2019-07-26, 02:45
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Jag sökte och kunde inte finna ASAP Rockys egen version av det som åtalet berör citerat i tråden. Jag vet att flera har läst FUP men det finns nog de som ännu inte tagit sig igenom hela.
Jag tycker det är solklart att det handlar om ett nödvärn:
"Du måste känna till en sak. Jag kommer inte härifrån, jag är en kändis. Jag är i ett främmande land, jag blir trakasserad och förföljd av dessa främlingar. För nio månader sedan så var jag på en nattklubb och en helt främmande person skar mig i ansiktet med en kniv. Jag vet inte vad jag ska tro om dessa killar eller hur jag ska rationalisera med dem för att lämna oss ifred. Jag vet inte om de kommer hugga mig, om de kommer skära mig eller om de har några vapen eller något annat. Allt jag vet är att dem attackerade Tim och då såg jag honom och kastade ner honom mot marken. Jag sparkade hans arm för att hålla honom nere och kvarhålla honom och jag minns inte om jag sedan följde upp med att slå honom eller om jag bara föll ner honom. När jag såg att dem andra killarna anlände för att hjälpa till visste jag att min plikt var klar. Vid detta skede kom Tim och drog mig åt ett annat håll. Under denna tidpunkt såg jag inte vad som hände med alla andra, det vill säga jag såg inte vad som hände med dem andra strax innan Tim drog undan mig."
(från FUP s. 384)

Hur kan man inte ta hänsyn att ASAP Rocky är här som gästarbetare och att BO inte ens försöker kommunicera med dem på något språk som de förstår? När ord inte räcker till finns bara det fysiska hotet att beakta - och då kan inte ens rasisterna i den här tråden hävda att rapguden agerat fel, framför allt inte när han tidigare varit med om en liknande situation där någon knivskar honom i ansiktet.

Att ASAP Rockys svar liknar poesi även när det översätts till svenska ger ju bara ännu mera tyngd till rapguden. Den s k BOs svar är ju bara svammel utan grund, precis som den s k BOs överfall och förföljelse av ASAP Rocky med entourage.

Märk väl också vad regmitrogen media väljer att ta med i sin rapportering och vad man väljer att utelämna. Allt handlar om att folket ska bli emot Flacko - men det kommer inte ske! #FreeRocky
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-07-26 kl. 02:50.
Citera
2019-07-26, 02:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag utgår från att polisen eller sjukhuspersonalen kan känna om en kniv finns i ett par vanliga jeans medan de utför sitt jobb.

Vi kanske ska börja utgå från att ASAP och hans gäng hade semiautomatvapen då han är amerikan och rappare?

Tidigare fall där kniv har varit inblandad spelar ingen roll i det här fallet då det inte finns något som stödjer banans trådsanning.

"Jag utgår från att polisen eller sjukhuspersonalen kan känna om en kniv finns i ett par vanliga jeans medan de utför sitt jobb."
Det låter hyfsat dumt. Om en person till och med har blivit fälld i domstol för att ha knivskurit andra så är det rimligt att anta att personen brukar gå omkring med kniv.

"Vi kanske ska börja utgå från att ASAP och hans gäng hade semiautomatvapen då han är amerikan och rappare?"
Semiautomatiska skjutvapen är generellt svåra att smuggla ombord på flyg. Det talar emot ett sådant scenario.
Citera
2019-07-26, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cxme
Hur som helst kan man tycka det är lite suspekt att svensk polis haft en brottskod 291.

Varför las anmälan emot afghanen ner? Kollar man FUP ser man även hur det tydligt är politiskt vinklat för afghanens fördel.

Händelseförloppet beskrivs till ASAP Rockys nackdel och det är nästan som om aftonbladet tagit fram FUPen.
Har ett svagt minne av att åklagaren motiverade det med nödvärnsrätt för MJ.

Det som inte framgår i de offentliga filmerna som publicerats tidigare, men är tydligt i FUP:en, är att livvakten är våldsam mot MJ innan MJ måttar slag mot livvakten (med hörlurarna).
Citera
2019-07-26, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du får väl fråga polisen om varför Kod 291 behövdes, men den är inte relevant år 2019 då den har varit icke existerande i cirka 3 års tid nu.

Rörande varför utredningen kring afghanen lades ner så är det för att man anser att hans agerande faller inom vad svensk lag tillåter, ASAPs beteende gör det dock inte då bråket var mellan livvakten och afghanen och inte asap och afghanen.

Hur man kom fram till den åsikten när man samtidigt la ner ärendet kring livvakten och ansåg att han inte hade gjort något brottsligt är ju även det en gåta.

Varför sitter inte även livvakten häktad?
Citera
2019-07-26, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theodulus
Fortsättning följer på sida 307-308

Ni menar inte att afghanen får sin semester betald av staten? Genom bidrag? Det låter för sjukt för att vara sant.. Eller?
Citera
2019-07-26, 02:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Jag utgår från att polisen eller sjukhuspersonalen kan känna om en kniv finns i ett par vanliga jeans medan de utför sitt jobb."
Det låter hyfsat dumt. Om en person till och med har blivit fälld i domstol för att ha knivskurit andra så är det rimligt att anta att personen brukar gå omkring med kniv.

"Vi kanske ska börja utgå från att ASAP och hans gäng hade semiautomatvapen då han är amerikan och rappare?"
Semiautomatiska skjutvapen är generellt svåra att smuggla ombord på flyg. Det talar emot ett sådant scenario.

Så du anser att det är dumt att utgå från att folk som arbetar inom sina fällt kan sköta sina jobb?

Att min sarkasm inte gick fram gällande semiautomatvapen får jag nog delvis skylla på att jag inte var övertydlig samt att det är trots allt i textform, men att utgå från saker när det inte finns något som stärker det antagandet är inte en smart lösning.

Det är som att utgå från att alla finländare bär kniv bara för att det var ett problem en gång i tiden.
Citera
2019-07-26, 02:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Hur man kom fram till den åsikten när man samtidigt la ner ärendet kring livvakten och ansåg att han inte hade gjort något brottsligt är ju även det en gåta.

Varför sitter inte även livvakten häktad?

Det är en fråga som jag själv ställer mig, för jag anser att livvakten gick för långt när han tog stryptag och lyfte bort afghanen, men jag är inte polis och jag tror knappast att jag lär få ett svar om jag ringer dem i morgon och frågar.
Citera
2019-07-26, 02:53
Medlem
Vad är det för dårar som tror att sjukvårdspersonal kroppsvisiterar folk?
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Var kommer det citatet ifrån?

Citat:
Person på flashback i en tråd som diskuterar väktare.

#Bajslukt

Användare i en annan tråd och ämne alltså. Du hade lika gärna kunna få det citatet från kenneln där man kan träffa Lassie och det skulle ha samma relevans.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Jag sökte och kunde inte finna ASAP Rockys egen version av det som åtalet berör citerat i tråden. Jag vet att flera har läst FUP men det finns nog de som ännu inte tagit sig igenom hela.
Jag tycker det är solklart att det handlar om ett nödvärn:
"Du måste känna till en sak. Jag kommer inte härifrån, jag är en kändis. [b]Jag är i ett främmande land, jag blir trakasserad och förföljd av dessa främlingar. För nio månader sedan så var jag på en nattklubb och en helt främmande person skar mig i ansiktet med en kniv. Jag vet inte vad jag ska tro om dessa killar eller hur jag ska rationalisera med dem för att lämna oss ifred. Jag vet inte om de kommer hugga mig, om de kommer skära mig eller om de har några vapen eller något annat. Allt jag vet är att dem attackerade Tim och då såg jag honom och kastade ner honom mot marken. Jag sparkade hans arm för att hålla honom nere och kvarhålla honom och jag minns inte om jag sedan följde upp med att slå honom eller om jag bara föll ner honom. När jag såg att dem andra killarna anlände för att hjälpa till visste jag att min plikt var klar. Vid detta skede kom Tim och drog mig åt ett annat håll. Under denna tidpunkt såg jag inte vad som hände med alla andra, det vill säga jag såg inte vad som hände med dem andra strax innan Tim drog undan mig."
(från FUP s. 384)

Hur kan man inte ta hänsyn att ASAP Rocky är här som gästarbetare och att BO inte ens försöker kommunicera med dem på något språk som de förstår? När ord inte räcker till finns bara det fysiska hotet att beakta - och då kan inte ens rasisterna i den här tråden hävda att rapguden agerat fel, framför allt inte när han tidigare varit med om en liknande situation där någon knivskar honom i ansiktet.

Att ASAP Rockys svar liknar poesi även när det översätts till svenska ger ju bara ännu mera tyngd till rapguden. Den s k BOs svar är ju bara svammel utan grund, precis som den s k BOs överfall och förföljelse av ASAP Rocky med entourage.

Märk väl också vad regmitrogen media väljer att ta med i sin rapportering och vad man väljer att utelämna. Allt handlar om att folket ska bli emot Flacko - men det kommer inte ske! #FreeRocky

Precis, i den situationen han befann sig var det helt rimligt att anta att kniven skulle komma fram och att han skulle kunna bli ordentligt skadad eller dödad. Fullt motiverat att sänka killen i det här läget innan han får en chans att plocka fram en kniv. Och när man attackerar en sådan här kille måste det ske så att killen inte reser sig igen annars är risken bara större att man dödas.
Citera
2019-07-26, 02:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ni menar inte att afghanen får sin semester betald av staten? Genom bidrag? Det låter för sjukt för att vara sant.. Eller?

ja för det är inte sant
Citera
2019-07-26, 02:54
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Vad är det för dårar som tror att sjukvårdspersonal kroppsvisiterar folk?

Du tror inte att de skulle känna eller se om du har någon form av vapen i dina byxfickor när du har vanliga jeans på dig och de dokumenterar samt kollar efter fler skador?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in