2019-07-30, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greve.Moltke
Vet inte exakt vart han bodde, men farmor och farfar bodde på Älvsborgsgatan så någonstans i närheten var det för man såg han ibland.

Har inget att säga om hans alkoholvanor, inte hört något och inte sett han påverkad.
Älvsborgsgatan har fina träkåkar med fina innergårdar, vad jag minns från tiden när man bodde i Majorna. Dock såg jag aldrig Cederhök, men serien Albert & Herbert härrörde väl från Haga om jag inte minns fel? Sen fanns ju plaskdammen vid Mariaplan med sina huggormar...Idag skjuts det för mycket i Majorna så den goa tiden är över.
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Men var han bara otrevlig? Eller fanns det historier om att han på något sätt slog barn eller något? Otrevlig i all ära, men det är skillnad på otrevliga och våldsamma personer.

Sen var ju Sten-Åke inte någon mysfarbror i Albert & Herbert. Titta på detta klipp när han ska börja slåss i kyrkan.

https://www.youtube.com/watch?v=kzdnZK-Fp30

Så han var faktiskt ett arsle i serien också, så han kanske bara spelade sig själv. Som skådespelare var han fantastisk och vi kanske ska vara lite försiktiga med att tala illa om de döda.
Är väl som Loket typ som söla runt i Slottskogen och ner i gullbergsvass, men som i tv var en kramgo gubbe....
Senast redigerad av beaver_se 2019-07-30 kl. 02:41.
Citera
2019-07-30, 06:11
Medlem
NeedAbiggerBoats avatar
Citat:
Vet inte hur Arne Weise är privat men vet bestämt att jag läst någonstans att han har stomipåse nu. En påse med bajs på magen. *fniss *

Ingvar Oldsberg har väl varit i blåsväder en del, blev han inte anklagad för något när Metookampanjen härjade som värst? Oavsett så stod han på sig och fick väl rätt?

Har inget problem med att folk har sina fel och brister men när någon som är ett riktigt rövhål helt plötsligt är så väldigt gulligull så blir jag anti. Sten-Åke Cederhök ligger för övrigt begravd i Partille. Har fan lust att gå dit och leta upp hans grav och pissa på den! Han är fan orsaken till att jag var rädd varje gång jag var på besök hos farmor och farfar och skulle vistas ute. Fick jag syn på han så stack jag blixtsnabbt in.
Weise ska visst vara ett praktsvin privat. Total kontrast mot mysfarbrorn i televisionsfönstret.
Citera
2019-07-30, 09:05
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag vet inte hur gammal du är. Men när jag var liten så bodde han i en villa i Sävedalen. Min kompis ringde på en gång hos honom för hon ville att han skulle bli hennes morfar. 🤣

Låter som novellfilmen "Kan du vissla Johanna?" med Per Oscarsson:

https://youtu.be/mKiom7BJP2w

Jag antar dock att det inte gick lika bra för din kompis som det gick för Berra i filmen. Nils (Per Oscarsson) spelade ju med och "blev" Berras morfar.
Senast redigerad av EyesWideShut 2019-07-30 kl. 09:14.
Citera
2019-07-30, 09:43
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Vet inte hur Arne Weise är privat men vet bestämt att jag läst någonstans att han har stomipåse nu. En påse med bajs på magen. *fniss *

Ingvar Oldsberg har väl varit i blåsväder en del, blev han inte anklagad för något när Metookampanjen härjade som värst? Oavsett så stod han på sig och fick väl rätt?

Har inget problem med att folk har sina fel och brister men när någon som är ett riktigt rövhål helt plötsligt är så väldigt gulligull så blir jag anti. Sten-Åke Cederhök ligger för övrigt begravd i Partille. Har fan lust att gå dit och leta upp hans grav och pissa på den! Han är fan orsaken till att jag var rädd varje gång jag var på besök hos farmor och farfar och skulle vistas ute. Fick jag syn på han så stack jag blixtsnabbt in.
Du verkar inte vara tillräckligt gammal för att kunna upplevt honom, gräv ner dej.
Citera
2019-07-30, 10:19
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Men var han bara otrevlig? Eller fanns det historier om att han på något sätt slog barn eller något? Otrevlig i all ära, men det är skillnad på otrevliga och våldsamma personer.

Sen var ju Sten-Åke inte någon mysfarbror i Albert & Herbert. Titta på detta klipp när han ska börja slåss i kyrkan.

https://www.youtube.com/watch?v=kzdnZK-Fp30

Så han var faktiskt ett arsle i serien också, så han kanske bara spelade sig själv. Som skådespelare var han fantastisk och vi kanske ska vara lite försiktiga med att tala illa om de döda.

Har aldrig hört att han har slått någon. Men hört otaliga historier om att han varit grinig, vresig och allmänt otrevlig mot allt och alla.
Citera
2019-07-30, 10:22
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag vet inte hur gammal du är. Men när jag var liten så bodde han i en villa i Sävedalen. Min kompis ringde på en gång hos honom för hon ville att han skulle bli hennes morfar. 🤣

Han flyttade tydligen från Sävedalen till Majorna när hans fru dog.
Citera
2019-07-30, 10:25
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Du verkar inte vara tillräckligt gammal för att kunna upplevt honom, gräv ner dej.

Jodå, har upplevt honom som liten som någon man skulle akta sig för då han var ytterst otrevlig. Han har dock aldrig gjort något mot mig personligen, det var därför jag startade denna tråd för att få reda på om hur andra har upplevt honom privat.
Citera
2019-07-30, 10:26
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeloxar
Vilket jävla rôtet inlägg.

Sprida en massa trams. De flesta i Majera e idag lättkränkta. En levande människa har ett helt register från skratt till gråt. Låt bli alkoholen och ägna dig åt uppfriskande vardagssysslor istället så klarnar nog ditt fragmenterade minne.

Vem ska vara glad å rolig hela tiden ? Kamma daj!

Du har helt klart en poäng i ditt inlägg. Alla har vi våra dagar och svängningar. Men tyvärr så finns det vissa svin som är allmänt griniga bakom den fina fasaden.
Citera
2019-07-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
...men serien Albert & Herbert härrörde väl från Haga om jag inte minns fel? .

Om du inte sett serien så kan jag berätta att den spelades in i en studio. Dvs inte i en bostad på Haga. Även på den tiden spelade man in serier i tv-studios liksom.
Citera
2019-07-30, 10:58
Medlem
Man får nog skilja på person och sak. Hans uppträdande privat nedsätter ju inte hans prestationer som skådespelare. Att Edvin Adolphson lär ha varit rätt besvärlig som person, nedsätter ju inte hans gärning som skådespelare. Likaså lär t.ex August Strinberg och Carl Larsson ha varit rätt besvärliga som personer, men det nedsätter ju inte deras gärningar som författare respektive konstnär.

Det tycks vara de skådespelare som oftast spelar trevliga personer som lär ha varit mest besvärliga privat, som Edvard Persson eller Åke Grönberg och de som spelar elaka personer, som lär ha varit trevligast privat som Stig Järrel eller Julia Caesar.
Citera
2019-07-30, 14:34
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Låter som novellfilmen "Kan du vissla Johanna?" med Per Oscarsson:

https://youtu.be/mKiom7BJP2w

Jag antar dock att det inte gick lika bra för din kompis som det gick för Berra i filmen. Nils (Per Oscarsson) spelade ju med och "blev" Berras morfar.
Nej. Han sa att han inte kunde bli hennes morfar. Snällt. Det var nog många barn som sprang och ringde på hans dörr i området. När Albert och Herbert gick på tv.
Citera
2019-07-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Om du inte sett serien så kan jag berätta att den spelades in i en studio. Dvs inte i en bostad på Haga. Även på den tiden spelade man in serier i tv-studios liksom.

Så du tror att scenerna när Hebbe lelle var ute och körde häst och vagn i Haga med skrot på flaket spelades in i studio? Starkt gjort av scenarbetarna att lägga riktiga gator med gatsten och bygga riktiga hus som såg precis likadana ut som husen i Haga i så fall.
Självklart var inomhusscenerna från där Albert och Herbert bodde inspelade i för ändamålet uppbyggd studio är väl bäst att tillägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in