Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Man slår mot strategiska mål för att man har luftherravälde. Jag säger inte det är mer moraliskt men det är mer effektivt än att slå brett mot trupp eller stadsbebyggelse. Med luftherravälde vilket jag utgår från att man tar så kan man slå till över hela Iran.
Fast de har inte luftherravälde över Iran. Det spelar ingen roll hur avancerade flyg man har om man inte vet vart fiendens gömmor är bevarade och dolda. Iran består till mångt och mycket av berg och öken. Det är MEK som har lämnat ut enormt mycket underrättelse till USA, CIA kan inte göra så mycket där, och Mossad använder iranier själva som agenter.
Dom uppgifter som MEK lämnar ut är långt, LÅNGT ifrån allt dom vet om Irans gömmor i dess egen öken.
Du förstod uppenbarligen inte det jag menade. USA bombar bebyggelser i städer och trupper mer än vad de bombar de sakerna som du påstår att dom gör. Finns massor av klipp på Youtube.
Att slå ut elektricitet och vatten kan bli förödande för dom själva när dom ska invadera. Man har inte direkt AA batterier som man använder när man behöver el, utan man använder den elen som enemy territory erbjuder. Att då slå ut massor av el och vattennät är inte så smart.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Terrorbombning är ineffektivt. Skall man inte invadera finns ingen anledning att slå till mot trupp.
Varför inte? Det kan förenkla väldigt mycket, speciellt när Iran har över 750 000 förberedda markstyrkor.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Notera även att jag inte tror på fullskalig invasion.
Ingen psykiskt frisk människa tror på en fullskalig invasion mot Iran. Många placerar Iran i topp 10 länder som inte kan invaderas. Men Irans terräng och storlek gör det extremt svårt. Inget land kan ensamt invadera Iran.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Seoul är svårt att försvara då Nordkoreas artilleri är vid gränsen. Det regnet av granater ner i en mångmiljonstad är förödande.
Seoul är bara en stad. Iran har flera städer och flera alternativ, flera oljeraffinaderier, skepp, baser, som är nära.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Vad gäller UAE och Saudi så har väl även dessa länder ett visst luftvärn och även luftburen radar (SAAB Globaleye). Må vara att de inte har Arrow3. Man kan även tänka sig att US NAVY bistår med luftvärn, de har ju kryssare med den specialiteten.
En radar är tänkt för att upptäcka mindre mål eller förvarna för en liten större attack. Blir det fullskaligt krig så spelar det ingen roll. För Iran kommer angripa alla dessa oavsett. Saudiernas IQ kan inte jämföras med persernas. I ett framtida krig kommer inte Saudierna vara problemet, utan USA och välfärdsstaterna i Europa som lyder USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
De civila skeppen är ju inte där om det hettar till.
Jag skulle inte utgå från att situationen är låst på det viset du gör.
När nämnde jag civila skepp? Hur utgår jag från att situationen är låst?
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Avancerade kryssningsrobotar och ballistiska robotar är jävligt dyra. Så hundratusentals har de ju knappast. Då är det andra missiler det handlar om.
Så uttalar sig oftast oerfarna clowner om Iran. Anledningen till att folk inte har så mycket på bordet i Iran är för att man satsar enorma summor på militär och vapen. Khamenei har 200 miljarder gömt.
Iran kommer hämnas alla sina martyrer mot väst för kriget som de startade mot Iran för 30 år sedan. Man är inte längre en svag nation, och iranier volonterar gärna. Pengar är inte det som driver iranier till att försvara sitt hemland. Många där nere har inte haft en lön på 3-4 månader.