2019-07-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Säger jag inte heller, jag säger bara att det fanns absolut inget realhot mot ASAP, inte ens mot hans livvakt vilket livvakten troligen visste om för annars så hade livvakten agerat mycket, mycket hårdhäntare.

Så nu är anklagelserna att de inte var tillräckligt hårdhänt, troll
Citera
2019-07-27, 13:28
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Drogtestade man Rocky?

Har du aldrig sett en rättegång? Försvaret kommer att sikta in sig på BO kriminella våldsamma förflutna och droganvändning. Att han enligt samstämmiga vittnen var drogpåverkad vilket skapade fruktan hos motparten. Att Rocky tidigare drabbats av våldsamma attacker och var rädd. Allt som leder fram till förmildrande omständigheter och förklarar hans agerande. Det friar honom inte för misshandel men sänker straffet.

”Enligt ASAP Rocky, som egentligen heter Rakim Mayers, var de två personerna som ska ha trakasserat och hotat hans entourage påverkade av droger. Han berättar bland annat om en liknande incident i Nya Zeeland där han kommit i kontakt med drogpåverkade personer.
– Då blev jag attackerad av en person i en hiss som hade rökt crystal meth. Det var tre personer som var påverkade av crystal meth som hade attackerat min säkerhetsvakt och huggit polis... Jag är paranoid av alla främlingar. Jag är en kändis. Jag har haft olyckliga händelser i mitt förflutna.”
https://www.metro.se/nyheter/asap-rockys-radsla-efter-hoten-och-trakasserierna-qSfnslL0V
Senast redigerad av Mindbusiness 2019-07-27 kl. 13:44.
Citera
2019-07-27, 13:33
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Polis är inte civilperson, en civilperson har inte samma nivå av utbildning när det kommer till konflikthantering.

Ja, det ställs normalt större krav på en polis som tex har svårare att hävda nödvärnsexcess ("kunde svårligen besinna sig"). Polisens nödvärnsrätt är alltså mer begränsad än privatpersoners.

Men i det fallet jag länkade så gick en polis fri från att ha skjutit ihjäl en obeväpnad person. Han gick fri för att han handlade i nödvärn, dvs samma nödvärnsrätt som alla privatpersoner har. Han gick inte fri för att han var polis och därför har mycket större laga befogenhet att skjuta folk i tjänsten.

Du påstod att det räknas som övervåld om en person inte visar sig vara beväpnad som man trodde. Men så är det ju inte som fallet ovan visar. Det är vad försvararen rimligen kan tro som spelar roll. Inte den objektiva verkligheten.

Citat:
Jag anser att polisen agerade fel men om ASAP hade skjutit afghanen så hade situationen varit ännu värre för honom nu.

Jag påstår inte att ASAP skulle skjutit afganen. Däremot påstår jag att det var rimligt att anta att afganen var knivbeväpnad, även om man inte ännu sett en kniv. Och om man rimligen tror detta kan man använda mer våld i nödvärn än annars. Det spelar ingen roll om afganen sedan var obeväpnad.
Citera
2019-07-27, 13:34
Medlem
Xius avatar
Citat:
Säger jag inte heller, jag säger bara att det fanns absolut inget realhot mot ASAP, inte ens mot hans livvakt vilket livvakten troligen visste om för annars så hade livvakten agerat mycket, mycket hårdhäntare.

Hur ställer du dig till att J som uppenbarligen säger att han upplevde sig under hot, säger till livvakten att han ska ringa polisen, håller mobilen i handen, har kunskap om hur man kontaktar polisen och sedan istället väljer det för båda parter dåliga valet. Williams har ju blivit meddelad, och är i så fall under intryck att polis ska kontaktas och borde vara på väg, men ändå fortsätter Jafari?

Jag finner det mer förvånande att Jafari som haft mobilen framme och sagt att han ska ringa polisen till Williams i ett första läge inte gjorde det. Jafari har haft både kunskap, medel och vilja att kontakta polis själv, men underlåter att göra. Detta ligger nu Jafari till last enligt min mening, och han borde låtit polisen lösa situationen istället för det agerande som han sedan valde.

s299 pdf/s292 Förhör med Jafari, Mustafa;
FL: Säger du eller han något i samband med detta?
Han bara sa gå härifrån annars så slår jag dig. Och jag svarade come on
Mustafa berättar vidare att hans vän Dawod sedan kommer fram till honom och undrar vad
som hänt. Mustafa berättar vidare att han då pekar ut den kraftiga killen och säger att han
blivit slagen av den kraftiga killen. Mustafa berättar att hans vän då säger till honom att de
ska gå därifrån. Men Mustafa säger då till sin vän att de tagit sönder han hörlurar och att de
tagit runt hans hals, varför ska de gå därifrån. Mustafa berättar att han då istället vill ringa
polisen. Därför har han sin telefon framme för att kunna ringa polisen.

s365 pdf/s358 Förhör med Williams, Timothy Leon
Varför ringde du inte polisen?
Man1 sade att han skulle ringa polisen. Jag tänkte inte på att ringa eftersom att jag hade fokus
på situationen där och då. Jag var i ett främmande land och kunde inte numret till polisen.
Citera
2019-07-27, 13:37
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Bra sammanfattning. Finns mycket konstiga saker i det här fallet och att polis och åklagare inte vill tappa ansiktet är ganska uppenbart när man läser FUP:en.
De där skärskadorna är det också nåt som absolut inte stämmer med situationen. Varför skulle en världskänd artist och hans crew börja skära med krossade glasflaskor när de redan har slängt ner hazarerna i backen och gett dem lite däng? Det finns liksom ingen rim och reson i det.
I vilket inlägg finns länk till FUP?
Citera
2019-07-27, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Afganen sa i förhör att han redan hade bokat biljett 20/7-31/8 för att resa till sitt systers bröllop i Iran. Notera att afganen fått asyl i Sverige pga påstådd förföljelse i Iran.

Men hittills har jag inte sett några hårda fakta på att afganen faktiskt åkt som planerat. Så han kan mycket väl dyka upp i rätten på tisdag.

Om han har åkt så bör han väl enligt lagen bli av med sitt uppehållstillstånd då?
Citera
2019-07-27, 13:45
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissapan
Om han har åkt så bör han väl enligt lagen bli av med sitt uppehållstillstånd då?

Jag vet inte. Det sker inte automatiskt vad jag läst.

Om man inte längre har asylskäl tror jag man åtminstone kan bli utkastad under asylprocessen eller om man har tillfälligt uppehållstillstånd.

Har han däremot fått permanent uppehållstillstånd tror jag tyvärr inte det kan återkallas även om asylskäl inte längre finns (?)

Han har varit i Sverige sedan 2015. I teorin tror jag det finns möjlighet att bli svensk medborgare vid det här laget. Jag vet inte om det stämmer i hans fall, eller om han verkligen blivit det. Men jag tror inte det är många år kvar innan han lyckas plocka ut ett medborgarskap, lycka till med att utvisa honom då...
Senast redigerad av lm5711 2019-07-27 kl. 14:06.
Citera
2019-07-27, 13:46
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin

I trådstarten, precis som det står i rubriken nu.
Citera
2019-07-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Detta med ”afgan” har blivit en trådsanning.
Det kan vara så att killarna i vita t-shirts är ensamkommande, det vet inte jag,
men målsägande ser faktiskt ut som en iranier.
Pratar persiska (som en iranier).

Långt ifrån alla afghaner i Sverige är hazarer och många afghaner liknar iranier, speciellt tadzjiker (sunni perser). Fast om namnet stämmer så låter det shiamuslimsk. Möjligtvis är han då iranier.
Citera
2019-07-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissapan

Jo men lagen gäller inte flyktingar, det torde stå helt klart vid det här laget. En flykting som attackerar någon blir behandlad som ett offer.
Citera
2019-07-27, 13:50
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
I topic, fast ett av dokumenten saknas där:

(FB) ASAP Rocky m fl åtalade efter bråk i Stockholm 30/6 -19. Dokument finns i trådstart.
Citera
2019-07-27, 13:55
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
I trådstarten, precis som det står i rubriken nu.
Jo hittade nu men en länk är död. Den tredje . Trodde den var FUP, men den ligger i mitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in