2019-07-26, 08:55
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jo fast han har ju inte direkt varit nära att spela i allsvenskan. Om jag minns rätt fick han göra ett inhopp förra året och inget ännu i år.

Jag vill ha in någon som bänkar Yasin, han kan ta över Celiks/Nasirus roll. Dessutom har ju Paulinho som sagt ett mindre bra år i år så det måste finnas mer spets i truppen.

Jo, det är en annan femma. Dessutom blir ju inte Paulinho yngre och lär väl i takt med det missa en del matcher, han har ju inte varit hundra hel alla gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
42 miljoner enligt rysk media för Jordan Larsson

Det är ju riktigt bra betalt, han har ju egentligen bara gjort mycket mål detta halvåret. Dock ett stort tapp för Peking och speciellt nu mitt dubblerandet med allsvenskan och EL. Frågan är om nåt är på g in?
Citera
2019-07-26, 09:05
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jo, det är en annan femma. Dessutom blir ju inte Paulinho yngre och lär väl i takt med det missa en del matcher, han har ju inte varit hundra hel alla gånger.

Det är ju riktigt bra betalt, han har ju egentligen bara gjort mycket mål detta halvåret. Dock ett stort tapp för Peking och speciellt nu mitt dubblerandet med allsvenskan och EL. Frågan är om nåt är på g in?
Förhoppningsvis en ytter/wingback så Skrabb kan spela på sin riktiga position.
Citera
2019-07-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
42 miljoner enligt rysk media för Jordan Larsson
Helt ok prissumma. Sen får vi se hur mycket som går till IFK resp agenter. Men er kassa bör vara rätt stor nu. Att satsa på unga spelare lönar sig.
Citera
2019-07-26, 14:04
Medlem
Cents4s avatar
Man kan väl lugnt säga att Jordan har motbevisat alla tvivlare (mig inklusive) sedan hans flopp från förra säsongen. Stämmer summan på 42 miljoner blir han den sjätte dyraste försäljningen någonsin i Allsvenskan. Otroligt kul att allt fler svenska lag kan få såna summor för sina spelare nuförtiden.
Citera
2019-07-26, 15:11
Medlem
anteri17s avatar
Jag ser absolut ingen spets i Jordan. Men det kanske bara är jag...
Citera
2019-07-26, 15:18
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Mycket härligt. När Nabil är i form är han bäst i Allsvenskan. Kan inte förstå hur han aldrig lyckas ute i Europa men jag klagar inte.

Vilken jävla överdrift. Som om det vore fullständigt självklart att Bahoui skulle vara bäst i AS när han är i form.

.....................................

I övrigt tycker jag värvningen av Michel är usel. Förstår inte vad folk ser i honom. Någon skrev att han är rörlig och spelskicklig för att vara stor; jag är ställer mig i motsatt ringhörna. Givetvis är han en tilltänkt bänkspelare, men han håller sannerligen inte AIKklass.

..........................................

Angående AIK:s trupp. Så jävla stark är den inte. Däremot är den obalanserad deluxe. Att man kan ha Rashidi, Lindkvist, Saletros och Lundström på wingbacks och samtidigt 6 stycken så ytterst kompetenta offensiva spelare är totalt slöseri. Att tvingas spela med Granli/Panos i bak är inte heller så jävla nice.
Citera
2019-07-26, 16:54
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag ser absolut ingen spets i Jordan.
Citat:
Vilken jävla överdrift. Som om det vore fullständigt självklart att Bahoui skulle vara bäst i AS när han är i form.
Citat:
I övrigt tycker jag värvningen av Michel är usel.
Citat:
Angående AIK:s trupp. Så jävla stark är den inte
Captain positive over here.
Citera
2019-07-26, 17:51
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Skulle inte tacka nej till Rogic. Han verkar vara en sjuhelsikes målskytt och som Norling sa efter 1-1 mot Örebro i höstas (Rogic kvitterade 1-1 i 94:e): han har en förmåga att avgöra matcher. Om jag inte missminner mig hängde han även 2-1 i våras mot oss i typ 93e så det är onekligen en bra spelare. Svårt att den vart han ska få plats dock och som jag nämnde så måste en eventuell värvning av Rogic betyda Salétros ut och ingen Bahoui vilket inte kan stämma.

Nu är ingenting klart ännu men jag tror att detta är ett scenario som kommer att påverka Allsvenskan i större grad nu de kommande åren. De svenska klubbarna har alltid haft en ganska jämbördig ekonomi och det har aldrig funnits någon tung ekonomisk/framgångsrik drake i sammanhanget. Det i samspel med att spelarna hellre vill ut i Europa har gjort att allsvenska klubbars nyckelspelare ofta hamnar i utlandet än i en toppklubb i Allsvenskan.

Dock tycker jag mig se en början av två-tre väldigt tydliga skikt inom den allsvenska fotbollen när det kommer till olika aspekter som ekonomi och framgångsrika sportsliga resultat i ett vilket - i förlängningen - bör leda till att toppspelare från de undre skikten (läs Rogic i Örebro till AIK) söker sig till det översta skiktet innan de lämnar landet. AIK har råd och ÖSK behöver pengarna. AIK vinner på ett sportsligt plan och ÖSK på ett ekonomiskt.

Det såg vi inte för 10-15 år sedan utan det började lite smått när Malmö tog sig till Champions League men tycker verkligen inte att det tagit fart ännu. Sarfo är självklart en stor värvning men de har inte följt upp den inhemska värvningen av en annan ännu, tycker jag. Sedan har just den värvningen sina enskilda skäl förstås. Jag trodde att det skulle kulminera och bli starten på något nytt när Mrabti - när han var som absolut bäst runt 2017 någonstans - ryktades till Malmö men det blev inget av det.

Två spelare som jag tror att storklubbarna har ögonen på från ”mittenskiktet” är Dino Islamovic (Östersund) och Sam Lundholm (Sirius). Fyll gärna på med spelare som ni tror realistiskt kan ta en tröja i någon av storklubbarna inom en snar framtid.

För Malmös del blev det nästan omöjligt att köpa från allsvenska klubbar efter sina CL framgångar då priserna höjdes rejält när Malmö var intresserade jämfört med om en annan svensk klubb visade intresse.
Citera
2019-07-26, 20:48
Medlem
eternussermos avatar
Ludwigson klar fr.o.m. 2020 enligt expressen.se

https://www.expressen.se/gt/sport/fotboll/avslojar-ludwigson-klar-for-bajen-lamnar-2020/
Citera
2019-07-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Sebastian Larsson, snart en mittback nära dig. 😉
Har ju gått från spel på kanten, till att spela mer centralt i takt med ökad ålder. Om AIK skulle bli ett mer bollinnehavsorienterat lag så tror jag inte det är en omöjlig roll i framtiden. Skillnaden är väl dock att Seb är en helt annan spelartyp än vad Taco var under hans senare år, så i min tanke känns det lite väl avlägset med Seb i backlinjen.
Citera
2019-07-26, 22:21
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Jag ser absolut ingen spets i Jordan. Men det kanske bara är jag...
Spets och spets. Jordan är bra på väldigt mycket. Framförallt är det snabbheten och tillslaget. Han har varit vår överlägset bästa spelare och har i princip inte tagit ett enda felbeslut på hela säsongen. Som att han ligger två steg före alla andra.
Citera
2019-07-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tror nog inte att jag missförstod något alls. Det är väl alldeles självklart att det har att göra med att sjunka djupare i planen. Inte direkt som att man ser spelare successivt flytta framåt i banan ju äldre de blir. Om du inte tycker att skifta från vänsterback till mittback (i synnerhet till en trio av det slag AIK har ägnat sig åt på senare år) är att sjunka djupare i planen så har du och jag nog rätt olika syn på fotboll (även om nu Nisse inte direkt stod för den offensivaste versionen av vänsterback *host*). Vad är det för annan roll du tänker att Pertan ska anpassa sig till med tanke på de exempel du anför? Libero? Defensiv mittfältare? Målvakt?

Tror som sagt också att Per Karlsson kommer hålla ett par-tre år till men han är redan i sin rätta roll.

Kan det vara så att du och jag tänker olika kring vad att anpassa sig till en roll och att vad anpassa sitt spel innebär?
Då var det jag som missuppfattade dig. Jag trodde du tolkade mitt exempel om spelare som går nedåt i planen som avgörande, och därmed då skulle det givetvis inte fungera bokstavligt för mittbackar eftersom dom är "djupast" redan.

Jag menade bara att en naturlig del av åldrandet är att snabbheten/fysiken försämras, och då finner spelare olika sätt att anpassa sig (förutsatt att de är tillräckligt skickliga som fotbollsspelare även i annat). Pertan, vars snabbhet är en prominent del av hans egenskaper, är tillräckligt bra i övriga delar av spelet för att kunna åldras med värdighet. Snabbheten försvinner tämligen snabbt efter 30, och det är väl kanske också därför det i tråden antydes att det "snart" var dags för Pertan att tacka för sig. Vilket jag tycker är att underskatta honom, vilket jag i sin tur tror hänger samman med en märklig syn på "äldre spelare" bland kanske främst svenska supportrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in