2019-07-29, 22:12
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Vem kallar du för mongo? Ditt jävla mongo.
Hahaha, skämt åsido. Jag har aldrig påstått att jag vet vad "blockmogo" betyder. Fast det hade varit intressant att få reda på det betyder, samt var begreppet härstammar ifrån.

nu ska mongoprofeten få ett litet exempel ,

tex SD röstare = typiska jävla blockmongon , syns ju tydligt om ni bara kollar lite
vad är det som är så svårt i detta igentligen ?
Citera
2019-07-29, 22:25
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
nu ska mongoprofeten få ett litet exempel ,

tex SD röstare = typiska jävla blockmongon , syns ju tydligt om ni bara kollar lite
vad är det som är så svårt i detta igentligen ?

Fast vad har det med block att göra? Tänker du på vänsterblock och högerblock i politiken?
Fast SD:are beter sig inte som mongon, inte om man jämför det med PK-vänstern. Framförallt när vänstern ska demonstrera, när man försöker att tysta yttrandefriheten och alla meningsmotståndare.
Citera
2019-07-29, 22:27
Medlem
Kattskrellets avatar
Tja fan!

Uttrycket flismongo och frasmongo har jag likaså använt och hört andra använda, utöver ovan nämnda.
Citera
2019-07-29, 22:35
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Fast vad har det med block att göra? Tänker du på vänsterblock och högerblock i politiken?
Fast SD:are beter sig inte som mongon, inte om man jämför det med PK-vänstern. Framförallt när vänstern ska demonstrera, när man försöker att tysta yttrandefriheten och alla meningsmotståndare.

PLING , och poletten ramlade ner äntligen

jo block betyder gruppering , vad mongo betyder får du lista ut själv

väntar med spänning nu , för intelligensen här brilljerar nog
Citera
2019-07-29, 22:39
Medlem
Jag som trodde att ett blockmongo var en person som alltid stod ivägen och blockerade i tid och otid, t.ex. i en small korridor etc.
Citera
2019-07-29, 22:40
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumma89
Jag som trodde att ett blockmongo var en person som alltid stod ivägen och blockerade i tid och otid, t.ex. i en small korridor etc.

nej

så vad betyder då , mongo
Citera
2019-07-29, 22:48
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
PLING , och poletten ramlade ner äntligen

jo block betyder gruppering , vad mongo betyder får du lista ut själv

väntar med spänning nu , för intelligensen här brilljerar nog

Kan block betyda något annat, förutom gruppering? Mongo vet jag i alla fall vad det betyder, och det är personer som dig som försöker att vara en besserwisser.
Citera
2019-07-29, 22:55
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Kan block betyda något annat, förutom gruppering? Mongo vet jag i alla fall vad det betyder, och det är personer som dig som försöker att vara en besserwisser.

jag har inte ens börjat än lillen

mongo = en person som är som han är , knepig , egen och rätt dum , ett hopplöst fall
Citera
2019-07-29, 22:58
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
jag har inte ens börjat än lillen

mongo = en person som är som han är , knepig , egen och rätt dum , ett hopplöst fall

Enligt akademins ordlista, eller enligt din fantasi? Förresten du har inte besvarat frågan, kan "block" betyda något annat än politiska grupperingar?
Citera
2019-07-29, 23:13
Medlem
Andremasks avatar
En teori som min salig far la fram angående Kioskmongo:
I Uppsala fanns det kommunalt ägda kiosker som bemannades med handikappade personer, ungefär som Samhall idag. Detta skulle ha varit någon gång på 70-talet. Eventuellt hette det A-kioskerna.
Jag har dock aldrig stött på någon annan som kunnat bekräfta det.
Citera
2019-07-29, 23:50
Medlem
AA-suiteds avatar
Klappmongo härstammar som tidigare nämnt från att mongon klappar i tid och otid.

Kioskmongo härstammar från mongon som hänger vid kiosken hela tiden.

Blockmongo... Tja... Kan väl uttrycka mig som så här. Vet du inte vad det betyder är du ett stort jävla blockmongo!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har personligen blivit kallad för samtliga.
Detta fick mig att skratta. Klapp för dig TS.

Edit: Som det framgick i min tredje förklaring, om du inte är ett kioskmongo som inte kan läsa mellan raderna, så hade jag inte koll på blockmongos definition. Jag gjorde lite research som redovisas här:

Citat:
Ursprungligen postat av Wiktionary
blockmongo

(slang, nedsättande) person som blockerar vägen för någon eller något, på ett sätt som av andra uppfattas som ointelligent och efterblivet
https://sv.wiktionary.org/wiki/blockmongo

Citat:
Ursprungligen postat av Slangopedia
1 blockmongo

Person som mer eller mindre ovetandes blockerar din tänkta färdväg (gående). Blockmongon uppträder oftast då du har bråttom.

Kan även existera inom dataspelvärlden då någon, ofta en medspelare hindrar din väg eller skottlinje.

- Hade ap-bråttom till Systemet, men centrum var ju fullt av blockmongon så jag fick zick-zacka mig fram som en dåre.
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=blockmongo

Citat:
Ursprungligen postat av Fittkramp
Blockmongo
Förklaring: Kraftfullare uttryck för en oftast mycket fet person som är i vägen t ex i en skolkorridor.

Exempel: Efter att ha gått bakom den vandrande kolossen Anders ett tag utan möjlighet att komma förbi så skrek Per-Arne argsint: Rör på fläsket ditt jävla blockmongo!
http://www.fittkramp.se/svordom/sv/visa-ord/blockmongo.781.html
Senast redigerad av AA-suited 2019-07-29 kl. 23:58.
Citera
2019-07-30, 00:03
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hej kära flashback.

Jag har sett att det är vanligt förekommande i flashbackarnas vokabulär att använda olika varianter med ändelsen "-mongo".

Flitigast verkar användandet vara av:

Blockmongo.
Klappmongo.
Kioskmongo.

Jag har personligen blivit kallad för samtliga.

Fråga 1: vad är det för skillnad på block, klapp resp kiosk -mongo och vad betyder dom?

Fråga 2: Jag antar att samtliga uttryck används för att uttrycka missaktning. Går det att rangordna dom så att man kan avgöra graden av missaktning?

Fråga 3: vad finns det mer för varianter men ändelsen "-mongo" och vad betyder dom?

Allt i övrigt som relaterar till ämnet är fritt för min del att diskutera.

Kan passa på att önska en fortsatt riktigt fin sommar.

Mvh Conny
Bra initiativ. Har själv gått och grunnar över alla dessa mongon.
Generös som jag är bjuder jag på en till: klotmongo. Jag har ingen aning om vad det betyder, så jag är väl ett redigt klappmongo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in