2019-07-30, 01:09
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
nu ska mongoprofeten få ett litet exempel ,

tex SD röstare = typiska jävla blockmongon , syns ju tydligt om ni bara kollar lite
vad är det som är så svårt i detta igentligen ?

Du det är 2019 nu, du kan släppa sargen, att scouta efter godhetspoäng 2019 det är definitionen av ett klappmongo.
Citera
2019-07-30, 02:44
Bannlyst
Kul tråd. Och informativ.

Jag har noterat en användare här på Flashback som gärna använder tillmälet Trattmongo.
Nån som kan bena ut ursprunget till det?
Citera
2019-07-30, 05:48
Medlem
Germanofils avatar
Äntligen en rolig tråd! Längesedan nu. Trodde nästan att fb-humorn gått förlorad då alla blivit bittra "invandringskritiker" och domedagsprofeter.

Tack för informativa inlägg om de olika begreppen. Jag vill lägga till ytterligare två som vi använde under min skolgång.

Riksmongo - här snackar vi alltså om kungen av mongon. Står högst på mongoskalan.

Kongomongo - ett begrepp vi använde för utvecklingsstörda mörkhyade personer.
Citera
2019-07-30, 05:57
Medlem
ost-e-knarks avatar
Mitt tilägg blir då min favorit grottmongo, när man utöver att vara korkad även ser ut som en riktig grottmänniska.
Citera
2019-07-30, 06:00
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
En teori som min salig far la fram angående Kioskmongo:
I Uppsala fanns det kommunalt ägda kiosker som bemannades med handikappade personer, ungefär som Samhall idag. Detta skulle ha varit någon gång på 70-talet. Eventuellt hette det A-kioskerna.
Jag har dock aldrig stött på någon annan som kunnat bekräfta det.
Såklart! Där jag bor huserar ett kioskmongo, just i en av landstinget iordningställd kiosk
Ett riktigt gruppboende-mongo, som säljer de mest äckliga godis som ingen någonsin hört talas
om Troligtvis för att det var absolut billigast i inköp, nu återstår för min del att reda ut övriga mongon, har dessvärre inget skojigt att fylla på med.
Citera
2019-07-30, 06:11
Medlem
Blockmongon är alltid i vägen. Om du är ett blockmongo som kommer ut från en fullproppad buss tar du inte några steg fram eller åt sidan för att släppa fram de andra passagerarna, du ställer dig rakt uppochner direkt utanför bussens dörr och undrar vart du ska ta vägen härnäst.

Eller som bilist. Du står i bilkö framför ett rödljus som slår om till grönt. Drömläget är att alla i hela kön är lite alerta och ökar farten samtidigt så att ni rullar iväg direkt. Men nej! Det är ett blockmongo i kön. Blockmongot kan inte göra någonting alls innan framförvarande bil har åkt minst tio meter. Där bakom sitter resten av bilkön och svär när det hinner slå om till rött igen.
Citera
2019-07-30, 08:41
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Såklart! Där jag bor huserar ett kioskmongo, just i en av landstinget iordningställd kiosk
Ett riktigt gruppboende-mongo, som säljer de mest äckliga godis som ingen någonsin hört talas
om Troligtvis för att det var absolut billigast i inköp, nu återstår för min del att reda ut övriga mongon, har dessvärre inget skojigt att fylla på med.

Trodde att all LSS låg under kommunen?

I min kommuns kommunhus finns en dylik kiosk med LSS-personal. Tyvärr får bara anställda där köpa då de enligt uppgift inte får konkurrera med privata alternativ.

För de andra två alternativen har jag bara gissningar. Klapp kan vara som många gissar på klappandet? Är det Pekgul som kallades klapp-turken?

Block vette tusan. Kan det härröra till institutionernas fula estetiska framtoning i gamla dagar?
Citera
2019-07-30, 08:45
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jag har hört att blockmongon är sådana som försöker klämma in ett fyrkantigt block i ett runt hål, i barnleksaker/pussel. Vet inte om det stämmer, fast det hade varit intressant att få reda på vad som egentligen menas med "blockmongo"? Samt var begreppet härstammar ifrån.
Jag har hört att blockmongo är en som står i vägen utan att fatta att han gör det.
Citera
2019-07-30, 08:48
Medlem
Se här Conny och ni andra, det här är ett praktexempel på ett flaggmongo alt sargmongo.
Dvs när vederbörande inte har förstått helt eller delvis vad ämnet eller matchen går ut på!

Citat:
Ursprungligen postat av Vinterisen
Mongo är väl av mongoloid, ”synonym” för Downs syndrom.

Ta inte illa upp Vinterisen, vi har nog alla fått höra att man är ett xxxxx-mongo i nåt sammanhang.
Citera
2019-07-30, 08:49
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumma89
Jag som trodde att ett blockmongo var en person som alltid stod ivägen och blockerade i tid och otid, t.ex. i en small korridor etc.

Ja så har jag också använt det! Folk i trafiken som blockerar, folk som går långsamt på trottoaren och blockerar etc.
Citera
2019-07-30, 09:07
Medlem
Bankdosas avatar
Blockmongo brukar jag kalla personer/banker som lägger ut stora säljblock för att hindra en fortsatt uppgång på en aktie.
Citera
2019-07-30, 09:30
Medlem
ScorchPipes avatar
Propellerkepsmongo är ju en annan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in