2019-07-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
1) Om du ska kalla mig för rasist får du faktiskt peka på var någonstans jag varit rasistiskt. Nu vet jag att du bara hattrollar då ett återkommande tema i mina inlägg är att etnicitet inte ska värderas högre än faktiska handlingar. Jag vet vart jag står och att jag har hjärtat på rätt ställe.
2) Vilka förutfattade meningar? FUP stödjer den bild av situationen som jag hade när jag först deltog i tråden för två veckor sedan. Ingenting har visat sig vara förutfattat och allt jag sagt har bara förstärkts av samtliga vittnesmål utom de kriminella afghanerna själva.
3) Målsägandes tidigare domar spelar egentligen ingen roll. Även om den kriminella afghanen som är en så kallad BO i det här målet hade varit ostraffad borde hans beteende och handlingar varit nog för att motivera det gaturättviseskipande bemötande han fick. Självförsvar är inte svart och vitt - varje situation bedöms unikt.
4) Jag har inte spammat tråden med tidigare domar. Jag har inte heller sett att andra gjort det, förutom de som kanske inte orkat läsa igenom de senaste hundra sidorna och tror att det inte postats tidigare. Att dessa individer missar sökfunktionen innebär inte att de med uppsåt "spammar tråden".

1. Jag är ledsen. Men du och många andra här har skrivit saker som gör att det gott och väl kvalar in under rasism och främlingsfientlighet. Nu säger du att du inte är det. Fine! Men då får du faktiskt visa det också!
2. Eftersom du påstod någonting du inte visste (eftersom du inte känner afghanerna eller hade tillgång till FUP) så utgår ju det från dina förutfattade meningar. Ibland stämmer dom, ibland stämmer dom inte. Denna gången stämde dom. (Att du sedan inte är ett dugg intresserad av att berätta att många av dessa domar kom i 15-17 års ålder säger ju också en del!)

Som sagt: De tidigare domarna kommer inte ha någon som helst plats eller bäring i rättsprocessen!
Citera
2019-07-26, 14:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kanske i dina ögon, men vad en person säger via videolänk ändra inte på vad den säger.

Du känner tydligen inte till hur rätten ser på sådant här, de delar min uppfattning och inte din. Det är därför vittnen över videolänk är sällsynt.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ja, man borde tipsa media om detta. Ljuger Löfvén eller är han bara okunnig? Borde absolut vara nåt som journalisterna skulle kunna göra nåt av. Vi kan dock vara säkra på att ett antal journalister följer den här tråden så vid det här laget borde de veta om det här.

Bättre att gå direkt till twitter och skriva till Trump + lämpliga hashtags. Gärna också berätta att 60% av folket röstade för att byta ut Statsminister Löfven men att han trots det sitter kvar. Be Trump att befria det svenska folket från denna regim som saknar demokratisk legitimitet och ge oss demokrati!

Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-07-26 kl. 14:40.
Citera
2019-07-26, 14:34
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kanske i dina ögon, men vad en person säger via videolänk ändra inte på vad den säger.

Jag har " lånat" detta inlägg från en annan användare på FB. Svenska politiker verkar inte kunna reglerna och inte du heller, du har helt enkelt fel:

Tipsa svenska myndigheter om följande skrivelse:

"En flyktings flyktingstatus upphör när den åker på semester till sitt hemland."

FN konv III kap art 1C § 5 sin flyktingstatus. UNHCR handbok.

Undrar hur många uppehållstillstånd Sverige rättsmässigt skulle dra in på denna lilla teknikalitet?
100 000? 500 000? 1000 000? Fler?[/quote]
Citera
2019-07-26, 14:36
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Vad Hazaren har gjort tidigare har stor betydelse, och du kan vara helt säker på att Rockys advokat kommer att ta upp den frågan. Hazaren har ju knivat en person enligt en tidigare dom. Påtända Hazarer är inte att leka med. I fup-en framkommer det att Rocky och hans crew uppfattade Hazarerna som drogpåverkade.

Hazarer har inga rättigheter i Sverige, det är något de själva har tagit.
Hazaren har väl avtjänat sitt straff antar jag. Hazarer är gatubarn som säljer knark är hemlösa fattiga och på knarkade.

Vad var ASAP i USA innan han lyckades bli kändis?

Båda är samma skit med olika hudfärg och namn. Varför tror du det som hände hände? Dom e vildingar. Och nu har Hazar äcklet dragit medans neger ASAP blivit fångad av lagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
12 kap 9 § andra stycket Regeringsformen är den relevanta paragrafen. Den ger regeringen en möjlighet till abolition(nåd i förväg). Enligt lagrummet krävs synnerliga skäl. Krävs ett gemensamt regeringsbeslut så Löfven skulle sannolikt behöva sätta sig ned med resten av ministrarna för att ta beslutet, vore nog svårt att övertyga resten av regeringen, speciellt när det inte finns några synnerliga skäl.

Oftast handlar ju "nåd-ansökningar" om folk, som är dömda eller står inför ett åtal, som är svårt sjuka eller dementa och därmed vill slippa undan häktning/rättegång/fängelse i livets slutskede. Tror inte riktigt tanken med abolition är att använda detta i sådana här fall...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Väntar bara på att republikansk media får nys om möjligheter till nåd så man kan sätta press på Röfvén och sätta honom i den globala skamvrån.

Jo precis. Det internationella samfundet kommer fördöma Löfven för att han inte samlade hela riksdagen till att rösta om att benåda Rocky för ett brott han bevisligen begick för att Trump sa att kan skulle göra det.
Citera
2019-07-26, 14:38
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Oftast handlar ju "nåd-ansökningar" om folk, som är dömda eller står inför ett åtal, som är svårt sjuka eller dementa och därmed vill slippa undan häktning/rättegång/fängelse i livets slutskede. Tror inte riktigt tanken med abolition är att använda detta i sådana här fall...

Självklart är nåd inte aktuellt i detta fallet ville bara ge svar på en fråga i tråden.

Citat:
Väntar bara på att republikansk media får nys om möjligheter till nåd så man kan sätta press på Röfvén och sätta honom i den globala skamvrån.

Eftersom USA också har möjlighet till nåd tror jag de känner till den svenska ordningen men jag tror inte det bryr sig så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Jo precis. Det internationella samfundet kommer fördöma Löfven för att han inte samlade hela riksdagen till att rösta om att benåda Rocky för ett brott han bevisligen begick för att Trump sa att kan skulle göra det.

Krävs inget riksdagssammanträde, krävs bara regeringssammanträde+beslut för att besluta om nåd.
Senast redigerad av Evil_Santa 2019-07-26 kl. 14:42.
Citera
2019-07-26, 14:40
Medlem
antoneriks avatar
Citat:

Om den Ukrainska kvinnan som förlorade ett ben på Drottninggatan inte får nåd, så ligger nog ribban för nåd jävligt högt.
Citera
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
//

Bättre att gå direkt till twitter och skriva till Trump + lämpliga hashtags. Gärna också berätta att 60% av folket röstade för att byta ut Statsminister Löfven men att han trots det sitter kvar. Be Trump att befria det svenska folket från denna regim som saknar demokratisk legitimitet och ge oss demokrati!

Haha ja, man är lite frestad faktiskt. Den svensk som gör det kan nog dock räkna med att bli brännmärkt av Löfvén precis som han gjorde med Katerina Janouch. Vilket iofs är att anse som ett hedersbetyg.

Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Jag har " lånat" detta inlägg från en annan användare på FB. Svenska politiker verkar inte kunna reglerna och inte du heller, du har helt enkelt fel:

"En flyktings flyktingstatus upphör när den åker på semester till sitt hemland."

Undrar hur många uppehållstillstånd Sverige rättsmässigt skulle dra in på denna lilla teknikalitet?
100 000? 500 000? 1000 000? Fler?

Hoppsan, där har vi det svart på vitt vad som gäller. Svenska myndigheter känner nog till det men väljer att ignorera det pga politiskt tryck uppifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8

100 000? 500 000? 1000 000? Fler?
[/quote]

Fast nu har han permanent uppehållstillstånd så vad har detta med saken att göra? Han har rest på semester och inte flyttat ut ur Sverige.
Citera
2019-07-26, 14:41
Medlem
falconer8s avatar

Fast nu har han permanent uppehållstillstånd så vad har detta med saken att göra? Han har rest på semester och inte flyttat ut ur Sverige.[/quote]

Kan du styrka att han har permanent UT?
Citera
2019-07-26, 14:42
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
12 kap 9 § andra stycket Regeringsformen är den relevanta paragrafen. Den ger regeringen en möjlighet till abolition(nåd i förväg). Enligt lagrummet krävs synnerliga skäl. Krävs ett gemensamt regeringsbeslut så Löfven skulle sannolikt behöva sätta sig ned med resten av ministrarna för att ta beslutet, vore nog svårt att övertyga resten av regeringen, speciellt när det inte finns några synnerliga skäl.

Vad är det absoluta minimikravet för att regeringen ska kunna ta ett beslut? Hittar inget konkret i RF mer än att det krävs minst fem statsråd för ett sammanträde?

Enligt denna artikeln i Svensk Juristtidning verkar statsministern kunna tvinga igenom beslut mot majoritetens vilja:
"Man kan fastställa hur majoritetsläget är inom regeringen och låta majoriteten bestämma. Eller statsministern kan göra en relativt fri summering av den i beredning förda diskussionen utan att då känna sig strikt bunden av en numerisk majoritet, särskilt om övervikten inte är markant. En statsminister kan också tänkas gå hårdare fram och diktera beslutet från en utpräglad minoritetsposition förutsatt att han åtminstone har en föredragande på sin sida."
https://svjt.se/svjt/1987/570
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in