2019-07-16, 19:10
Medlem
Kan man verkligen utesluta brodern Vidar?
Om Vidars dna finns på platsen så är det nog komplicerat bevisläge.
Vidar har varit polis och vet nog hur man kan skydda sig i förhör etc.
Vänner har han säkert kvar inom polisen.
Citera
2019-07-18, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Kan man verkligen utesluta brodern Vidar?
Om Vidars dna finns på platsen så är det nog komplicerat bevisläge.
Vidar har varit polis och vet nog hur man kan skydda sig i förhör etc.
Vänner har han säkert kvar inom polisen.

Man borde väl ha DNA testat både Barbro och Vidar, grannarna kan mycket väl ha undgått DNA testningen.

Det står iaf i dagens tidning om DNA testningen, dock inte mycket mer än att det pågår.

https://www.allehanda.se/artikel/efter-nya-dna-mojligheten-polisen-hoppas-hitta-misstankt-for-dubbelmordet-i-brattas-haller-pa-med-ka rtlaggning

Den som har lämnat DNA efter sig har ändå en jobbig sits att förklara varför man lämnat DNA på platsen, speciellt om DNA var färskt vid tidpunkten för mordet. Det är väl ännu inte heller klarlagt vilken typ av DNA polisen har ?
Jag skulle iaf tro att det är DNA efter fighten med Gerd, hon kanske lyckades skada någon av GMen, Tor kunde troligen inte göra motstånd då han blev slagen bakifrån.
Jag tror hela mordet dock var en olyckshändelse, att man bara skulle skrämma/pressa Tor men att man fick in en fullträff direkt.
Vet man hur Gerd dog, hon blev väl strypt ??
Citera
2019-07-23, 11:46
Avslutad
Enligt uppgifter till TÅ så har det gått fram 20 personer som redan finns i spårregistret och som har tillräckliga likheter för att kunna vara släkting till den som lämnat DNA.

De har inte påbörjat topsning ännu utan håller på med kartläggning.
Citera
2019-07-23, 12:22
Medlem
Det går inte direkt snabbt för norrlandspolisen i denna utredning...
Citera
2019-07-23, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Enligt uppgifter till TÅ så har det gått fram 20 personer som redan finns i spårregistret och som har tillräckliga likheter för att kunna vara släkting till den som lämnat DNA.

De har inte påbörjat topsning ännu utan håller på med kartläggning.

Ja det kan nog vara många personer att kontrollera.
Men det positiva är att man öht har fått träffar i DNA registret.
Jag tror den som utfört mordet nu sitter och skakar oavsett om det tar 6 månader eller 6 år att få komma fram till rätt person.
Jag tippar på att mördaren har anknytning till gården, det här var ingen random killer.
Citera
2019-07-24, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja det kan nog vara många personer att kontrollera.
Men det positiva är att man öht har fått träffar i DNA registret.
Jag tror den som utfört mordet nu sitter och skakar oavsett om det tar 6 månader eller 6 år att få komma fram till rätt person.
Jag tippar på att mördaren har anknytning till gården, det här var ingen random killer.

Japp, hoppas dock på förr och sätter min tilltro till DNA matchningen. Sätter min slant på konflikten kring marken vid vattnet.
Citera
2019-07-24, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Japp, hoppas dock på förr och sätter min tilltro till DNA matchningen. Sätter min slant på konflikten kring marken vid vattnet.

Jag tror flera i Brattås vet vem mördaren är men eftersom man har haft ekonomisk vinning på morden så vill man inte avslöja för mycket. Alla i Brattås blev nog nöjda över att Tor försvann, Gerd råkade bara vara där på fel dag.
Citera
2019-07-25, 08:51
Medlem
Allt tyder ju på markkonflikten nere vid Barrvägen är motivet till dubbelmordet men det går ju inte att helt utesluta en familjekonflikt som vi inte känner till...
Citera
2019-07-25, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Allt tyder ju på markkonflikten nere vid Barrvägen är motivet till dubbelmordet men det går ju inte att helt utesluta en familjekonflikt som vi inte känner till...

Vi vet att Barbro hade det kämpigt ekonomiskt, hon hade frågat sin pappa flera gånger om lån men blev nekad till slut, det var iaf enligt podcasten.
Tor var sedan lång tid ovän med sin bror och dom talade inte ens med varandra, han hade redan förlorat släktgården i arvet från sin far, Tor hade fulat sig till gården vilket gjorde att bröderna inte pratade med varandra.
Grannarna ogillade Tor då han var en besvärlig man, han hotade flera gånger med lantmäteriet angående piren och båthusen som byggts olovligt på hans mark.
Tors sista ärende var hos Lantmäteriet, kanske var det meningen att dom 10.000 skulle gå till att betala lantmätaren för att få bort grannarna från marken.
Sedan har han säkert ett och annat otalt med jaktlaget som var på hans mark.
Alla som bodde i Brattås kände nog en lättnad när Tor dräptes.
GH och MGL som var grannar flydde kort efter morden sina hem i Brattås.
Både MGL och GH är idag registrerade som singlar.
Efter morden verkar GH ha haft ett stort bekräftelsebehov att göra rätt för sig genom sina uppdrag i FN.
Citera
2019-07-28, 12:49
Medlem
SwedishHouses avatar
Nu har jag läst igjenom tråden. GH måste væra den starkaste kandidaten, som MGM. Han har visserligen tagit livet av andra förut igjenom jobbet, och det måste man ha ett starkt psyke för, och ha låg empati. GM dödade ju ett äldre par kall blodigt, att han kom på en dag där Gerd inte skulle ha varit på gården den dagen, men det visades att hon kunde dra dit ändå. GM förväntade sig då inte att Gerd var hemma under vistelsen av Gården för att "göra upp med Tor" Altså var det inte planlagt att Gerd skulle Dö också, men hade inget val när GM blev sett av Gerd. Vårt sista hopp för att lösa fallet är nog som sagt tidigare att GM erkänner, eller att topsingen av de 20 personerna stämmer överens med DNA:et från brottsplatsen.
Citera
2019-07-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHouse
Nu har jag läst igjenom tråden. GH måste væra den starkaste kandidaten, som MGM. Han har visserligen tagit livet av andra förut igjenom jobbet, och det måste man ha ett starkt psyke för, och ha låg empati. GM dödade ju ett äldre par kall blodigt, att han kom på en dag där Gerd inte skulle ha varit på gården den dagen, men det visades att hon kunde dra dit ändå. GM förväntade sig då inte att Gerd var hemma under vistelsen av Gården för att "göra upp med Tor" Altså var det inte planlagt att Gerd skulle Dö också, men hade inget val när GM blev sett av Gerd. Vårt sista hopp för att lösa fallet är nog som sagt tidigare att GM erkänner, eller att topsingen av de 20 personerna stämmer överens med DNA:et från brottsplatsen.

Vem tror du lämnade DNA-spåret på gården?
Citera
2019-07-28, 15:02
Medlem
SwedishHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Vem tror du lämnade DNA-spåret på gården?
det är riktigt svårt att säga, vi vet ej om DNA:et tillhör mördaren ens. Det är ser för polisen kanske inte har kunnat gripa GM:/ Vem tror du att det är ? Jag tror det är GH ä. Jag var 4 år då morden hände så jag kan inte säga så mycket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in