2019-07-26, 02:37
Medlem
GENERALGERDESs avatar
Hej, tänkte förklara lite snabbt hur det hela ligger till.

Min nära kompis introducerade en av hans nya kompisar till mig för cirka ett och ett halvt år sedan. Vi klickade verkligen direkt och har varit bästavänner sedan dess. Vi berättade allt, gjorde allt och drack alkohol & festade tillsammans jämt. Vi var ett gäng på 3 personer, vilket sedan blev till 5 personer för bara några månader sen.

Sedan sommaren började så har han och de andra i gänget rökt på och dragit ladd många gånger, jag har även deltagit många gånger. Jag är dock inte som dom när jag knarkar, vill ej pröva allt och så vidare. Det har resulterat i att det känns som min bästavän prioriterar alla de andra i vårat gäng långt framför mig och hela våran relation känns väldigt ytlig. Känner mig även inte som en del av gänget som de andra. Har ingen bästavän längre som jag kan prata med överhuvudtaget. Mår fruktansvärt dåligt över det. Har även väldigt svårt att vara mig själv i deras närvaro, vill inte göra fel när jag är med dom. Har verkligen aldrig haft sådant problem med kompisgäng förut.

Så frågan är : Borde jag skaffa nya vänner vilket jag kan göra för tillfället eller borde jag försöka vinna tillbaks min bästakompis & mitt gäng?

Ber om ursäkt för dålig skrift.
Citera
2019-07-26, 02:54
Medlem
Det är tungt att bryta, men du ska skaffa nya vänner.

Ditt gäng och din bästis är på väg åt ett farligt håll. Låt dig inte dras med.

Tänk att du är du fast om tio år. Läs ditt inlägg och tänk att du får ge dig själv i nutid ett råd. Vad tror du ditt framtidsjag vill att du väljer?

Inte mkt att fundera på. Gör det smarta och hitta nya kompisar.
Citera
2019-07-26, 03:05
Medlem
Lägger inte någon värdering kring moralen att bruka droger nu, men om man är en person som innerst inne inte vill hålla på med något sånt inkl. gräs och alkohol, så bör man inte heller umgås med personer som brukar det. Simple as that. Det sägs att man formas som person utefter de fem personer man umgås främst med i sitt liv, så om dem brukar droger så finns det stor risk att du börjar med det mer och mer om du hänger med dem. Jag tror inte du kan ändra din kompis beteende, det kan bara han själv göra, så kanske är det bäst att bryta vänskapen med dem och söka nya vänner eller vara för sig själv. Det är tufft att "säga upp" vänskaper och relationer med människor man känner, men det är bara temporärt. Kände likadant när jag skildes från min bästa vän i mellanstadiet när vi började på högstadiet, men istället så umgicks man med andra som man kom överens med också.
Citera
2019-07-26, 04:06
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GENERALGERDES

Min nära kompis introducerade en av hans nya kompisar till mig för cirka ett och ett halvt år sedan. Vi klickade verkligen direkt och har varit bästavänner sedan dess. Vi berättade allt, gjorde allt och drack alkohol & festade tillsammans jämt. Vi var ett gäng på 3 personer, vilket sedan blev till 5 personer för bara några månader sen.

Sedan sommaren började så har han och de andra i gänget rökt på och dragit ladd många gånger, jag har även deltagit många gånger. Jag är dock inte som dom när jag knarkar, vill ej pröva allt och så vidare. Det har resulterat i att det känns som min bästavän prioriterar alla de andra i vårat gäng långt framför mig och hela våran relation känns väldigt ytlig. Känner mig även inte som en del av gänget som de andra. Har ingen bästavän längre som jag kan prata med överhuvudtaget. Mår fruktansvärt dåligt över det. Har även väldigt svårt att vara mig själv i deras närvaro, vill inte göra fel när jag är med dom. Har verkligen aldrig haft sådant problem med kompisgäng förut.

Så frågan är : Borde jag skaffa nya vänner vilket jag kan göra för tillfället eller borde jag försöka vinna tillbaks min bästakompis & mitt gäng?

När sånt händer har man redan vuxit isär. Det kan aldrig bli som förr igen. Kan du skaffa kompisar så gör det, för när du blir äldre blir det typ omöjligt. Ha knarkare som vänner, eh, NEJ. Inget moraliserande alls, men de duger inte ens att skicka på sina ovänner, de skjuter sig typ i foten, tar fel person, tappar sitt ID-kort eller somnar på brottsplatsen.
Senast redigerad av Skattebrott 2019-07-26 kl. 04:08.
Citera
2019-07-26, 05:14
Medlem
tuggishs avatar
Skaffa nya vänner och behåll de äldre! Du kan ha dem på ett ytligt plan men försök inte forcera dem eller dig själv.

Sen kan du inte börja knarka utanför din komfortzon bara för behålla vänner. Det är bara konstigt.

Inse att folk förändras och det är utanför din kontroll. De kanske tröttnar på att partaja så hårt eller någon i gänget gör det. Då kanske ni blir mer tighta igen.

Se vad som händer och häng med de som känns bäst innerst inne.
Citera
2019-07-26, 05:16
Medlem
carminaburanas avatar
Passning ships in the night. Så är livet.
Citera
2019-07-26, 06:04
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Pundare måste man fly från, snart drar nån kniv och ett liv släcks. Eller så ramlar nån ut från ett fönster. Eller nåt annat skit. Ja du fattar.
Citera
2019-07-26, 07:27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GENERALGERDES

Det är bättre att skaffa nya vänner.
Det är så i livet sorgligt nog att de man är bästa vän med under en tid liksom tonar bort.
Ibland för att man har olika värderingar eller på grund av andra intressen.

I det här fallet så har din bästa vän blivit mer intresserad av droger och festande och som du själv skriver så är ni på lite olika nivå.

Bättre att gå vidare och ingen vet vad som kommer att hända, ni kan ju hitta tillbaka till varandra senare i livet.
Citera
2019-07-27, 01:28
Medlem
GENERALGERDESs avatar
Faktum är att jag fortfarande är den som vill fortsätta festa, men dom vill hellre sitta vid en parkbänk och röka eller ladda osv. Dom är väldigt ointresserade av att träffa nya och så vidare. Knarket är viktigare än polarna. Känns sjukt tungt och jobbigt att behöva lämna min bästa kompis på det viset men jag antar att jag inte har så många alternativ. Har redan varnat honom att våran vänskap kommer brytas pga detta men han verkar inte alls vara lika orolig som jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in