2019-07-30, 11:01
Bannlyst
Är det olagligt med ljudupptagning från svenska rättegångar?
Nån spelade ju in ljudet från Lennart Bladh’s rättegång och la upp på youtube.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
BO är inte bara ett brottsoffer. Han förföljde och trakasserade ASAP Rocky och hans följe. Hur skulle du själv reagera om en påtänd stissig okänd pundare förföljde dig kvarter efter kvarter och krävde pengar av dig på ett aggressivt sätt? Du skulle förmodligen känna dig rätt obekväm, otrygg och stressad.

Ja, det skulle jag. Om jag var med min livvakt och ett gäng på 7 pers, och angriparen ensam, kanske lite mindre så. Men som sagt, du kan vara ett rövhål, provocerande och en del annat utan att det rättfärdigar en misshandel. Du måste i så fall visa skäl för nödvärn, och våldet utövat ställas i relation till hotet.

Krävde BO pengar eller hörlurar i det här fallet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Provokatör skrev: "Jag ser inte att han trampar honom på armen". Jag skrev, typ: Det är uppenbart att han trampar på armen. Har svårt att se "trampande markering" som något väsensskilt.

Tja, skillnaden är ju tex. att en "trampande markering" sannolikt inte skulle vara misshandel, och i vart fall bara ringa misshandel, till skillnad från ett trampande för att skada.
Citera
2019-07-30, 11:02
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Nåja, en liten självutnämnd "elit", i sådana fall, bättre att kalla dem ett vänskapskorrupt etablissemang.

Men, visst så är det, och de som i praktiken ska utgöra ”ryggraden i statens våldsmonopol” är dessutom medlemmar inte bara i frimurarna och liknade secret societies, utan även medlemmar i kotterigruppen aka ”Scratch my back and I scratch yours”… dvs.

Hilda + Ruben = Sant
https://ledarsidorna.se/2016/09/hilda-ruben-sant/

Det spelar ingen som helst roll vem som har utnämnt dem till det, elit är de iaf:

Citat:
eliʹt (franska élite ’urval’, ’elit’, av medeltidslatin eleʹcta, till eʹligo ’plocka ut’, ’välja (ut)’), i sociologisk mening innehavarna av de högsta positionerna på någon av samhällets rangskalor, i t.ex. politiskt, ekonomiskt, kulturellt eller idrottsligt avseende.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/elit

Det blir inte heller bättre här i Sverige av att vi är ett så litet land med all makt koncentrerad till en enda stad och att maktfördelningen mellan den exekutiva, dömande och lagstiftande makten i det här landet är luddig minst sagt.
Senast redigerad av konstapel 2019-07-30 kl. 11:04.
Citera
2019-07-30, 11:03
Medlem
Citat:
Därför att han påstår att saker står i förundersökningsprotokollet som bevisligen inte gör det -- trots att han koketterar med att minsann ha läst.

Det kanske inte har kommit med i FUP men finns i annan dokumentation. GW slänger inte ur sig sådant utan att ha torrt på fötterna, han spöar vilket FB-troll som helst i den debatten.
Citera
2019-07-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
I natt postade jag en liten betraktelse som kanske kan vara av intresse nu när målet har börjat.

Trots att svenska domstolar vet att 'afghankillar med kniv på stan' närmast har blivit en egen brottstyp, och trots att domare, åklagare och poliser sinsemellan inte skulle tveka att säga att det är ett stort och känt problem, skulle en domare aldrig skriva det i en dom. Därför kommer domaren i målet att tycka att ASAP och gänget gjorde rätt som tog det säkra före det osäkra, men det får vi inte läsa i domen. Vägen ut för tingsrätten för att landa 'rätt' blir då att hitta stöd för att åklagarens bevisning inte är tillräckligt tydlig för att nån ska kunna fällas för nån av de allvarligare gärningarna. 'Det är inte styrkt vem som har gjort vad' blir nyckeln. Några mindre slag och 'småsparkar' kommer det nog bli svårt att komma runt så där har vi ett sannolikt utfall.

Du kanske är något på spåren. Från expressens rapportering:

Citat:
I bevisningen ingår också bilder på glaskross från brottsplatsen och stillbilder från filmerna som togs på platsen som kan tolkas som att Mayers gömde en flaska i sin tröjärm. Filmerna visar också att målsäganden inte hade några skärsår på armarna när han kastades i marken av Mayers.

Åklagarens problem är att det inte går att säga säkert vem som använde flaskan. En flaskhals har hittats på brottsplatsen men på den finns inte DNA-spår från någon av de åtalade.

Därför anklagar han de tre åtalade för att ”tillsammans och i samförstånd” utfört misshandeln bland annat med hjälp av en glasflaska. Om tingsrätten köper det resonemanget handlar det om ett allvarligare misshandelsfall som också ska straffas hårdare.
Citera
2019-07-30, 11:05
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Tja, skillnaden är ju tex. att en "trampande markering" sannolikt inte skulle vara misshandel, och i vart fall bara ringa misshandel, till skillnad från ett trampande för att skada.

Uppfattade inte att det var det som är huvudpunkten i åtalet.
Citera
2019-07-30, 11:05
Bannlyst
Nu ska åklagaren visa en av fem filmer som ingår i bevisningen.

Har vi tillgång till alla dom fem filmerna?
Citera
2019-07-30, 11:08
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har man inte i USA krav på att talan skall väckas i rätt domstol, dvs där gärningen begåtts? Isf borde de avvisa det bara av den anledningen.

Sen kommer det ju vara res judicata (eller listispendis) eftersom saken redan behandlas i domstol.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vid civilmål i USA är kravet på bevisning en bit lägre än vid rena straffrättsliga mål (men sedan har jänkarna dessutom en litet annan syn på hur man definierar "fastställd/bevisad skyldig" än Sverige och de flesta västeuropeiska länder, bortsett från UK då).

Jag kollade upp om afganen kan stämma ASAP Rocky i USA enligt amerikansk lag för att få ut ett fett skadestånd. Är inte helt säker, men det verkar så åtminstone enligt denna advokatbyrån:

Can I File My Claim in the USA?

Knowing where to file a personal injury claim after an accident in another country is the first step in seeking compensation. To hear a claim and make a judgment on your behalf, the court you file with must have jurisdiction over the case in question. It is possible for your home country to have jurisdiction of your case despite the incident occurring overseas. For a U.S. court to acquire personal jurisdiction over the case, the plaintiff must prove the following:

The defendant is present in the jurisdiction in which he or she is filing the lawsuit.
The defendant either lives or works within the jurisdiction.
The defendant agrees to the personal jurisdiction.
The defendant sustains minimum contact with the jurisdiction.

Unless the plaintiff can present one of these reasons for the USA to take jurisdiction of the case, he or she will have to file the claim in the country where the defendants live and/or where the accident occurred. In many cases, however, the plaintiff has the choice of jurisdiction, and will be able to bring the claim in the U.S. courts."

https://www.fpelaw.com/sue-injury-foreign-country/

Artikeln är skriven ur synvinkeln att en amerikan åker utomlands och skadar sig, och vill sen stämma tex kryssningsbolaget som äger båten han var på. Men jag läser det som att ASAP Rocky kanske får svårt att värja sig mot en skadeståndsprocess i USA.

Om detta stämmer så står halva USA:s advokatkår på kö för att driva fallet mot provision. Det kan alltså sluta med att afganen får några miljoner dollar i skadestånd. Jag vet inte hur troligt det är. Men bara möjligheten kan göra historien till en fortsatt uppmärksammad långkörare.
Citera
2019-07-30, 11:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Har det framkommit varför afghanerna sökte kontakt med Rocky, vad ville afghanerna?

De är som tiggare/inkastare. Antingen vill de sälja något eller ha något av ASAP.
Citera
2019-07-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downbelow
Nån som kan berätta hur känd asap är som artist . Jag hade inte hört talas om han innan det här .

Finns det andra mera kända artister som kan jämföra med ?

Med jämförelse menar jag att alla vet vem Mikael Jackson var och backstreet boys .

Peter är känd i Sverige men inte USA .

Nån som förstår hur jag menar ?

Tack

Världskändis säger dom som vet, och vän med Kanye West, Kim Kardashian mf.l.
https://www.flashback.org/sp68235945
Citera
2019-07-30, 11:10
Medlem
Citat:
Uppfattade inte att det var det som är huvudpunkten i åtalet.

Jo, det handlar om att smula sönder. Om trampet/sparken är markerande och slaget med flaska inte kan bevisas återstår nedkastandet på marken. Att dömas för det och ett markerande tramp/spark kan vara ett bötesbrott och i vart fall är straffvärdet för det så lågt att fängelse är uteslutet.

Då hamnar staten i ersättningsfrågor för häktning, förlorade konsertintäkter m.m.

Så huvudpunkt, absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in