2018-09-22, 18:07
Medlem
HotPopcorns avatar
Rikspucko har jag hört användas av äldre släktingar. Jag utgår ifrån att det är ursprunget
Citera
2018-09-22, 18:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Rikspucko har jag hört användas av äldre släktingar. Jag utgår ifrån att det är ursprunget

Kanske, kanske inte. Mongo myntades nog före pucko, men det innebär ju inte att riksmongo kom före rikspucko.
Citera
2018-09-23, 19:49
Moderator
Hamilkars avatar
OT-diskussion helt orelaterad till betydelsen av det vardagliga ordet riksmongo, och egentligen också till ämnesområdet för språkforumet i stort, raderad.

/Mod.
Citera
2019-07-29, 21:04
Medlem
Vad är det för skillnad på blockmongo, klappmongo och kioskmongo?

Hej kära flashback.

Jag har sett att det är vanligt förekommande i flashbackarnas vokabulär att använda olika varianter med ändelsen "-mongo".

Flitigast verkar användandet vara av:

Blockmongo.
Klappmongo.
Kioskmongo.

Jag har personligen blivit kallad för samtliga.

Fråga 1: vad är det för skillnad på block, klapp resp kiosk -mongo och vad betyder dom?

Fråga 2: Jag antar att samtliga uttryck används för att uttrycka missaktning. Går det att rangordna dom så att man kan avgöra graden av missaktning?

Fråga 3: vad finns det mer för varianter men ändelsen "-mongo" och vad betyder dom?

Allt i övrigt som relaterar till ämnet är fritt för min del att diskutera.

Kan passa på att önska en fortsatt riktigt fin sommar.

Mvh Conny
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-07-29 kl. 21:14.
Citera
2019-07-29, 21:09
Bannlyst
Klapp: Utvecklingsstörda brukar i somliga fall klappa med händerna i tid och otid.
Kiosk: Sådana som inte har högre ambitioner i livet än att jobba i just en kiosk.
Block: Ingen aning, kan dock ha att göra med att man blir ihopklumpad med andra mongon i kategorier. En stereotypisk mongo helt enkelt.
Citera
2019-07-29, 21:15
Medlem
Mongo är väl av mongoloid, ”synonym” för Downs syndrom.
Citera
2019-07-29, 21:16
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Klapp: Utvecklingsstörda brukar i somliga fall klappa med händerna i tid och otid.
Kiosk: Sådana som inte har högre ambitioner i livet än att jobba i just en kiosk.
Block: Ingen aning, kan dock ha att göra med att man blir ihopklumpad med andra mongon i kategorier. En stereotypisk mongo helt enkelt.

Jag har hört att blockmongon är sådana som försöker klämma in ett fyrkantigt block i ett runt hål, i barnleksaker/pussel. Vet inte om det stämmer, fast det hade varit intressant att få reda på vad som egentligen menas med "blockmongo"? Samt var begreppet härstammar ifrån.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2019-07-29 kl. 21:26.
Citera
2019-07-29, 21:23
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jag har hört att blockmongon är sådana som försöker klämma in ett fyrkantigt block i ett runt hål, i barnleksaker/pussel. Vet inte om det stämmer, fast det hade varit intressant att få reda på vad som egentligen menas med "blockmongo"? Samt var begreppet härstammar ifrån.

det va inte mycket denna mongoprofet kunde i ämnet så där gömmer sej nog ett trollmongo bakom nicket

nej TS dessa mongokombon är nog mest rena avspeglingar av vad de själva ser i sin spegelbild ,
det faktum att det präglar och fostrar dagens alla olika mongon , i vad de är !!!
Senast redigerad av ghostedbyme 2019-07-29 kl. 21:28.
Citera
2019-07-29, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre

Blockmongo enligt mig en extremt korkad ( wt/ blatte) som ska synas höras och/är extremt stökig och småkriminell som tar droger etc
Citera
2019-07-29, 21:37
Medlem
Dofternas avatar
Om jag minns det hela rätt så är väl Mongo "only pawn in game of life". Kan vi hitta en förklaring där?
Citera
2019-07-29, 22:03
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
det va inte mycket denna mongoprofet kunde i ämnet så där gömmer sej nog ett trollmongo bakom nicket

nej TS dessa mongokombon är nog mest rena avspeglingar av vad de själva ser i sin spegelbild ,
det faktum att det präglar och fostrar dagens alla olika mongon , i vad de är !!!

Vem kallar du för mongo? Ditt jävla mongo.
Hahaha, skämt åsido. Jag har aldrig påstått att jag vet vad "blockmogo" betyder. Fast det hade varit intressant att få reda på det betyder, samt var begreppet härstammar ifrån.
Citera
2019-07-29, 22:07
Medlem
klubbes avatar
Kioskmongo använde vi på 70-talet när någon alltid hängde vid kiosken, typ för att handla eller tigga till sig pengar.

Roger var ett kioskmongo, ADHD med aptit för godis, läsk och hyrfilmer (VHS)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in