2019-07-26, 16:02
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Han e ju korkad men ändå USA president vilket Sverige till 100% hade respekterat och benådat honom för misshandeln .

Fattar inte vad folk inte kopplar
Haha. Så man ska benåda folk så fort Trump ber om det? Låter seriöst...
Citera
2019-07-26, 16:03
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Precis, minst fem närvarande statsråd är det som krävs för beslutsförhet. I övrigt finns inga regler om omröstningar på regeringssammanträden överhuvudtaget(till skillnad från i riksdagen). Jag kan inte heller finna något stöd för att ordföranden(statsministern) måste ha åtminstone en person som röstar med honom men de måste som sagt vara beslutsföra.

I realiteten föregås regeringsbeslut av omfattande beredning (beredningstvång 7:2 RF) och politiska förhandlingar. Det sker i regel inga omröstningar överhuvudtaget på regeringssammanträden utan det mesta är klart redan innan sammanträdet och man beslutar kollektivt, ibland antecknas skiljaktiga meningar men dessa är endast politiska markeringar. I slutändan är det regeringens beroende av riksdagens fortlöpande förtroende som sätter gränsen.

Nej, jag ser inte heller varför han egentligen måste ha nån med sig. Så i teorin kan Löfven vid nästa regeringssammanträde helt enkelt överraskande säga:
"Extra punkt på dagordningen. Jag och därmed regeringen beslutar härmed att Rocky ska släppas, ingen beredning är nödvändig. Åter till dagordningen."
?

Stämmer det kanske man inte ska vara för kaxig om hur oberoende rättsväsendet är.
Citera
2019-07-26, 16:04
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Haha. Så man ska benåda folk så fort Trump ber om det? Låter seriöst...
Asså är du efter eller? Man skulle benånda Trump om han var i samma situation som ASAP. Kan du förstå nu?
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag tror att rätten kommer att resonera som du skriver.

Men rent moraliskt är jag väldigt kluven. Å ena sidan var det väldigt mycket våld om afganen var obeväpnad. Man kan iofs tycka att han förtjänade ett kok stryk, men skärskadorna var lite väl mycket. Å andra sidan kanske det inte ens var tillräckligt med våld om afganen halar fram en kniv i fel ögonblick.

Som lagen ser ut kan man inte agera som om man riskerar att bli nedknivad i varje ögonblick. Men i verkligheten är det ibland så. Och just den här afganen har bevisligen lätt för att hala fram en kniv. Dessutom uppträder han extremt konstigt.

Hade jag varit i samma situation hade jag velat ta mig därifrån. Men vad gör man om man blir förföljd? Man vill ju absolut inte vända ryggen till afganen. Och hamnar man i ett läge där man måste freda sig, då kan man inte börja tuppfäktas och sedan eskalera långsamt. Då riskerar man en kniv i magen.

Jag säger inte att våldet var uppenbart ursäktligt. Men det är en väldigt knivig bedömning.
Här är vi överlag överens, även om jag försöker hålla mig borta från den moraliska diskussionen. Även i en rättegång kommer den moraliska aspekten om vad någon (subjektivt) förtjänar eller ej vara irrelevant. Men jag kan hålla med om att snubben behövde en smäll eller två. Men vad jag, rent känslomässigt, tycker är rätt och riktigt är inget som styr lagen - som tur är. Hade rättsväsendet agerat utifrån moral, och inte rådande lagstiftning, så hade vi legat risigt till.
Citera
Medlem
Arkiaters avatar
Kommer det inte bli väldigt svårt för åklagaren att bevisa exakt när och hur det så kallade brottsoffrets skador uppstod och vem/ vilka i ASAP Rockys sällskap så åstakom respektive skada? Visst mått av övervåld trode väl även kunna anses acceptabelt i en självförsvarssituation?
Citera
2019-07-26, 16:06
Medlem
Citat:
Jaha men Trump visste inte ens vem ASAP var . Haha skriv inte om du inte vet vad du skriver om.

Givetvis blev han underrättad om fallet och insåg att något inte stod rätt till.

Att agera på något sådant är moraliskt försvarsbart och människor med en intakt moral kommer instinktivt vilja agera på såna oförrätter. Ta Leif GW och tusentals andra som känner samma sak.

Att du hävdar att han bara gör det för att fjäska för människor med svart hudfärg säger mer om dig än vad du försöker klistra på andra för åsikter.

Man känner andra igenom sig själv du vet.
Citera
2019-07-26, 16:06
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Kommer det inte bli väldigt svårt för åklagaren att bevisa exakt när och hur det så kallade brottsoffrets skador uppstod och vem/ vilka i ASAP Rockys sällskap så åstakom respektive skada? Visst mått av övervåld trode väl även kunna anses acceptabelt i en självförsvarssituation?
Nej finns film på när ASAP slåss sån det tyder på att skadorna kommer ifrån ASAP och hans gäng.
Citera
2019-07-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det jag skriver är att ingen haft uppsåt att sparka på den som redan ligger ner mer än vad som behövs för att denne ska stanna på marken och inte dra vapen.
De i tråden som blint hävdar att "det är övervåld så fort man träffar någon som sitter eller ligger ner" tar inte hänsyn till den aktuella situationen där en troligtvis beväpnad påtänd våldsverkare inte gett med sig under flera minuter och måste ges en intensivbehandling så att han inte längre utgör ett hot. Se själv på bilder från BO i FUP - de där skadorna är ringa (vilket även åklagaren medger) och samma skador som skateboardåkare drar på sig när de faller olyckligt på asfalt - vilket även BO gjorde av bara kastet. De som godkänner kastet bör alltså godkänna hela behandlingen.
Det var ett exemplariskt ingripande, och det säger jag särskilt med hänsyn till att tumultet var över på 5 sekunder och att den s k BO bara fick lindriga skador och därefter höll sig kvar på platsen istället för att fortsätta ofreda och attackera entouraget!

Sen så vill jag hävda att vittnen som är fulla av adrenalin inte kan särskilja stamp bredvid BO och spark direkt på BO. Betänk t ex hur Amerikansk Wrestling fungerar. Ett vittne som stod två meter från ASAP Rocky hävdade t ex att han knuffade den s k BO när han klart och tydligt ger honom en flygtur med ett kast.
Skriv isåfall att de inte hade uppsåt. Skriv inte att ingen sparkade.

Rättsmedicin håller inte med dig angående skadornas karaktär.

Citat:
Skärskadorna företer ett utseende talande för att de uppkommit till följd av skarpt våld med eggvasst föremål såsom trasigt glas eller liknande.
Citera
2019-07-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det jag skriver är att ingen haft uppsåt att sparka på den som redan ligger ner mer än vad som behövs för att denne ska stanna på marken och inte dra vapen.
De i tråden som blint hävdar att "det är övervåld så fort man träffar någon som sitter eller ligger ner" tar inte hänsyn till den aktuella situationen där en troligtvis beväpnad påtänd våldsverkare inte gett med sig under flera minuter och måste ges en intensivbehandling så att han inte längre utgör ett hot. Se själv på bilder från BO i FUP - de där skadorna är ringa (vilket även åklagaren medger) och samma skador som skateboardåkare drar på sig när de faller olyckligt på asfalt - vilket även BO gjorde av bara kastet. De som godkänner kastet bör alltså godkänna hela behandlingen.
Det var ett exemplariskt ingripande, och det säger jag särskilt med hänsyn till att tumultet var över på 5 sekunder och att den s k BO bara fick lindriga skador och därefter höll sig kvar på platsen istället för att fortsätta ofreda och attackera entouraget!

Sen så vill jag hävda att vittnen som är fulla av adrenalin inte kan särskilja stamp bredvid BO och spark direkt på BO. Betänk t ex hur Amerikansk Wrestling fungerar. Ett vittne som stod två meter från ASAP Rocky hävdade t ex att han knuffade den s k BO när han klart och tydligt ger honom en flygtur med ett kast.

1. Men FORTFARANDE har det inte funnits någon indikation, under själva konflikten, på att vapen skulle förekomma!!??
2. Om en person är beväpnad känns det ju inte jätte-logiskt att flera personer efter "knockningen" söker sig närmare personen ifråga. Dom löper ju rätt stor risk i såfall att skadas.
3. Om det finns någon slags misstanke om vapen är det konstigt att INGEN: inte ASAP Rocky, inte någon i entouraget, inte något av vittnena ringer polisen?
4. Du ser inte själv skillnaden/allvarligheten med att "skateboard-åkaren" får dessa skador efter en olycka kontra att "afghanen" får dessa skador genom att bli slagen och sparkad av andra personer?
Citera
2019-07-26, 16:10
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cxme
Givetvis blev han underrättad om fallet och insåg att något inte stod rätt till.

Att agera på något sådant är moraliskt försvarsbart och människor med en hög moral kommer instinktivt vilja agera på såna oförrätter.

Att du hävdar att han bara gör det för att fjäska för människor med svart hudfärg säger mer om dig än vad du försöker klistra på andra för åsikter.

Man känner andra igenom sig själv du vet.
Vadå jag?Du har ju experter inom området
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mjjkx/statsvetare-om-trumps-attack-vill-vinna-svarta-roster

Jag orkar inte med LSS placerade idioter mer , hörs sen kanske kör på ! Men ASAP kommer vara kvar tyvärr . Moraliskt sätt hade han rätt det vet jag med.
Citera
2019-07-26, 16:11
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Men din tröga jävla idiot. Nåd och abolition är två olika saker. Regeringen har full laglig rätt att lägga ner brottsutredningar (abolition), det regleras i RF 12:9. Det har varit uppe i tråden ett flertal gånger, lär dig nåt innan du skriver en massa korkad dynga.
.

Ja. Och Nej. Ja, nåd kan inte ges då det inte finns någon dom. Ja, abolition skulle kunna var en möjlighet, men Nej abolition är inte möjligt i detta fall.

Abolition är mycket sällsynt, och skulle inte kunna tillämpas i detta fall, en simpel misshandel. Abolition kan t ex tillämpas när någon brutit mot en lag, som sedan/nyligen ändrats o s v.
Igen, i detta fall och i detta läge kan Löfven & co inte göra någonting, utan att de skulle kunna anses utöva ministerstyre, vilket i sig är lagvidrigt.
Citera
2019-07-26, 16:12
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Nej finns film på när ASAP slåss sån det tyder på att skadorna kommer ifrån ASAP och hans gäng.

Kan inte du bara försvinna från tråden med ditt skitsnack? Du spammar ner den med massa idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in