2019-07-26, 13:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men du får fortfarande inte:
- Använda mer våld än vad nöden kräver
- Använda ett uppenbart oförsvarligt våld
- Göra någonting som är värre än det du försöker undvika

Jo det kan vara okej:
https://www.google.com/search?q=n%C3%B6dv%C3%A4rnsexcess&oq=n%C3%B6dv%C3% A4rnsexcess&aqs=chrome..69i57j0l5.5328j0j4&sourcei d=chrome&ie=UTF-8
Citera
2019-07-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Ja han ljuger eftersom regeringen har befogenheter att benåda vem de vill (inklusive att stoppa en pågående brottsutredning). Det finns ingen praxis i nådärenden och regeringen behöver inte ens lämna in en motivering till ett eventuellt bifall.
Detta har diskuterats mängder av gånger i tråden, sök.
Varför skulle han benåda en brottsling som misshandlat en person? För att Trump fått samtal Kanye och Kardashian?
Citera
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Men du får fortfarande inte:
- Använda mer våld än vad nöden kräver
- Använda ett uppenbart oförsvarligt våld
- Göra någonting som är värre än det du försöker undvika

Men nöden krävde ju att göra honom i sådant bruk att han inte fortsatte förfölja.

Låt säga att de endast slängde honom mot gatan och slutade där, vad får dig att tro att afghanen som följt dom i 1 timme för nacklyft inte skulle ställa sig upp och fortsätta precis vart de avslutade innan attacken?

Jag är rätt 100 på att afghanen inte hade gett sig förens antingen han fick spö eller asap gäng fick spö. De gjorde helt enkelt det som behövdes för att kunna avlägsna sig från platsen i tryggt förvar utan att ha en dömd knivknarkare efter sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Jaja men du vet vad jag menade .

Japp. Men jag tror inte inreseförbud blir aktuellt här ändå.

...Eller jo! ASAP Rockys egna inreseförbud, eftersom han meddelat att han aldrig mer kommer besöka Sverige ;-)
Citera
2019-07-26, 13:54
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Så "lyfta bort" och "kasta ned i backen" är samma sak?
Så i "lyfta bort" ingår det sedan att med 3-4 man sparka, stampa och slå på personen när den ligger?

Nu säger du emot dig själv lite va?

Den diskussion du citerar handlar om vem som först brukat våld. Inget annat. Bara för att nu på hatsidan inte längre har några argument sedan FUPen läckt ska ni börja trolla med diskussion på metanivå? Totalt ovärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
Sista utväg efter 4 min? Då har man inte provat mycket. Så när afghanerna provocerar Rocky är det ok att ge dom stryk men när livvakten provocerar afghanen är det inte ok att ge ett slag tillbaka? Ok

Fyra minuter är tre minuter och 59 sekunder för mycket med en kriminell hotfull påtänd människa som agerar som om han bar på ett vapen. Stora hot - även då de kommer från mycket små taniga personer - måste hanteras skyndsamt, det är så verkligheten ser ut.
ASAP Rocky med entourage har inte gjort någonting olagligt, detta kommer rätten också utvisa om de vågar se på fallet objektivt, utan rasistiska mallar från regeringen.
Det är händelseförloppet som bestämmer huruvida nödvärn är ok. ASAP Rocky med entourage har inte ofredat någon. Om man är dräggig och stör någon och blir ombedd att avlägsna sig 10+ gånger så gör man det, eller så sätter man sig själv i en riskfylld situation där man riskerar spö. Det är så verkligheten ser ut, även lagen när den inte vantolkas.
Citera
2019-07-26, 13:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Spelar ingen roll, vad han har gjort tidigare.

En brottsling kan fortfarande bli ett offer i en annan situation eller anser du att vi ska blunda för alla som har dömts för brott när de själva blir utsatta för det?

Jag anser att det är en omständighet att ta hänsyn till.

För mig är det inte samma sak om jag och min hederliga granne börjar tjafsa lite jämfört med att en dömd narkotikapåverkad våldsbrottsling på gatan börjar tjafsa med mig.

Man måste ta hänsyn till vem som tjafsar med en. Det ska ligga en till last om man är en flera gånger dömd seriebrottsling som knivskär människor.
Citera
2019-07-26, 13:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Målsäganden såg tämligen oskadliggjord ut när sparkarna utdelades. Frågan är om de verkligen var nödvändiga. Rätten tycks hålla med mig här.

De hade kanske inte förblivit oskadda om de inte hade sänkt killen, afghanen är livsfarlig baserat på hans tidigare domar.
Citera
2019-07-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo det kan vara okej:
https://www.google.com/search?q=n%C3%B6dv%C3%A4rnsexcess&oq=n%C3%B6dv%C3% A4rnsexcess&aqs=chrome..69i57j0l5.5328j0j4&sourcei d=chrome&ie=UTF-8

Absolut! Men nödvärnsexcess och putativt nödvärn har vi redan diskuterat och det har varit ganska enkelt att slå hål på.
Citera
2019-07-26, 13:56
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Detta har säkert avhandlas i tråden men frågar ändå. Hat Sverige ett utlämningsavtal med USA? Om ja så förstår jag inte varför man bedömer att flyktrisk föreligger.

Ja, Sverige har ett utlämningsavtal med USA. Men normalt lämnar inte länder ut sina egna medborgare. I Sverige finns det en lag mot detta. Hur det ser ut i USA med lagar och praxis gällande deras egna medborgare vet jag inte.

Jag tycker att häktning pga flyktrisk har blivit föråldrad. Det tillkom när man hade utländska sjömän osv, då det faktiskt var svårt på riktigt att få tag på folk.

Men nu kan vi efterlysa folk inom hela EU. Det borde räcka som garanti för att vi kan få tag på en stor amerikansk artist som riskerar ett ganska lindrigt straff. Han lär inte tycka det är värt att aldrig turnera inom EU igen för att undvika svensk domstol.
Citera
2019-07-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Men nöden krävde ju att göra honom i sådant bruk att han inte fortsatte förfölja.

Låt säga att de endast slängde honom mot gatan och slutade där, vad får dig att tro att afghanen som följt dom i 1 timme för nacklyft inte skulle ställa sig upp och fortsätta precis vart de avslutade innan attacken?

Jag är rätt 100 på att afghanen inte hade gett sig förens antingen han fick spö eller asap gäng fick spö. De gjorde helt enkelt det som behövdes för att kunna avlägsna sig från platsen i tryggt förvar utan att ha en dömd knivknarkare efter sig.

Också en kommentar som visar att man inte kan nödvärnslagstiftningen....
Fråga dig: Är det proportionerligt?
Om du slår flera örfilar i mitt ansikte, så måste jag ha rätt att "göra dig i sådant bruk" så du inte kan fortsätta örfila mig. Men jag får inte göra det genom att knivhugga eller skjuta dig t ex!
Citera
2019-07-26, 13:57
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De hade kanske inte förblivit oskadda om de inte hade sänkt killen, afghanen är livsfarlig baserat på hans tidigare domar.

Och Asap Rocky hade kännedom om hans brottsregister menar du? Lägg av nu, du skämmer ut dig.
Citera
2019-07-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är väl satt?

Rättegången börjar den 30:e eller har jag missförstått den biten?

Det har jag missat, hur kan rättegång hållas när offret är utomlands (i hans hemland som han flytt och sökt asyl pga "hotbild").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in