2019-07-27, 11:53
  #1
Bannlyst
Ja... om man inte är insatt i hur det fungerar ska man inte handla med aktier har jag lärt mig

Köpte för många år sedan aktier i Victoria Park. Har fått erbjudande att sälja de till någon men tyckte erbjudandet var lågt.

Jag sparar långsiktigt och kollar sällan min lilla portfölj i Swedbank. Idag när jag var inne på banken såg jag att mina VP aktier var värda 0kr.

Googlade lite och insåg att VP inte längre finns på börsen.

Hur fungerar detta? Tvångsinlösen då tänker jag att jag inte behöver göra något utan de löser in mina aktier med en vald summa? Antar att jag tänker fel?

Jag har inte skrivit på något. Har antagligen fått info om detta brevledes men inte gjort något val.

Har jag förlorat min investering?
Citera
2019-07-27, 12:14
  #2
Medlem
Helenedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drevilboy
Ja... om man inte är insatt i hur det fungerar ska man inte handla med aktier har jag lärt mig

Köpte för många år sedan aktier i Victoria Park. Har fått erbjudande att sälja de till någon men tyckte erbjudandet var lågt.

Jag sparar långsiktigt och kollar sällan min lilla portfölj i Swedbank. Idag när jag var inne på banken såg jag att mina VP aktier var värda 0kr.

Googlade lite och insåg att VP inte längre finns på börsen.

Hur fungerar detta? Tvångsinlösen då tänker jag att jag inte behöver göra något utan de löser in mina aktier med en vald summa? Antar att jag tänker fel?

Jag har inte skrivit på något. Har antagligen fått info om detta brevledes men inte gjort något val.

Har jag förlorat min investering?

Nja, budet ligger på 38:- väl? Jag sålde för 37 enär jag inte orkade vänta.
Citera
2019-07-27, 12:38
  #3
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Nja, budet ligger på 38:- väl? Jag sålde för 37 enär jag inte orkade vänta.


Fast det går inte att sälja aktierna längre
Citera
2019-07-27, 12:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drevilboy
Fast det går inte att sälja aktierna längre
Nej - istället blir det tvångsinlösen.
https://fastighetsnytt.se/2019/05/vonovia-tar-victoria-park-fran-borsen/
Citera
2019-07-27, 13:30
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drevilboy
Fast det går inte att sälja aktierna längre

Du har givetvis kvar ditt ägande av din del i bolaget. Bolaget kommer att värderas av någon oberoende (tror jag) och efter det så köper ägande bolag ut dig för den summa som dina aktier beräknas vara värda. Det kommer nog ligga omkring samma som när aktien togs bort från börsen. Kanske någon krona mer eller mindre.

Räkna med att det tar något år innan du får några pengar.
Citera
2019-07-27, 13:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drevilboy
Fast det går inte att sälja aktierna längre

Gå inte att sälja över marknaden men aktierna är inte värda 0 kr. Det gå att sälja privat men är förmodligen krångligt.
Annars få man vänta tills inlösen är klart. Det tar tid för att det finns lagar de måste följa och jurister inblandat för att minoritetsägarna ska få rättvis betalt för sina aktier nu när marknaden inte längre bestämmer kursen på aktierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in