2019-07-26, 20:45
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
En god vän till mig har gift sig för 1 månad sedan. Såg att han hade bytt efternamn då. Från sin fars efternamn till sin mors efternamn + hans fru's efternamn.

Hans fars efternamn är ett vanligt enkelt -sson efternamn, men hans mor är av Fransk släkt och har ett mycket mer franskklingande efternamn. Hans fru's efternamn är också ett vanligt -sson efternamn.

Så det blir så här.
Från: Namn + Fars_efternamn
Till: Namn + Franskt_efternamn + Fru's_efternamn

Hans mor har också dubbla efternamn, alltså Franskt_efternamn + Fars_efternamn.

Vad är orsaken varför folk gör så vid giftemål?
Är det för att om dom gör slut, så kan man dumpa ett efternamn?
Eller har det med att man vill visa vilka rötter man tillhör? I detta fall, Franska rötter.
Citera
2019-07-26, 20:48
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
En god vän till mig har gift sig för 1 månad sedan. Såg att han hade bytt efternamn då. Från sin fars efternamn till sin mors efternamn + hans fru's efternamn.

Hans fars efternamn är ett vanligt enkelt -sson efternamn, men hans mor är av Fransk släkt och har ett mycket mer franskklingande efternamn. Hans fru's efternamn är också ett vanligt -sson efternamn.

Så det blir så här.

Eller har det med att man vill visa vilka rötter man tillhör? I detta fall, Franska rötter.

Kan man inte ha kvar sitt egna efternam + det nya namnet vid giftemål. Typ Svensson/Andersson
Citera
2019-07-26, 20:49
Medlem
Pallestroms avatar
Vet inte fast vid skilsmässa kan man ju behålla ”den andras efternamn” om man vill.
Vilket förstås är mkt vanligt tex pga att barnen inte ska behöva byta efternamn för
Att föräldrarna skiljer sig.
Citera
2019-07-26, 20:51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kan man inte ha kvar sitt egna efternam + det nya namnet vid giftemål. Typ Svensson/Andersson

Jag vet inte.

Vanligaste är att kvinnan tar mannens efternamn. Punkt.

Men för lite finare familjer så kanske det gäller annat? Ja, Mamman i familjen är en riktig alfa-hona
Pappan i familjen är en beta-hane. Det är även min gode vän's fru också. Beta-fru.
Citera
2019-07-26, 20:53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Vet inte fast vid skilsmässa kan man ju behålla ”den andras efternamn” om man vill.
Vilket förstås är mkt vanligt tex pga att barnen inte ska behöva byta efternamn för
Att föräldrarna skiljer sig.

I detta fall tror jag inte att han skulle vilja använda hennes efternamn vid skillsmässa.
Dessutom vet jag att dom inte kommer skilja sig med tanke på att frun är en beta-fru och maken är en alfa-hane.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2019-07-26 kl. 20:56.
Citera
2019-07-26, 21:02
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det är väl för att de inte kommit överrens?

Jag och min man tog min mans efternamn eftersom det var finast.
Citera
2019-07-26, 21:09
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det är väl för att de inte kommit överrens?

Jag och min man tog min mans efternamn eftersom det var finast.

Hans mamma har dubbla efternamn också.
Franska efternamnet först och sedan makens efter efternamn sist.

Samma sak här också. Min vän har sin mammas efternamn först och sedan fruns efternamn sist.
Tittar man på deras facebook profiler så är det samma sak där också när det kommer till släkten i Frankrike.

Franska efternamnet först + något slumpmässigt efternamn sist.
Citera
2019-07-26, 21:14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Så det blir så här.

Av tradition brukar ju frun byta till mannens efternamn, men det är ju inget måste. Vilket namn som låter finast kan också spela in. Om frun hade ett stolt kanske adligt efternamn vill hon nog behålla det. Då kan mannen istället byta till fruns efternamn så det blir samma vilket markerar enighet. Detta riskerar dock tolkas som att mannen är en toffel även om det kanske inte är hela förklaringen. I det här fallet hade han i samband med pappersarbetet även passat på att byta till mammans efternamn, vilket mest troligt kan bero på att det lät finare, att han inte vill bli igenkänd på namnet, eller på att han vill markera avstånd från sin far och istället hedra sin mor. Kan även bero på feminism - ofta är det feminister som är noga med att både ta mannens efternamn men behålla sitt egna. Ofta heter de av nån anledning konstiga efternamn typ Alva Månstjärna-Regnbåge eller Ambrosia Fredsblomma-Kärleksdotter.
Senast redigerad av Skattebrott 2019-07-26 kl. 21:18.
Citera
2019-07-26, 21:18
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Av tradition brukar ju frun byta till mannens efternamn, men det är ju inget måste. Vilket namn som låter finast kan också spela in. Om frun hade ett stolt kanske adligt efternamn vill hon nog behålla det. Då kan mannen istället byta till fruns efternamn så det blir samma vilket markerar enighet. Detta riskerar dock tolkas som att mannen är en toffel även om det kanske inte är hela förklaringen. I det här fallet hade han i samband med pappersarbetet även passat på att byta till mammans efternamn, vilket mest troligt kan bero på att det lät finare, att han inte vill bli igenkänd på namnet, eller på att han vill markera avstånd från sin far och istället hedra sin mor. Kan även bero på feminism - ofta är det feminister som är noga med att både ta mannens efternamn men behålla sitt egna. Ofta heter de av nån anledning konstiga efternamn typ Alva Månstjärna-Regnbåge eller Ambrosia Fredsblomma-Kärleksdotter.

Inte feminism.
Dom är kristna
Citera
2019-07-26, 21:21
Medlem
Enzymes avatar
Det är ju aldrig man ser Pettersson Olsson utan de är ju typ Bladmyhr Ulvenherde som gäller. Har också bekanta som inte lyckats komma överens och tar något nytt namn. Själv har jag ett von-namn och kommer aldrig ta bort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in