2019-07-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Filmar dem live från rättegången eller kollar folk här bara på live-text som det vore sport-spel?

För isåfall, vad betar ni?

Tror på fängelse för skojskull. Lågoddsare eller vad sägs, vad är ens oddset. Svenska spel borde varit med på detta

Ingen skulle ha fått fängelse för det slagsmålet om det hade varit ett vanligt mål och oavsett vilka gärningar de skulle ha fällts för. Straffvärdet är på golvnivå, pinsamt lågt, provokation, menlösa skador och annat.

För den som vill förstå och kanske inte vet: Det som avgör allvaret, och därmed också vilket brott det blir (misshandel, eller ringa misshandel) och hur man ska se på påföljden (alltså 'straffet'), är två saker: 1. vilka gärningar (alltså vilket slag, kast mm.) är det bevisat att en viss person har gjort sig skyldig till och 2. finns det nåt i förloppet som gör det allvarligare (tex. flera mot en, tillhyggen mm. som kan innebära både en allvarligare rubricering och en strängare påföljd) eller mindre allvarligt (tex. en provokation som kan innebära en mildare påföljd). Det sker alltså inte nåt allmänt tyckande som 'det var ju för jäkligt att de gav sig på en kille och dessutom var de flera som gjorde det så vi dömer till fängelse', utan domstolen måste ner i skiten och hitta bevisning för var och ens skuld - eller som i det här fallet för en gemensam skuld, som åklagaren menar ska tillämpas.
Citera
Medlem
"Han får hjälp av åklagaren med att spela upp en av filmerna där man hör ett glaskross, samtidigt som Asap Rocky har händerna runt 19-åringen och är i full färd med att utföra kastet.
– Det är en krossad flaska och jag påstår att den hamnade i backen, bakom ryggen på Rakim Mayers, säger Jovicic. "

Om detta är sant känns det som ett ganska starkt kort till Rockys favör.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är inte din version så här efteråt försvaret vill återge utan hur Rocky uppfattade situationen just då.

Absolut, det enda jag säger är att det är ett svagt försvar, åtminstone i mina ögon
Citera
Medlem
Sorry om jag tjatar, men skulle inte åklagaren kunna bygga hela sitt case (att en flaska faktiskt använts) genom att koppla ihop att "Harlem" de facto är Rocky?

I förhören lyckades de inte komma fram till det, och i den här tråden har konsensus varit att man menat "förorten kom fram i honom (eller någon annan i sällskapet)" ("Harlem came out..."). De hade alltså kunnat åsyfta vem som helst i hans gäng.

Jag menar, Rockys assistent har skrivit till en bekant att Rocky slagit en flaska i huvudet på honom (har inte det exakta citatet) - borde inte det vara case closed?

Min slutsats skulle vara att Rocky slagit flaskan i huvudet på 19-åringen och sedan slängt honom på marken etc. Under rättegången nu så försöker försvaret hävda att flaskan (som man erkänner att Rocky hållt i) gick sönder i backen innan fallet. Men varför skulle då assistenten sms:a till utomstående att Harlem slagit en flaska i huvudet på någon?

källa på att Rocky kallas för Harlem: https://www.youtube.com/watch?v=Hd00eodLkec
Kolla från 10:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du hade känt att du behövde försvara din dubbelt så stora vän, mot en 50-kgs ful jävla afghan?

Storleken gör inte att man inte kan knivhuggas till döds.
Citera
2019-07-30, 14:23
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Satsar på fängelse för att

1. Visa integritet och att man sätter ett extra utmärkt exempel på vad lagens långa arm når, inte bara för utlandet men till svenska medborgare. Regler är regler!
2. Ger man inte fängelse hade man lika gärna kunnat ge böter från första början och inte dragit på det hela så här länge som det har. Ger man böter kommer Sverige se dåååååligt ut kan jag säga
3. Fängelse = behöver inte betala skadestånd. 2 år gissar jag på, satsar på exakta resultat

Vilken tur då att vi har ett helt självständigt rättsystem som inte tar politik i beaktning.
Citera
2019-07-30, 14:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
Sorry om jag tjatar, men skulle inte åklagaren kunna bygga hela sitt case (att en flaska faktiskt använts) genom att koppla ihop att "Harlem" de facto är Rocky?

I förhören lyckades de inte komma fram till det, och i den här tråden har konsensus varit att man menat "förorten kom fram i honom" ("Harlem came out...")

Jag menar, Rockys assistent har skrivit till en bekant att Rocky slagit en flaska i huvudet på honom (har inte det exakta citatet) - borde inte det vara case closed?

Min slutsats skulle vara att Rocky slagit flaskan i huvudet på 19-åringen och sedan slängt honom på marken etc. Under rättegången nu så försöker försvaret hävda att flaskan (som man erkänner att Rocky hållt i) gick sönder i backen innan fallet. Men varför skulle då assistenten sms:a till utomstående att Harlem slagit en flaska i huvudet på någon?

källa på att Rocky kallas för Harlem: https://www.youtube.com/watch?v=Hd00eodLkec
Kolla från 10:50.

Problemet är att det inte har framkommit att Harlem är ASAP under förhöret
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vänligen förklara för mig vilken arbetsroll en livvakt har?

Den rollen gör det inte direkt olagligt för hans klient att hjälpa honom vid en hotfull situation. Om dom två dessutom var vänner så förefaller det helt naturligt för asap att ingripa om han ser behov av det. Det måste ju även du förstå.
Citera
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Haha idioten vill alltså ha 140k i skadestånd, bland annat för utebliven inkomst? Ja, det tär verkligen på inkomsten när man måste va sjukskriven från det kriminella livet.
Dessa ensamkommande ulvar i fårakläder är långt mer kunniga i svenska samhället och vilken guldgruva det är för dem.
Citera
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Bara för att han ligger ner så är han inte neutraliserad. En narkotika påverkad kan resa sig upp igen. Sen verkar sparkarna inte vara superhårda.
Alla människor som inte är svårt handikappade kan resa sig upp igen, det är inte sköldpaddor vi talar om.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Storleken gör inte att man inte kan knivhuggas till döds.

Alltså LIVVAKTENS jobb är att se till att med SITT LIV skydda sin arbetsgivares LIV. Jag tror inte det är meningen att de ska slåss sida vid sida direkt.

ASAP betalar inte en massa lön till livvakten för att han ska behöva skydda sin livvakt.
Citera
2019-07-30, 14:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Den rollen gör det inte direkt olagligt för hans klient att hjälpa honom vid en hotfull situation. Om dom två dessutom var vänner så förefaller det helt naturligt för asap att ingripa om han ser behov av det. Det måste ju även du förstå.

Absolut, men som artist så skall du inte sätta dig själv i en onödig risk, livvakten ska skydda dig som klient och inte tvärtom.

Om klienten behöver skydda livvakten så betyder det att man omedelbart måste byta livvakt då denne inte klarar av att sköta sitt jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in