Citat:
Om Greta på allvar inte vill bidra mer till sitt "carbon footprint" skulle hon mönstra på som passagerare på ett av Wallenius Wilhelmsens biltransportfartyg. De går regelbundet mellan Sverige och USA vare sig Greta vill det eller inte, då hade hon inte behövt bidra till några extra utsläpp.
Nu kan jag inte tänka mig att de släpper ombord en 16-åring som matros, utan att hon åtminstone fyllt 18 år. Förr så skulle de dessutom helst ha gått igenom gymnasiet också.
16 års ålder gällde väl fram tills någon gång på 1970-talet för att få pass plus sjömansbok. Men sen blev det väl 18 år minst ?
Citat:
Orsaken till att 1600-talets segelfartyg och framåt byggdes så stora var för att resorna tog så lång tid. De fick ha med sig mycket proviant, och färskvatten eller öl. Och fick ha så många besättningsmän för att klara av att hissa upp och hala ner seglen snabbt.
Små segelbåtar är helt värdelösa de kan aldrig bli särskilt snabba, de har för liten segelyta i förhållande till skrovets "våta yta". Det är en gammal tumregel om sk deplacementsseglares möjliga fartresurser.
Citat:
Fördumningsjournalistiken sprider sig i takt med importen av IQ-underskottet

Haha, vilka jävla jubelåsnor de är på DN, hoppas alla på DN får spetälska av sin kompetensimport de har propagerat för, och att fingrarna ruttnar bort och faller av på de usla journalisterna
Så då får Peter Wolodarski bli ett likadant kolli som Stephen Hawking och låta som en robot med hicka..
Citat:
Det lär vara en del uppståndelse när dom lämnar Gran Canaria/Teneriffa så skall dom ha en tender eller större följebåt får dom nog smyga med den. Värt att kolla på AIS någon dag före om något stort
smitit ut till havs.
Resan vidare till Chile: Mitt tips går till att hon får åka med någon forskningsfartyg typ NOAA
smitit ut till havs.
Resan vidare till Chile: Mitt tips går till att hon får åka med någon forskningsfartyg typ NOAA
Ett pelletseldat ångdrivet fartyg skulle ju kunna gå, men det lär behöva vara stort. Det kommer att bränna mycket pellets på resan i alla fall. Koldioxidneutralt ja, men behövs något tusen ton skogstimmer per resa måhända ?
Kostar ju att bygga ett sådant också, inte gjort på en förmiddag precis heller, typ
Senast redigerad av DrSvenne 2019-07-29 kl. 19:08.
Senast redigerad av DrSvenne 2019-07-29 kl. 19:08.