2019-07-29, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Om Greta på allvar inte vill bidra mer till sitt "carbon footprint" skulle hon mönstra på som passagerare på ett av Wallenius Wilhelmsens biltransportfartyg. De går regelbundet mellan Sverige och USA vare sig Greta vill det eller inte, då hade hon inte behövt bidra till några extra utsläpp.

Nu kan jag inte tänka mig att de släpper ombord en 16-åring som matros, utan att hon åtminstone fyllt 18 år. Förr så skulle de dessutom helst ha gått igenom gymnasiet också.

16 års ålder gällde väl fram tills någon gång på 1970-talet för att få pass plus sjömansbok. Men sen blev det väl 18 år minst ?

Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Hjälper nu inte med konkurrens och produktutveckling om man skall producera små
specialbyggda segelbåtar för fåtals personers transporter över Atlanten.

Vädrets makter ute på Atlanten sätter starkt begränsningar mot det person-transportförfarandet.

Orsaken till att 1600-talets segelfartyg och framåt byggdes så stora var för att resorna tog så lång tid. De fick ha med sig mycket proviant, och färskvatten eller öl. Och fick ha så många besättningsmän för att klara av att hissa upp och hala ner seglen snabbt.

Små segelbåtar är helt värdelösa de kan aldrig bli särskilt snabba, de har för liten segelyta i förhållande till skrovets "våta yta". Det är en gammal tumregel om sk deplacementsseglares möjliga fartresurser.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
+10
DN måste tro att folk är stendumma, men en del går tydligen på deras propaganda.

Fördumningsjournalistiken sprider sig i takt med importen av IQ-underskottet
Haha, vilka jävla jubelåsnor de är på DN, hoppas alla på DN får spetälska av sin kompetensimport de har propagerat för, och att fingrarna ruttnar bort och faller av på de usla journalisterna

Så då får Peter Wolodarski bli ett likadant kolli som Stephen Hawking och låta som en robot med hicka..

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det lär vara en del uppståndelse när dom lämnar Gran Canaria/Teneriffa så skall dom ha en tender eller större följebåt får dom nog smyga med den. Värt att kolla på AIS någon dag före om något stort
smitit ut till havs.

Resan vidare till Chile: Mitt tips går till att hon får åka med någon forskningsfartyg typ NOAA

Ett pelletseldat ångdrivet fartyg skulle ju kunna gå, men det lär behöva vara stort. Det kommer att bränna mycket pellets på resan i alla fall. Koldioxidneutralt ja, men behövs något tusen ton skogstimmer per resa måhända ?
Kostar ju att bygga ett sådant också, inte gjort på en förmiddag precis heller, typ
Senast redigerad av DrSvenne 2019-07-29 kl. 19:08.
2019-07-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur kommer rutten att gå? måste dom upp genom Nordsjö till Sverige för att hämta henne? Jag gissar på att man utgår från Kanarieöarna, måste Greta ta sig dit då först? Eller gör dom som vikingarna går via Island Grönland sedan New Fondland?

Hitintills är det ju inte känt mycket mera än att seglatsen ska utgå ifrån England. Dit kan de åka tåg, via Köpenhamn - Paris - London. Det blir väldigt många byten av tåg ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
https://www.marinetraffic.com/

Man kan ju undra om hon är medveten om vilken typ av båt hon valt. Det finns hyfsat bekväma seglare som skulle klara biffen, med egen ruff, kök och toalett/dusch. Men det där flytetyget måste vara som att köra en F1-bil från Ystad till Haparanda.
En F1-bil är ju snabb men det är inte den här skorven vid svag vind, Klimat-Greta liksom Grönsaks-Jesus Fridolin kan ju lika gärna gå på vattnet, istället.
Nej det tar lång tid, det är väl typ också 3 ggr så långt, typ

Citat:
Ja, dokumentärfilmteamet och dess lager, förnödenheter osv kommer inte att stuvas ombord på segelskutan, den saken är nog klar. Liksom läkarteamet. Men följebåten/arna kommer att noga hållas utanför alla kameror och facebook/instagram-uppdateringar.

De kommer att stänga av sin AIS så snart de närmar sig Gretas segelbåt, så att de skeptiska journalisterna inte ska genomskåda bluffen.

Orsaken till att de har följebåtar var ju en olycka under en större tävling, havskappssegling, och besättningen höll ju på att stryka med. Sen dess finns det följebåtar i närheten hela tiden
2019-07-29, 19:05
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ja, dokumentärfilmteamet och dess lager, förnödenheter osv kommer inte att stuvas ombord på segelskutan, den saken är nog klar. Liksom läkarteamet. Men följebåten/arna kommer att noga hållas utanför alla kameror och facebook/instagram-uppdateringar.

Greta har blivit klimatfrågans Joe the Plumber.

Jag väntar med spänning på bilden, när den illasinnade journalisten skickar upp en drönare och fångar hennes båt, följebåten, och tre andra båtar med journalister. Någonstans mitt ute där i Atlanten.
2019-07-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hon kommer ha flera följebåtar från media som går på diesel.
Förmodligen kommer journalisterna ha båtar som följer fartyget. Hon får tillbringa 2-3 veckor till sjöss med tre främmande karlar, jag antar att mamma inte får plats på båten. Lär bli en minnesvärd upplevelse. Hoppas stackars Greta inte har anlag för sjösjuka.
2019-07-29, 19:27
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nu kan jag inte tänka mig att de släpper ombord en 16-åring som matros, utan att hon åtminstone fyllt 18 år. Förr så skulle de dessutom helst ha gått igenom gymnasiet också.

16 års ålder gällde väl fram tills någon gång på 1970-talet för att få pass plus sjömansbok. Men sen blev det väl 18 år minst ?
Nu skrev jag ju "mönstra på som passagerare" vilket är möjligt på många fraktfartyg, om man betalar för sig givetvis.
2019-07-29, 20:29
Medlem
Soterns avatar
Jag kan redan se rubrikerna i kvällsblaskorna: Gretas båt i sjönöd mitt på Atlanten – Greta tog över rodret och räddade livet på besättningen!
2019-07-29, 20:39
Medlem
Greta kan inte göra något rätt enligt många här.

Länge har det gnällts över att Greta sagt att hon inte kommer flyga till USA för konferensen. Det har vart det ena hånet efter det andra. Nu säger hon att det blir med segelbåt. Jättebra, inga utsläpp att tala om. Men se, det är inte bra det heller enligt många.

Kom med något eget konstruktivt förslag istället då! Inte bara gnäll
2019-07-29, 20:58
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Jag kan redan se rubrikerna i kvällsblaskorna: Gretas båt i sjönöd mitt på Atlanten – Greta tog över rodret och räddade livet på besättningen!

Var är alla fejkade bilder på Greta som trotsar havets stormar?

Någon kan väl i alla fall photoshoppa den här!

https://skriftstallaren.files.wordpress.com/2014/02/fiskargubben2.jpg
2019-07-29, 21:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Greta kan inte göra något rätt enligt många här.

Du kan se det som pågår i denna tråd som en slags mobbing. Distansmobbing.

Vad än personen gör så är det fel. Jämför med skolmobbing:

"Kolla vilka töntiga kläder hon har!"
"Kolla en gul regnjacka. Tror hon att hon är en kyckling, va?"
"Titta. Nu har hon samma byxor som Bella. Tror hon att hon är cool va!"
"Kolla på henne skor. Alltid fula gympaskor."
"Kolla. Hon försöker gå i högklackat. Vad löjligt!"
"Hon har aldrig några smycken på sig. Inte ens en billig ring. Är hon så fattig?"
"Kolla på henne fula ring. Vad kan den ha kostat? 10 kronor?
"Kolla vilket fult guldhalsband hon har! Är den mormors?"
"Där kommer hon på sin fula cykel igen!"
"Titta. Mamma kom och lämna henne i sin bil. Är hon ett dagisbarn va?"
"Titta. Hon kommer i en limousine. Vem tror hon att hon är? Prinsessan Madeleine?"

Osv.

Problemet är att Greta kommer aldrig att kunna göra något rätt. Precis som det mobbade skolbarnet. Vad hon faktiskt gör är helt irrelevant. Det är hackandet som är det centrala. Vad hon faktiskt gör bryr de sig egentligen inte så mycket om. Rent praktiskt så innebär det bara att de kan variera sina mobbingmeningar lite mer. Det är allt.

Det här innebär att det är helt omöjligt för Greta att ta sig över Atlanten, eller ens lämna sitt hem, utan att de hackar på henne. Det existerar inget sätt. Och även om hon stannar kvar i Sverige och deltar via internetlänk, så kommer de även då att hacka på henne. "Internet förbrukar också CO2" osv.

De är bara nöjda om hon helt försvinner från offentligheten. Men det har hon inga planer på.
2019-07-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du kan se det som pågår i denna tråd som en slags mobbing. Distansmobbing.

Vad än personen gör så är det fel. Jämför med skolmobbing:

"Kolla vilka töntiga kläder hon har!"
"Kolla en gul regnjacka. Tror hon att hon är en kyckling, va?"
"Titta. Nu har hon samma byxor som Bella. Tror hon att hon är cool va!"
"Kolla på henne skor. Alltid fula gympaskor."
"Kolla. Hon försöker gå i högklackat. Vad löjligt!"
"Hon har aldrig några smycken på sig. Inte ens en billig ring. Är hon så fattig?"
"Kolla på henne fula ring. Vad kan den ha kostat? 10 kronor?
"Kolla vilket fult guldhalsband hon har! Är den mormors?"
"Där kommer hon på sin fula cykel igen!"
"Titta. Mamma kom och lämna henne i sin bil. Är hon ett dagisbarn va?"
"Titta. Hon kommer i en limousine. Vem tror hon att hon är? Prinsessan Madeleine?"

Osv.

Problemet är att Greta kommer aldrig att kunna göra något rätt. Precis som det mobbade skolbarnet. Vad hon faktiskt gör är helt irrelevant. Det är hackandet som är det centrala. Vad hon faktiskt gör bryr de sig egentligen inte så mycket om. Rent praktiskt så innebär det bara att de kan variera sina mobbingmeningar lite mer. Det är allt.

Det här innebär att det är helt omöjligt för Greta att ta sig över Atlanten, eller ens lämna sitt hem, utan att de hackar på henne. Det existerar inget sätt. Och även om hon stannar kvar i Sverige och deltar via internetlänk, så kommer de även då att hacka på henne. "Internet förbrukar också CO2" osv.

De är bara nöjda om hon helt försvinner från offentligheten. Men det har hon inga planer på.

Ja och det värsta är att de som är värst är de vuxna! Medelålders som sitter och hånar en 16åring med asperger. Fy fan vad tragiska ni är.

Och nej jag håller inte med om allt Greta säger men det är skillnad på olika åsikter och mobbning
2019-07-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Lite kul att det vore bättre om idioterna i denna tråden bara kunde försvinna istället. Men det verkar de inte ha några planer på heller.
2019-07-29, 21:26
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Hon kommer ha flera följebåtar från media som går på diesel.

Mongot får spel ute till havs pga motortrafiken hon skapar. *Hoppas*

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in