2019-07-26, 12:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Kanske ASAP Rocky fått uppfattningen att det var lugnt och fredligt i Stockholm, och därför inte hade tagit med sig sina ordinarie livvakter? https://www.thefashionisto.com/aap-rocky-dylan-rieder-shoot-dkny-springsummer-2014-campaign/

Ja, "last night in Sweden" blev ju inte direkt mindre aktuellt.
Citera
2019-07-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, det måste nog till att de döms "tillsammans och i samförstånd", annars blir det svårt att bevisa vem som gjorde vad med flaskor. Och det går kanske inte att säga att nån använde en flaska som ett stickvapen ("har skurit nån"), däremot är man åtminstone inne på att afganen blivit uppskuren pga flaskor som slagits mot honom.

Och det finns väl oberoende vittnen? Här är det jag hittar i FUP:en om flaskor:

FUP98, sid 339, vittne #1:

Vem var det som slog killen med glaset?
Det var Asap Rockys kompis, han som höll i glaset. Det var han som slog.

Var träffade slaget med glasflaskan?
Jag ser inte riktigt var den träffar, kanske ryggen. Killen som blev slagen sa sen att han fick glaset krossat över ryggen.

sid 343, vittne #2:
Var det någon som hade ett tillhygge?
Ja en flaska.

Vem hade flaskan?
Någon i Rockys sällskap.

Såg du någon bli slagen med flaskan?
Nej. Jag hörde att den gick sönder, men såg inte om någon blev träffad av flaskan.

Såg du några skador på han som låg ner?
Han blödde mycket. Jag såg inte var han var skadad.

sid 231, vittne #3 (ASAP:s kvinnliga assistent):
"Harlem came out [den hårda uppväxten i Harlem kom fram] he grabbed a empty bottle on the street and smashed it on the person."

Ja men det enda som de uppgifterna visar är att ASAP möjligen slog en flaska i ryggen på afghanen. Men där finns det inte nån skada. Så slutsatsen kvarstår om fup-uppgifterna står sig: tingsrätten kan inte döma för nån glasskärning.
Citera
2019-07-26, 12:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Osäker på slutet där. Är trump verkligen så smart
Tror inte att Trump är särskilt intelligent, men jag har svårt att se hur detta skulle kunna skapa en backlash för honom. Löfvén och den svenska regeringen vill absolut inte hamna i någon diplomatisk konflikt med USA - den svenska regeringen har inget att vinna på en eskalerad konflikt med USA, men allt att förlora. Vad händer om USA inför riktade tullar mot utvalda svenska företag, som Volvo och Ericsson? Oppositionen i Sverige skulle gå bananas och utmåla Löfvén som helt inkompetent när det gäller utrikespolitik.

Trump kan riskfritt fortsätta att pressa Sverige i fallet ASAP Rocky - detta är mycket enklare än de konflikter han startar i USA där det finns en stark inhemsk opinion som fightas tillbaka. Den lilla klick i USA som tar strid för Sveriges rättssystem är ingen farlig grupp att bråka med.
Citera
2019-07-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det är ingen som "bara har börjat slå". Du får läsa på. Att man med hårda tag ska tvinga bort drogade personer som förföljer en hör nog för övrigt till grundkursen för livvakter.

Läs fupen. Inom 4 min är livvakten på och knuffar afghanen. Hur många gånger ska man behöva säga detta? Hade de gått därifrån direkt, hade inget hänt. Men nä, Harlem came out.
Citera
2019-07-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Undrar vad den här cirkusen har kostat Sverige hitintills och kommer att kosta?
Löner till åklagare, arvoden till advokater, polislöner, kommande skadestånd till Rocky, mm.
10, 20, 50 miljoner? Allt för att en kriminell afghansk medborgare som inte har i Sverige att göra har trakasserat en amerikansk artist. Är det värt det?
Rocky kommer antagligen inte att frikännas och därför inte få något skadestånd!
Senast redigerad av villalarm 2019-07-26 kl. 12:30.
Citera
2019-07-26, 12:29
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Kan någon vänlig själ knåpa ihop en sammanfattning med Fup inkluderat?
Här FUP det ger en bra sammanfattning

https://www.docdroid.net/z0hv0yQ/stockholms-tr-b-9283-19-aktbil-98.pdf
Citera
2019-07-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Ja och om han är? Vad försöker du säga? En kroat åker också till sitt hemland och besöker det. Varför ska han bo där när det är 100ggr bättre här ?

Vad är det du säger själv?
Han besöker Iran, tänker inte bo där?
Vad har det med saken vilket land om är "bättre?

Det handlade bara om han åkte tillbaka till det land han flydde från eller inte.
Citera
2019-07-26, 12:30
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Bra fråga. Det är iallafall en sak som rapparna blivit åtalade för: "Vid misshandeln har slag utdelats med tillhygge i form av en hel och/eller delar av en glasflaska".

Det lär bli en av de stora frågorna under rättegången. Åklagaren verkar iallafall tycka att han har tillräckligt på fötterna för påståendet.

Själv orkar jag inte gräva igenom FUP:en igen för att säkert säga om jag håller med om det till 100%, sorry.

Samma åklagare som från början ville få det till en grov misshandel?
Du borde i s f inte uttala dig om att BO blivit uppskuren heller. FUPen visar med tydlighet exakt vad som har hänt och vad som är hittepå.
Det är ingen som hävdar att krossade flaskor har använts förutom afghanerna själva. Den s k BOs kompis beskriver det hela som följande - du kan ju se ifall du tycker det är rimligt ö h t:

BOs kumpan ljuger uppenbarligen i förhör:
"De här sex personerna slog Mostafa med glasflaskorna på huvudet, i ansiktet och på armen. Det var så rörigt så jag vet inte vem som slog vilket slag eller på vilket sätt. Jag såg bara att alla sju personerna slog Mostafa och att sex av dem hade glasflaskor."
(från FUP s. 316)

Ovanstående förhör ägde rum den 20e juli(!)
Märk väl vilka som försvarar de kriminella afghanerna i tråden. Det är uppenbart vad som är sant och falskt och vilka som är goda och vilka som är onda om man kikar på FUPen. Det borde vara ett klart mål för den som tror på allas rätt inför lagen, principer och rättvisa överlag.

Ingen av de utomstående vittnena nämner något om att glasflaskor ska ha använts som tillhyggen!
De flesta hävdar att de bara hört flaskan krossas mot marken. Det är allt.
Däremot hävdar ett utomstående vittne (FUP s. 332) att BO själv hävdat att han fått en flaska i ryggen.
Killen som blev slagen sa sen att han fick glaset krossat över ryggen.
Detta ska han ha sagt på plats och beskrivs av hans pundarkumpan tre veckor senare som "De här sex personerna slog Mostafa med glasflaskorna på huvudet, i ansiktet och på armen."

ASAP Rocky själv hävdar att att det var någon av afghanerna som krossade flaskan - och andra i entouraget hävdar att afghanerna ska ha försökt ta flaskorna från entouraget.

ASAP Rocky med entourage version stöds av samtliga utomstående vittnen!

Det kommer alltså bli svårt för åklagare att bevisa någonting ö h t.
Citera
2019-07-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
ASAP Rocky har inte sparkat någon, det intygas även av försvarsadvokaten och samtliga vittnesmål. Ett rättvisans kast utdelat efter att ha fått höra om grova sexuella övergrepp är knappast att gå över gränsen. Dessutom var den s k BO med största sannolikhet beväpnad (framkommer även av FUP).
Det som skedde var nödvändigt för att ingen mer skulle komma till skada - ASAP Rocky med entourage agerade inte bara korrekt utan föredömligt. Såhär borde alla reagera på ofredanden och trakasserier i det offentliga rummet!

Förhör Rocky, sid 361:
Jag fick ner honom på marken. Jag slog och sparkade.

Vittnesförhör sid 336:
Rocky sparkade flera gånger mot Mustafa när han låg ner. Khadra uppgav att det var minst två sparkar.
Citera
2019-07-26, 12:31
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Vad är det du säger själv?
Han besöker Iran, tänker inte bo där?
Vad har det med saken vilket land om är "bättre?

Det handlade bara om han åkte tillbaka till det land han flydde från eller inte.
Ja och wtf....?
Citera
2019-07-26, 12:32
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo det var vad JAG pratade om och DU kommenterade

Ok, det köper jag.

Så här skrev Bildt som du länkade till (källa):
"The rule of the law applies to everyone equally and is exercised by an independent judiciary. That’s the way it is in the US, and that’s certainly the way it is in Sweden. Political interference in the process is distinctly off limits!"
Pratar man om de principer folk säger sig vilja följa så stämmer det. Pratar man däremot om vad som faktiskt står i grundlagen så stämmer det inte.

Carl Bildt är både intelligent och påläst. Jag tror han till skillnad från de flesta andra faktiskt känner till att vi har abolition (lägga ner utredning) i vår grundlag. Därför uttryckte sig han på ett annat sätt och pratar om principer snarare än "regeringen kan inte påverka en utredning" som många andra påstått.
Citera
2019-07-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
Läs fupen. Inom 4 min är livvakten på och knuffar afghanen. Hur många gånger ska man behöva säga detta? Hade de gått därifrån direkt, hade inget hänt. Men nä, Harlem came out.

Nej, den drogade afghanen gick fram till ASAP-gänget för att han ville köpa knark. De avvisade honom vänligt flera gånger men han vägrade att gå. Därefter kom reaktionen. Och den var därför helt riktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in