2019-07-26, 23:40
Medlem
sommarlovs avatar
Fjärrkyla har funnits i många år...
Citera
2019-07-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaktJanne
Runt 15000 kr.

Din ide är skitrisig, släpp den bara. Kommer bli otroligt mycket dyrare än 15000 att dra dubbelrör för att förhindra kondens osv.

Som jag sade tidigare. Det här är bäst för nybygge. Jag menar inte att det är värt nödvändigtvis att börja byta gamla rör.
Citera
2019-07-26, 23:48
Medlem
Rookie81s avatar
Det är transporten av det kalla mediet till alla lägenheter samt produktion av kyla som är problemen. Borra för bergvärme och du har gratis kyla på sommaren genom att ta kyla från hålen (lagra värme till vintern). Vid nybyggnation borde kanske luftburet värmesystem vara bäst om man planerar att kyla fastigheten på somrarna. Att bara köra på befintligt vattenburet system för kyla går inte som redan skrivet.

Som sagt är kombinationen bergvärme och kall luft på sommaren väldigt bra och nära nog gratis (om inte lönsam till och med) med tanke på att borrhålen gradvis sjunker i temperatur över åren och skulle behöva värmas men transporten av kylan är jobbigare.
Citera
2019-07-26, 23:49
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Som jag sade tidigare. Det här är bäst för nybygge. Jag menar inte att det är värt nödvändigtvis att börja byta gamla rör.

Kolla på varma länder. Vad sitter i varje fönster på ghettohusen? En AC. Vilken väg tror du de har valt? Den billigaste och enklaste?

Det du talar om är endast effektivt i offentliga byggnader.
Citera
2019-07-26, 23:50
Medlem
Sätt upp en "tropikfläkt" i taket, sov utan pyjamas så blir det en AC när din svett på kroppen förångas. Vill du ha mer ",kyla" så blöt ett lakan och vira in dig i det och du har gjort en egen "kylmaskin".

Luffarna i Frankrike gör sin egen kylmaskin av en svart socka som de blöter innan de stoppsr ner vinflaskan sedan är det bara att ställa den i solen en stund så blir vinet 18C.Voila !
De har nog gått ut grundskolan i Framkrike !
Citera
2019-07-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Kolla på varma länder. Vad sitter i varje fönster på ghettohusen? En AC. Vilken väg tror du de har valt? Den billigaste och enklaste?

Det här behöver inte säljas till dom varma länderna. Jag tror många i Europa och USA skulle kunna tänka sig ha sån här kylsystem.

I den nya lägenheten dom flyttar in.
Citera
2019-07-26, 23:54
Medlem
Citat:
Bra ide!

Fan i mig den roligaste tråden någonsin här på flashback !
Citera
2019-07-26, 23:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det behöver nog inte vara iskallt. Men kallt nog att den blåser kall luft.

Man kan nog fixa såna rör som tål sånt.

I vissa städer finns även "fjärrkyla" i fjärrvärmenätet. Men det kräver lite mer avancerad teknik än "vanliga värmeelement".

Läs mer här om fjärrkyla.

(Själv kör jag bara mina värmepumpar "baklänges", hade 16-17 grader idag när det var 34 grader utomhus. Satt faktiskt och frös..)
Citera
2019-07-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I vissa städer finns även "fjärrkyla" i fjärrvärmenätet. Men det kräver lite mer avancerad teknik än "vanliga värmeelement".

(Själv kör jag bara mina värmepumpar "baklänges", hade 16-17 grader idag när det var 34 grader utomhus. Satt faktiskt och frös..)

Mm sant.

Ja alltså fjärrkyla, storskaligt system för kylning som fungerar enligt samma princip som fjärrvärme. Ett centralt aggregat kyler ner en köldbärare som sedan passerar genom den miljö som ska kylas. Fjärrkyla används till luftkonditionering (så kallad komfortkyla) men även för kylrum och liknande för till exempel förvaring av livsmedel.

Eftersom köldaggregatens verkningsgrad ökar med deras storlek är driften av fjärrkylesystem billigare än enskilda luftkonditioneringsaggregat. Dessutom kan man i ett stort system till exempel använda havsvatten för kylning av köldbäraren. Nackdelen är de stora anläggningskostnaderna, då det är dyrt att dra fjärrkyleledningar i småskaliga system. För kunden kan fjärrkyla beskrivas som en form av outsourcing, då denne inte behöver driva en egen kylanläggning och även slipper ta ansvar för köldmedier som ofta är hälso- och miljöfarliga.
Citera
2019-07-27, 00:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Då har jag uppenbart valt fel stadsdel (Örgryte) att bo i här i Göteborg, då jag har AC. (Värmepumpar). Men varianten "fönster-AC" finns inte i EU-ropa, då vi inte har jänkarnas knepiga fönster. (Vissa imbecilla stavar fönster "fönstör" har jag sett).

Offentliga byggnader har oerhört sällan AC i Sverige. SVT och övrig TV brukar köra imbecilla nyheter ofta med någon "expert" som säger hur folk ska klara hettan. "Äta glass", bada "fötterna i kallt vatten" och sånt.. Givetvis är det endast (ENDAST!) AC som funkar!

Här är ett exempel som förvisso är bakom betalvägg, men det idiotiska budskapet går fram ändå. -Jäkla sällan "experterna" säger SKAFFA AC!

-AC är boten, enda som hjälper, mot den globala Greta/uppvärmningen... Hehe.
Citera
2019-07-27, 00:22
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är ungefär hur en AC fungerar - dock med köldmedium istället för vatten. Så vad du efterfrågar är helt enkelt en AC-anläggning.

Tekniskt sett fungerar en AC snarare tvärtom: Den tillför inte kyla, den samlar upp och leder bort värmeenergi. Det är därför AC-enheter hänger halvvägs utanför bostaden, och de mer portabla varianter som finns är rätt usla i jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Alltså i Sverige är det inte ens varmt jämfört med andra delar av världen kan bli. Här är det outhärdligt i kanske 1 max 2 månader för oss svenska ...

"Outhärdligt" är för fanken överdrivet dramatiskt. Synnerligen uthärdligt.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2019-07-27 kl. 00:26.
Citera
2019-07-27, 00:25
Medlem
KIFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Kopplat en luftpump på returen då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in