2019-07-30, 05:02
Medlem
Jag och säkerligen andra med mig skämtade om att Greta skulle segla över Atlanten.
Att Gretasekten gör halvt slag i saken är i det närmaste bisarrt.
Att Ernman flyger över lär det talas tyst om. När Greta sedan skall ta Teslan ned genom Nord, Mellan och Sydamerika lär bli ett spektakel i sig.
Hur Greta skall ta sig hem kan man fråga sig, höst/vinterstormar blir inte att leka med.

Men Greta kommer att visa med all tydlighet att det inte fungerar att gå tillbaka till 1800 talet.
2019-07-30, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det finns en anledning till att man slutade färdas på det här sättet för länge sedan.
Den främsta är du inte kan göra segelbåtar hur stora som helst, därmed blir de mindre säkra och bara det kommer tillräckligt stora vågor så riskerar du alltid att någon spolas av, någon välter i eller helt enkelt att hela fartyget blir uppslukat av havet.

Jo riggen och seglen är i sig själva en rätt så stor säkerhetsrisk. Kommer det en riktigt stor våg så slits riggen sönder, masterna knäcks och du har omedelbart ingen styrfart alls. Utan styrfart så kan du inte hålla upp mot vågorna. Därmed lägger hon sig med bredsidan mot vågorna och man är utlämnad åt att exponera skrovet för vågornas fulla kraft.

Just kravet på höga master och mycket segelyta gjorde dessa större segelfartyg sårbara för sådan sjögång.
En annan var ju förstås nedisning, att is bildades uppe i riggen. Det blev snabbt farligt eftersom man varken kunde skota, hissa, eller hala seglen efter behov.

En annan faktor var ju att man på de gamla segelfartygen inte kunde hålla färskvattnet färskt så länge utan att det surnade. Istället hade man ofta tex öl, men ibland surnade det också, särskilt när man närmade sig tropikerna.

Jag skulle tro att det nu är bäst väder uppåt Island till, och bättre att segla det hållet, med stopp på Island, det blir förstås en längre sträcka totalt, men det spelar nog ingen roll, tid finns det ju
2019-07-30, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta ser Atlantfärden som en resa att minnas! Hoppas dock att hon får en större följebåt som säkerhet! Klart riskabelt att hon knappast har tidigare erfarenhet av segling! Riskabelt också att hon valde en mycket ovanlig och ytterst spartansk zero-emission boat utan bekvämligheter som ordentlig spis, rymliga kojer och luftkonditionering! Tror att hon har blivit mer rädd av all omfattande kritik! Att leva främst på pulvermat i två till tre veckor, är inte så lyckat för en redan jättesmal liten tjej! En ordentlig läkarundersökning för alla som ska vara med i båten, är ett måste inför en sådan här långfärd! Är någon inte i bra form, kan det lätt bli en större fara för hela besättningen! Ny intervju med Greta här, https://www.google.com/amp/s/www.cbc.ca/amp/1.5228522

Och vem i helvete har talat om för dig att besättningen kommer att leva på pulvermat?
Har du nånsin seglat?
En kunglighet av Monaco kommer enligt uppgift att befinna sig ombord. Jag skulle tippa att även en gourmetkock medföljer.
Och ja, jag har seglat. Länge. Vi åt inte pulvermat.
2019-07-30, 05:42
Medlem
theanthropologists avatar
The yacht she'll be crossing the Atlantic with is a far cry from the Viking ships that first brought Scandinavians to America. Captained by yachtsman Boris Herrmann, the 18-metre Malizia II is fitted with solar panels and underwater turbines to generate zero-carbon electricity on board.

Ingen dieselmotor alltså.
2019-07-30, 07:23
Medlem
Varför protesterar inte Greta mot alla dessa klimatmöten, deltagarna reser ju dit med flyg, i vissa fall med privatjet. Vilket klimatavtryck gör det? Hon borde ju i logikens namn förorda videomöten, istället hyllar hon dem. Hon borde vägra delta på annat sätt än via länk. Eller vill hon pressa alla gubbarna att ta kappseglingsbåt?
2019-07-30, 07:34
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta ser Atlantfärden som en resa att minnas! Hoppas dock att hon får en större följebåt som säkerhet! Klart riskabelt att hon knappast har tidigare erfarenhet av segling! Riskabelt också att hon valde en mycket ovanlig och ytterst spartansk zero-emission boat utan bekvämligheter som ordentlig spis, rymliga kojer och luftkonditionering! Tror att hon har blivit mer rädd av all omfattande kritik! Att leva främst på pulvermat i två till tre veckor, är inte så lyckat för en redan jättesmal liten tjej! En ordentlig läkarundersökning för alla som ska vara med i båten, är ett måste inför en sådan här långfärd! Är någon inte i bra form, kan det lätt bli en större fara för hela besättningen! Ny intervju med Greta här, https://www.google.com/amp/s/www.cbc.ca/amp/1.5228522

Men går inte båten att inreda med vissa bekvämligheter? Båten är trots allt 60 fot, och hela stunten att betrakta som en nöjesseglats.

De behöver inte hissa hela seglet. Masten är mycket högre och därmed segelytan mycket större, än på en vanlig seglare. Så tillvaron väl väl inte vara på havskappseglingsnivå?

En sån här båt är mera på transport än i tävling, så jag tycker det verkar rimligt att den kan möbleras. Även den betydligt tuffare besättningen gillar väl lite mer bekvämlighet när de inte tävlar.

Så jag börjar tvivla på att det skulle vara alltför för jävligt att vara ombord, och börjar bli ännu mera avundsjuk på Greta.
2019-07-30, 07:40
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Och vem i helvete har talat om för dig att besättningen kommer att leva på pulvermat?
Har du nånsin seglat?
En kunglighet av Monaco kommer enligt uppgift att befinna sig ombord. Jag skulle tippa att även en gourmetkock medföljer.
Och ja, jag har seglat. Länge. Vi åt inte pulvermat.

Som jag skrev ovan tror jag inte heller det blir alltför spartanskt. Inte för att jag tror på gourmetkock, eller ens att kungligheten har ned sig någon groom of the stool att hjälpa till med bestyren. Men nog borde det finnas en sorts off competition mode för fartyget.

De med kunskap i havskappsegling borde veta. Hur kommer livet ombord att te sig?
2019-07-30, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Hon säger faktiskt inte så.

(---)

I september är Greta Thunberg inbjuden till FN:s särskilda klimatmöte i New York, och i december till klimatmötet COP25 i Chiles huvudstad Santiago. Greta Thunberg har valt att tacka ja till båda. Eftersom Greta Thunberg vägrar flyga, betyder den långa restiden att hon måste ta ett sabbatsår från skolan. För DN förklarar hon vad som ligger bakom beslutet. Ett beslut som innebär att hon prioriterar engagemanget före skolan:
– Det är ett faktum att det är nu det måste hända. År 2020 måste vi ha vänt utsläppskurvan brant ner om vi ska ha chans att stanna under 1,5 eller två graders ytterligare uppvärmning. Min skolgång tar ingen skada av att jag gör den ett år senare. Jag kommer att gå gymnasiet sen.
På frågan hur hon ska ta sig över Atlanten, berättar Greta Thunberg för DN:
– Eftersom jag inte flyger får jag ta mig över Atlanten på något annat sätt. Jag har inte riktigt löst det än, men på något sätt kommer jag att komma dit. Jag ska åtminstone försöka på alla sätt som går.
(Expr)

I september är hon inbjuden till FN:s särskilda klimatmöte i New York och i december till klimatmötet COP25 i Santiago, Chile. Hon har valt att tacka ja. Eftersom Greta Thunberg inte flyger, innebär den långa restiden att hon måste ta ett sabbatsår från skolan. För DN berättar hon nu vad som ligger bakom beslutet att prioritera engagemanget före skolan.
– Det är ett faktum att det är nu det måste hända. År 2020 måste vi ha vänt utsläppskurvan brant ner om vi ska ha chans att stanna under 1,5 eller 2 graders ytterligare uppvärmning. Min skolgång tar ingen skada av att jag gör den ett år senare. Jag kommer att gå gymnasiet sen.
Greta Thunberg berättar att hon in i det sista hade svårt att fatta beslutet.
– Jag vet inte hur jag kommer klara av det, jag vill lära mig saker. Jag får kanske försöka lära mig ett språk under tiden...
Hur ska du resa dit?
– Eftersom jag inte flyger får jag ta mig över Atlanten på något annat sätt. Jag har inte riktigt löst det än men på något sätt kommer jag att komma dit. Jag ska åtminstone försöka på alla sätt som går.
(DN)

Men det är självklart så hon menar: att det är bråttom och att hon måste delta aktivt nu när så mycket uppmärksamhet riktas mot henne. Att ha så mycket uppmärksamhet men ändå istället satsa på gymnasiet är otänkbart för Greta.

Ja, andemeningen är ju ganska exakt: "vi har fram till slutet av nästa år på oss att rädda världen från undergången, och då måste jag vara med och leda utvecklingen, därför tar jag ett sabbatsår. Mitt gymnasium kan vänta, först måste jag vara med och rädda världen".

Det tror jag att alla uppfattar. Och ja, Gretas profetiska later och sätt att tala innebär ett krav på att hon ska vara med och *leda* klimatarbetet, peka ut vad som måste göras. Hon tänker inte resa till de där klimatkonferenserna som en i mängden av talare, avsikten är att hon ska bli den stora stjärnan (och sedan kröna året med Nobels fredspris).
Senast redigerad av HepCat-X 2019-07-30 kl. 08:20.
2019-07-30, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Som jag skrev ovan tror jag inte heller det blir alltför spartanskt. Inte för att jag tror på gourmetkock, eller ens att kungligheten har ned sig någon groom of the stool att hjälpa till med bestyren. Men nog borde det finnas en sorts off competition mode för fartyget.

De med kunskap i havskappsegling borde veta. Hur kommer livet ombord att te sig?

Vad som behövs när de har kommit igång är, att det blir en viral folksport på nätet att peka på alla logiska luckor, förbiseenden, otydligheter och mörkanden i media i bevakningen av seglatsen, så att det uppstår en motbild som sänker hennes anspråk på att ha hittat en "smart lösning". Och det måste ske på både engelska och svenska.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-07-30 kl. 08:13.
2019-07-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, andemeningen är ju ganska exakt: "vi har fram till slutet av nästa år på oss att rädda världen från undergången, och då måste jag vara med och leda utvecklingen, därför tar jag ett sabbatsår. Mitt gymnasium kan vänta, först måste jag vara med och rädda världen".

Det tror jag att alla uppfattar. Och ja, Gretas profetiska later och sätt att tala innebär ett krav på att hon ska vara med och *leda* klimatarbetet, peka ut vad som måste göras. Hon tänker inte resa till de där klimatkonferenserna som en i mängden av talare, avsikten är att hon ska bli den stora stjärnan (och sedan kröna året med Nobels fredspris).

Men såhär bekräftar hon ju bara att det är nödvändigt att resa. Hon borde ju delta i mötet via videolänk för att på så vis uppmuntra till fler distansmöten. Nu visar hon ju bara att fysisk närvaro är extremt viktigt, eftersom hon kan tänka sig att segla så långt.

Jag som inte har en vän med en båt hade bara haft flyg som alternativ.
2019-07-30, 08:49
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men såhär bekräftar hon ju bara att det är nödvändigt att resa. Hon borde ju delta i mötet via videolänk för att på så vis uppmuntra till fler distansmöten. Nu visar hon ju bara att fysisk närvaro är extremt viktigt, eftersom hon kan tänka sig att segla så långt.

Jag som inte har en vän med en båt hade bara haft flyg som alternativ.
Detta att just klimatmöten är jordens viktigaste aktivitet ( för de utvalda) känner vi igen från Åsa Romsons tweet och yttranden om att attentatens i Paris i november 2015 ( där över 100 vanliga människor slaktades på en klubb och öppen gata) värsta effekt var att hindra Parismötet dit hon skulle åka och skriva på ett dokument om att Kina fick dubbla sina utsläpp.
2019-07-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
De Gröna Khmererna kommer naturligtvis att kräva att det finns följebåtar, även det aktuella försäkringsbolaget kommer att ha det kravet. Det vore ju ett kapitalt fiasko om tex Malizia II skulle knäcka sina roder med att ramma tex en val, eller knäcka sin rigg och det inte fanns någon följebåt.

De Gröna Khmererna kommer naturligtvis också att kräva av PK-Media att inget skrivs om följebåtarna

För ett antal år sedan så var det en kappseglingsbåt som rammade en val och tappade kölen, ja fast besättningen klarade sig då

Buss nja, det blir ju fossilt det ja,
Orkanfaran kan man nog inte betrakta som särskilt stor eftersom de är långt norrut ifrån Florida och Mexikanska Golfen. Där är orkanfaran är som störst och att en sådan orkan kan utvecklas ganska snabbt, vilket mången seglare fått erfara...

Tack Dr.Svenne för klarläggandet om orkanfaran! Jag drog kanske fel slutsatser av artikeln.

Det där med fossila bränslen brukar Greta ta lite lätt på, så länge det inte handlar om flyg och personbilar. Alla tågresor verkar få grönt ljus, även om de drivs med diesel eller kolkraftsel.

VIKTIG LÄSNING!

Greta har nu alltså berättat att hon ska åka tåg och buss från New York till Santiago de Chile. Är det ingen av er som har semester/skollov och har tid att kolla upp resrutter, transportsätt osv lite närmare?

Och hur i h-e ska hon ta sig hem från Chile?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in