Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Med tanke på hur många misshandelsärende samt grövre brott än detta som görs varje dag så behöver nog runt ca 50-80st ny fängelser om vi ska följa praxis om han blir dömd till Fängelse.
När polisen berättar att de dagligen tar in marockanska och afghanska gatubarn med likvärdiga brott men släpps någon timme senare och ej ens leder till åtal
så kan denna dom bli avgörande för svensk rättsväsende
Jo, då kan de faktiskt bli tvungna att behålla snubbarna i förvar. Att hänvisa till att Rocky skulle kunna få för sig att fly tycker jag inte väger särskilt tungt mot att gatubarnen så fort de kommer ut gör nya brott.
Men, men, rättvisan här kör sitt eget race, och folk kommer uppgivet att rycka på axlarna - det saknas ju faktiskt resurser till att hålla gatubarnen inom lås och bom. Och så länge man kan kakla om badrummet och slänga på en flintastek på grillen, är folk nöjda ...
I en krönika jag läste härom månaden påtalades bristen på förvar - att bara tillsätta fler poliser löser inget (mer än kanske preventivt) - hela kedjan från poliser till domstolsväsendet och kriminalvården behöver rustas upp.
Bra vore det dock om inkonsekvensen tas upp internationellt - Sverige anses annars tillhöra de rättssäkraste länderna. Jag tror att vi lever gott på gamla meriter.