobb med tanke på utgångsläget. Ett utmärkt jobb till och med.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Det var nödvärnsexcess.
Citera
2019-07-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja GW har säkert underlag för allt han har sagt.
Han har FUP som alla andra, sedan drar han slutsatser utifrån vad han läst och sin erfarenhet.
Citera
2019-07-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det är uteslutet att åklagaren skulle kunna bevisa det och därför skulle tingsrätten aldrig heller kunna dra nån slutsats av det, för ingen vet hur det förhåller sig med det.

Det finns säkert många som någon gång har kallats för Harlem, detta kommer inte kunna användas.
Citera
2019-07-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Han har FUP som alla andra, sedan drar han slutsatser utifrån vad han läst och sin erfarenhet.

Det finns mer än FUP
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Okej. Var är "Harlems" fingeravtryck eller DNA på flaskan då?

Kan ASAP eller ja "Harlem" varit så smart att han höll i flaskan med tröjärmen och därmed inte lämnat fingeravtryck och eventuellt inte ens DNA? (ren spekulation)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
För att få mer pengar?
Remiss?
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, men som artist så skall du inte sätta dig själv i en onödig risk, livvakten ska skydda dig som klient och inte tvärtom.

Om klienten behöver skydda livvakten så betyder det att man omedelbart måste byta livvakt då denne inte klarar av att sköta sitt jobb

Helt rätt.
Men det som verkar vanligt är att man har någon stor välväxt sak vid sin sida som man så gärna önskar är en body guard, när de mera är en buddy guard. Någon sönderrökt polare sedan crackpundartiden.

Hade det varit en riktig livvakt hade aldrig någonsin något hänt.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Detta utelämnar DN helt i sin rapportering:

Citat:
minJohan Ronge - EXPRESSEN
Han visar sedan inspelning på när 19-åringen säger "Come on" "Come on" och "I'm gonna fuck him" till livvakten på gatan.

17 minJohan Ronge - EXPRESSEN
Slobodan Jovicic visar sedan utskrifter på vad som sägs på Instagramfilmen där Asap Rocky försöker lugna 19-åringen som inte verkar mottaglig. https://www.expressen.se/noje/nu-stalls-asap-rocky-infor-ratta-i-stockholm/

Citat:
Livvakten skriver: "Tack gud för att vår kille bad NN (assistenten) att filma hela grejen. Jag bad honom (19-åringen) gå därifrån 30 gånger".
Sedan: "Skit i dem, vi har våra egna filmer".
- Jag uppfattar att livvakten är tacksam för att man har det här på film, säger Slobodan Jovicic.
ShareLikes0
Marc Skogelin (TT)

för 10 minuter sedan
Han går igenom livvaktens sms, där livvakten skriver att målsäganden inledde konflikten.
- Det han säger är att det var de andra som startade.
Det bör beaktas, anser advokaten.

Advokaten läser ännu ett meddelande från livvakten.
- "Låt världen se och höra oss säga åt dem (målsäganden och hans vän) att gå i väg", läser Jovicic.
https://www.gp.se/kultur/kultur/nu-inleds-r%C3%A4tteg%C3%A5ngen-mot-asap-rocky-1.16702517

https://www.dn.se/kultur-noje/live-folj-rattegangen-mot-asap-rocky/
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det var nödvärnsexcess.

Detta kan jag köpa. Men finns det med i åtalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in