2019-07-26, 23:42
Medlem
Jag har lagt märke till att många bryggerier från stora europeiska bryggerier anger i sin innehållsförteckning "humleextrakt". Det kan till exempel stå, om det står på flera språk, på engelska stå vatten, humle, jäst, humle, humleexktrakt. Men på svenska stå: vatten, humle, jäst, humle. Så står det tex. på Spatens burkar och flaskor.

Min fråga är alltså, vad är skillnaden på humle och humleextrakt? Och vad har det för betydelse för produkten? Och vad har det för betydelse för de tyska renhetslagarna som gäller öl? Och hur tolkar svenska bryggerier denna förvirring som råder på marknaden och hur ska bra industribryggd lager egentligen bryggas? Vänligen kan någon förklara skillnaden på humle och humleexktrakt i innheållsförteckningen?

Mvh
rogerQ
Citera
2019-07-27, 00:46
Medlem
Det här är en mycket viktig tråd. För att hålla sig till topic förmodar jag att humleextrakt rör sig om någon slags torkad humle som ger en kraftigare beska/humlearom i förhållande till ren humle. Men de mer belästa medlemmarna får gärna rätta mig ........
Citera
2019-07-27, 01:07
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag är hembryggare och kanske kan svara på din fråga.

När du brygger så tillsätter du under koket humle vid olika tillfällen. Dessa kallas för "givor". Beroende på mängd, sort och tillfälle ges ölet olika bitterhet, smak- och aromupplevelser.

Smak och arom kan man med "ren humle", kottar eller pellets, korrigera efter koket genom så kallad torrhumling. Medan ölet lagras så sänker man ner mer humle och styr om smak- och arom den vägen. Vissa öltyper rentav kräver detta.

Bitterheten är dock svårare eftersom bitterhet från "ren humle" bara utsöndras vid temperaturer över 80-grader. Bittergivan, kallad. Du vill ogärna koka upp ölet igen i efterhand varför man då kan ta humleextrakt och korrigera bitterheten.

Edit: Tog bort spekulationen om hur och varför stora bryggerier använder humleextrakt. För kass spekulation, helt enkelt.
Senast redigerad av Sqrbanken 2019-07-27 kl. 01:15.
Citera
2019-07-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jag är hembryggare och kanske kan svara på din fråga.

När du brygger så tillsätter du under koket humle vid olika tillfällen. Dessa kallas för "givor". Beroende på mängd, sort och tillfälle ges ölet olika bitterhet, smak- och aromupplevelser.

Smak och arom kan man med "ren humle", kottar eller pellets, korrigera efter koket genom så kallad torrhumling. Medan ölet lagras så sänker man ner mer humle och styr om smak- och arom den vägen. Vissa öltyper rentav kräver detta.

Bitterheten är dock svårare eftersom bitterhet från "ren humle" bara utsöndras vid temperaturer över 80-grader. Bittergivan, kallad. Du vill ogärna koka upp ölet igen i efterhand varför man då kan ta humleextrakt och korrigera bitterheten.

Edit: Tog bort spekulationen om hur och varför stora bryggerier använder humleextrakt. För kass spekulation, helt enkelt.

Hej,

Tack, jättebra inlägg. Mycket av informationen kände jag till sen tidigare, alltså att man tillsätter humle flera gånger under bryggningsprocessen. Och att vanlig humle är kottar eller pellets. Vet du hur humleextrakt ser ut? Är det en slags flytande vätska som man tillsätter i slutet av brygden när den har svalnat? Är det "fusk" att tillsätta humleextrakt? Varför anges humleexktrakt som just humleextrakt på vissa språk och endast som humle på andra språk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in