2019-07-29, 14:50
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Vad är det för Ess i rockärmen som försvararna har?
Din eventuella egna gissning är förmodligen lika bra som någon annans.

Om det verkligen är ett ”ess” så bör det väl dock antingen vara något som visar att nödvärn på det sätt det utfördes var okej eller att BO ljugit om sina skärskador.

Oavsett vad det är så ska det bli intressant att höra vad advokaten menar.
Citera
2019-07-29, 14:52
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Om du inte förstår detta kanske du kan lyssna på en professor i kriminologi som t.ex. Leif GW Persson som just tog upp att detta inte är proportionerligt för ett sådant här mål och det är tjänstefel. Men just pga att det ligger i regimens intresse kommer det inte leda till åtgärder mot åklagaren då han går regeringens ärenden.

Så vad skulle motivera ett avsteg från praxis? Hudfärg? Hur sker kommunikationen i detta specifika ärende mellan regeringen och åklagarmyndigheten menar du?
Citera
2019-07-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Tvärtom så tror jag att asap samarbetat väl och att det finns omfattande dokumentation. Men visst, viss prio kan ärendet ha fått. Politiska motiv?

Kanske ekonomiska?

Citera
2019-07-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Så vad skulle motivera ett avsteg från praxis? Hudfärg? Hur sker kommunikationen i detta specifika ärende mellan regeringen och åklagarmyndigheten menar du?

Nej åklagaren ska inte göra avsteg som han nu gjort, det är ju vad jag skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Jaså du förstår inte att åklagarna också tjänar på detta och att de aldrig skulle ha drivit dett så här om det inte varit en kändis?
Har åklagare provision menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Är det sommartid så är det. Vikarier överallt, även på landets högsta poster.
Den i tråden som först läser alla 570 sidorna i FUP förtjänar f ö en utmärkelse ...

Är det klart exakt hur många och vilka som skall höras ? Och är något vittne att
betrakta som fientligt ( t ex tjejen med SMSen) ?

Var ju tvungen att ha något att göra i värmen så har faktiskt läst hela. Men det är faktiskt ingen större bedrift. Det mesta tas upp av stillbilderna från videoklippen samt en mindre uppsjö av formaliadokument. Är inte så mycket läsvärd text som man kan tro. Resten är mest utskrifterna från de många förhören och de kan man skumläsa efter att ha läst förhörsledarnas berättelser sm alltid föregår utskrifterna.

FUPen hade inte varit mer än en bråkdel så stor om det inte vore för att hela händelseförloppet är så ovanligt väldokumenterat med alla inblandade kameror.
Citera
2019-07-29, 14:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Glassplittret ligger på gatan vid den sidan som Mustafa kastas ifrån så det är sannolikt så att film från händelseförloppet innan kastet är det nya beviset. Om Mustafas skador är självförvållade så finns det inte längre något case mot Rockys gäng.

Finns fortfarande ett åtal då även om videon enbart visar på vart glassplittret ligger.

Problematiken är sparkarna och slagen, skärsåren är inte hela problemet
Citera
2019-07-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Vänta nu,Gw har påtalat hur mkt invandrare ligger bakom brott i Sverige många många ggr och det låååångt före någon annan ens vågade tala om det.Det var tabu och är fortf tabu .

Hursomhaver gjorde han något andra aldrig skulle våga : sa sanningen om Afghan blatten.
Och det hedrar han !
Ja, det har han gjort, men samtidigt varit noga med att påpeka att det rör sig om 1% av invandrargruppen och att detta måste folk förstå!

Jag gillar GW men i den här affären har han skitit på toasitsen, när han uttalar sig om BO utan att ha någon kännedom om honom. Han får krypa till korset och be om ursäkt!
Citera
2019-07-29, 14:58
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Vad gäller Jafari och misstanke för brott så bedömdes ju det i den andra FUPen som lades ned efter att man bedömt det som nödvärn. Nu är jag ju inte jurist, men har inte kunnat se något i Rockys FUP där Jafari gjort något olagligt. Varit dryg, tjafsat och inte backat när han borde gjort det, visst, men det är ju inte olagligt.

Jag tycker Jafari allra minst gör sig skyldig till ofredande. Förmodligen även ringa misshandel när han slår hörlurarna i skallen på livvakten, för där ser jag inte att Jafari försvarar sig mot ett pågående angrepp.
Citera
2019-07-29, 15:00
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Håller helt med, trodde själv att han var påtänd innan jag läste akutanteckningen. Men efter att ha läst den kan jag inte dra annan slutsats än att han nog trots allt inte kan ha varit det. Kan ju vara något personlighetsrelaterat eller något psykologiskt som förklarar det här helt istället men det går ju inte att avgöra bara på de här korta klippen.

Nej, som lekman verkar det ju som att läkarundersökningen pekar mot inga droger. Samtidigt är det kanske viktigare hur ASAP uppfattar situationen, för det är det som ursäktar hans våld. Och där är vi nog överens om att afganen uppträder som om han är påtänd, oavsett hur det egentligen stod till.
Citera
2019-07-29, 15:00
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Kanske ekonomiska?

Ja, genomsnittlig häktad person har inte dessa inkomster eller en sittande president som försöker gå i god för en. Kollusionsfaran är uppenbar särskilt som han väl uttalat att han aldrig avser att uppträda mer i Sverige dvs återvända hit när han avrest.

Edit, jag menade naturligtvis flyktfara.
Senast redigerad av Larasoft 2019-07-29 kl. 15:08.
Citera
2019-07-29, 15:01
Medlem
Citat:
Halmgubbe

Nä precis. Så vad tjänar åklagaren på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in