2019-07-30, 11:10
Medlem
Sydsvenskans rapportering från rättegången:

"Målsäganden kräver 139 700 kronor i skadestånd, för kränkning, sveda och värk, förlorad inkomstsamt andra skador som lämnat men."

Har afghanen ett jobb? Jag trodde han var arbetslös och kriminell?
Citera
2019-07-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Du kanske är något på spåren. Från expressens rapportering:

Ja, och det är faktiskt självklarheter och inget hokus pokus.
Citera
2019-07-30, 11:11
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Går därifrån?

Man kan såklart slå första slaget också men såklart då också vara beredd på konsekvenserna som följer.

Är det så att man satt i system att provocera fram skadestånd som vissa antyder bör man kolla på detta och ändra lagarna därefter så man inte yrkesmässigt kan åka runt och livnära sig på käftsmällar.

Även om man räknar med att gemene man inte ska ta till mer våld än nödvändigt blir det jobbigt ifall man tvingas handskas med proffsprovokatörer, som inte har något att förlora, på regelbunden basis.
Men hur naiva är folk egentligen?
Rånargäng som bara låter folk "gå därifrån"?

Ok, jag tror jag släpper detta. En dag kanske naiva teoretiker hamnar i en skarp situation, och då blir det som det blir.
Citera
2019-07-30, 11:12
Medlem
Domyojis avatar
Varför ska killen ha 120tusen i skadestånd? Inte som han missat jobb o har utebliven inkomst eller betalat för sjukvården själv som..?

Snarare, vem ska betala Rockan för hans missade inkomst?
Citera
2019-07-30, 11:13
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Brutet revben nu också, ska väl göra riktigt ont.

Visade sig enligt läkare vara gammal skada, även den sneda näsan (gick inte att ställa tillrätta) visar att det var en gammal skada. Mustafa kör all in med lögner om att skadorna uppkom vid tumultet. Är inte det här något som sänker hans trovärdighet? Även att han i ett annat förhör i ett brottmål hävdade att personen skurit sig själv för att få skadestånd.

D.v.s:
1. Tar upp gamla skador och försöker hävda att ASAP & Co är orsaken.
2. Är väl införstådd med strategin att skada sig själv för att få skadestånd.
Citera
Medlem
Från AB:s liverapportering:
Citat:
OSCAR SCHAU
11 min

19-åringens näsa ska ha varit sned efter händelsen. Han ska ha haft mycket ont och haft svårt att andas, enligt en läkare i förundersökningsprotokollet.

Näsan är bedömd på öronakut 5/7 som framförallt misstänkt äldre fraktur ( sid 134 i FUP ). Då alltså sned innan händelsen. Står också i journalen att näsan är "helt avsvälld" vilket borde betyda att den ej är svullen.
Varför BO söker få det till en aktuell skada relaterad till slagsmålet tål att fundera på.
Citera
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det kanske inte har kommit med i FUP men finns i annan dokumentation. GW slänger inte ur sig sådant utan att ha torrt på fötterna, han spöar vilket FB-troll som helst i den debatten.
Vi måste också ha i åtanke att det finns poliser och åklagare som avskyr GW som pesten, men även en del som gillar honom. Och Polismyndigheten har ALDRIG hållit tätt, så de som gillar GW delar med sig av MYCKET imformation tiöl honom. Sammanfattningsvis så har han sina källor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

"Målsäganden kräver 139 700 kronor i skadestånd, för kränkning, sveda och värk, förlorad inkomstsamt andra skador som lämnat men."

Och dessutom skulle han enligt plan ha varit i Iran på semester från den 20:e Juli
Citera
2019-07-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Vi måste också ha i åtanke att det finns poliser och åklagare som avskyr GW som pesten, men även en del som gillar honom. Och Polismyndigheten har ALDRIG hållit tätt, så de som gillar GW delar med sig av MYCKET imformation tiöl honom. Sammanfattningsvis så har han sina källor.

Ja GW har säkert underlag för allt han har sagt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

Han har väl förlorat stora summor då han inte kunnat sälja knark längre.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag kollade upp om afganen kan stämma ASAP Rocky i USA enligt amerikansk lag för att få ut ett fett skadestånd. Är inte helt säker, men det verkar så åtminstone enligt denna advokatbyrån:

Can I File My Claim in the USA?

Knowing where to file a personal injury claim after an accident in another country is the first step in seeking compensation. To hear a claim and make a judgment on your behalf, the court you file with must have jurisdiction over the case in question. It is possible for your home country to have jurisdiction of your case despite the incident occurring overseas. For a U.S. court to acquire personal jurisdiction over the case, the plaintiff must prove the following:

The defendant is present in the jurisdiction in which he or she is filing the lawsuit.
The defendant either lives or works within the jurisdiction.
The defendant agrees to the personal jurisdiction.
The defendant sustains minimum contact with the jurisdiction.

Unless the plaintiff can present one of these reasons for the USA to take jurisdiction of the case, he or she will have to file the claim in the country where the defendants live and/or where the accident occurred. In many cases, however, the plaintiff has the choice of jurisdiction, and will be able to bring the claim in the U.S. courts."

https://www.fpelaw.com/sue-injury-foreign-country/

Artikeln är skriven ur synvinkeln att en amerikan åker utomlands och skadar sig, och vill sen stämma tex kryssningsbolaget som äger båten han var på. Men jag läser det som att ASAP Rocky kanske får svårt att värja sig mot en skadeståndsprocess i USA.

Om detta stämmer så står halva USA:s advokatkår på kö för att driva fallet mot provision. Det kan alltså sluta med att afganen får några miljoner dollar i skadestånd. Jag vet inte hur troligt det är. Men bara möjligheten kan göra historien till en fortsatt uppmärksammad långkörare.

I Sverige kan inte domstol döma över det som är rättskraftigt avdömt. Om målsäganden får skadestånd enligt svensk rätt av svensk domstol för samma gärning ställer jag mig tveksam till att en skadeståndsprocess kan nå framgång vid amerikansk domstol.
Citera
2019-07-30, 11:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Han syns i alla fall inte på bilderna tillsammans med mamman. Men om han fortfarande är livvakt åt ASAP är ju okänt. Skulle förvåna mig om han inte åtminstone får sällskap av någon mera i fortsättningen (fast helst borde han nog bytas ut helt, då han är av allt att döma den största anledningen till att ASAP sitter där han gör).

Min tolkning är att Rockys stora feta kompis inte var med som "livvakt", utan som "concert security". Då räcker det väl gott med att vara stor som ett kylskåp, och bara ställa sig som en köttmur mellan skrikande fans och artisten? Så "livvakten" kanske gjorde så mycket som kunde förväntas av honom?

Den som däremot bestämde att man inte behöver professionella livvakter med i Stockholm sitter nog löst till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in