2019-07-29, 15:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Fast vad jag kommer ihåg av FUP så har afghanen sagt i förhör att kontakten initierades av att han själv ville fråga ASAP och hans sällskap om de sett hans kompis eller/och fråga om vägen. ASAP var inte intresserade av att prata med dem utan avfärdade afghanen. Afghanen har ju sagt att han då "ville prata" med Rocky och fråga varför de var så otrevliga när han bara ville fråga om vägen typ. Det var så tjafset började.

Om det skulle vara så, så kan jag sympatisera med afghanen då jag själv har ifrågasatt varför folk ibland är extremt otrevliga.

Men det är bara om det är sanningen och inte en lögn
Citera
2019-07-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Om Rocky skulle få långvarigt fängelsestraff kan man ju dock misstänka att fler än Trump blir irriterade med all information som nu finns i ärendet.

Det kan man lugnt säga, inte minst om det finns misstankar att Sverige skyddar en terrorist.
Citera
2019-07-29, 16:04
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Engagemanget för en afro-amerikan är gripande! Inte så ofta på FB. Så du vill att USA ska införa sanktioner mot Sverige? Bombhota Stockholm?

Allt som sätter åt alkoholskadade Svetsarn gläder mig.
Citera
2019-07-29, 16:05
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Fast om hazaren anger som skäl att han följer efter ASAP & CO är för att han vill ha ersättning för SINA hörlurar, borde han då inte bevisa att han faktiskt äger lurarna?

Näe. Varför skulle han behöva det? Han kan följa efter dom och fråga efter brushans toppluva eller vad som helst. Det har inget med misshandeln att göra. Om han följt efter och frågat efter deras saker, typ pengar, mobil så kanske AR & co kunde hävdat att de trodde att han gjorde ett taffligt försök till rån.
Om han frågat efter deras liv eller kroppsdelar, så kanske skulle det kunna uppfattas som ett hot.
Att fråga efter ”sina” hörlurar kräver inte att han kan visa kvitto eller styrka ägandeskapet till AR & co, och är egentligen irrelvant för målet. Däremot, har han sagt att ”får jag inte hörlurarna så skall jag skjuta dig”, så är den sista delen i den meningen att uppfatta som ett hot.
Citera
2019-07-29, 16:07
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Jo, just den delen av hela fallet är ju minst sagt luddig. Jafari säger att han frågade vakten var hans kompis var. Vakten säger att Jafari frågade om vägen till något. Jafaris kompis - som inte var där när Jafari började tjafsa med vakten utan verkar anslutit någon minut senare - säger att Jafari frågat efter knark och att vakten sagt att det skulle finnas på ett annat MAX, vilket låter jäkligt osannolikt.

Lutar faktiskt åt att Jafari faktiskt frågade efter kompisen men talade så pass dålig engelska att livvakten inte fattade vad han menade.
Samtidigt tycker jag att Jafari i AR:s video framstår som en jobbig och ettrig typ. Jag har mött sådana själv på stan några gånger, de behöver inte alls någon anledning till att vara jobbiga utan kan se ett nöje i att mucka gräl och provocera. Jag tror att det mest troliga är att Jafari sagt något provocerande till AR och deras team när han hört att de var amerikaner. Med en jihad-tatuering lär han inte ha mycket till övers för jänkare.
Citera
2019-07-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Näe. Varför skulle han behöva det? Han kan följa efter dom och fråga efter brushans toppluva eller vad som helst. Det har inget med misshandeln att göra. Om han följt efter och frågat efter deras saker, typ pengar, mobil så kanske AR & co kunde hävdat att de trodde att han gjorde ett taffligt försök till rån.
Om han frågat efter deras liv eller kroppsdelar, så kanske skulle det kunna uppfattas som ett hot.
Att fråga efter ”sina” hörlurar kräver inte att han kan visa kvitto eller styrka ägandeskapet till AR & co, och är egentligen irrelvant för målet. Däremot, har han sagt att ”får jag inte hörlurarna så skall jag skjuta dig”, så är den sista delen i den meningen att uppfatta som ett hot.

Om det är uppenbart att han ljuger om den saken sänks hans trovärdighet i allt annat han säger.
Citera
2019-07-29, 16:08
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Du menar således att en person med "gediget brottsregister" inte kan utsättas för brott?

Jo, självklart kan brottslingar också utsättas för brott. Däremot är det långt ifrån juridiskt solklart vem som är brottsling i det här fallet. Omständigheterna före misshandeln tyder på att afghanen initierade kontakten och sen inte gav sig när ASAP inte vill ha med honom att göra.

I det här fallet så anser i princip hela USA att ASAP Rocky har både den juridiska och moraliska rätten på sin sida, för att rätten till självförsvar är mycket mer långtgående där. Svenskarna är uppenbarligen tudelade i denna fråga. Väldigt många anser att ASAP Rocky har den moraliska rätten på sin sida även om han råkade använda övervåld. Det fanns ju dock ingen fara för afghanens liv. Han bröt inga ben i kroppen. Han fick ett skärsår som blödde och några blåmärken.
Citera
2019-07-29, 16:09
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Jo, det är vidkommande för fallet eftersom afghanen benämner hörlurarna som "sina". Han vill ha tillbaka "sina" hörlurar. Naturligtvis hade det varit intressant att utreda om en person som trakasserar folk på gatan och är dömd för stölder, misshandel och narkotikabrott, dvs är en yrkesbrottsling, äger de hörlurar som han påstår är hans och som han råkar ha "fått" av en kompis. Polisen väljer att blunda för allt som skulle kunna kollas upp om denne afghan och som kan påverka hans allmänna trovärdighet negativt.

Finns ingen stöldanmälan. Ärendet gäller inte evt stöld. Ointressant i målet hur han fått dem.
Citera
2019-07-29, 16:11
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Om det skulle vara så, så kan jag sympatisera med afghanen då jag själv har ifrågasatt varför folk ibland är extremt otrevliga.

Men det är bara om det är sanningen och inte en lögn

På vilket sätt anser du att amerikanerna har varit extremt otrevliga i detta fall?

Det kommer fram någon som de inte känner, verkar påverkad, irrationell, frågar om sin kompis som de inte har en aning om mm.

Hur skulle du själv ha gjort? Uppriktigt nyfiken, vem du tycker är extremt otrevlig och varför.

För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.
Citera
2019-07-29, 16:13
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Om Rocky skulle få långvarigt fängelsestraff kan man ju dock misstänka att fler än Trump blir irriterade med all information som nu finns i ärendet.

Med tanke på hur många misshandelsärende samt grövre brott än detta som görs varje dag så behöver nog runt ca 50-80st ny fängelser om vi ska följa praxis om han blir dömd till Fängelse.
När polisen berättar att de dagligen tar in marockanska och afghanska gatubarn med likvärdiga brott men släpps någon timme senare och ej ens leder till åtal så kan denna dom bli avgörande för svensk rättsväsende
Citera
2019-07-29, 16:13
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Finns ingen stöldanmälan. Ärendet gäller inte evt stöld. Ointressant i målet hur han fått dem.

Hur i helvete kan du veta att det inte finns en stöldanmälan?
Citera
2019-07-29, 16:14
Medlem
Citat:

Fel, det är högintressant om en part uppenbart far med osanning, det sänker dennes trovärdighet i allt annat denne sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in